Vattenflaska med isolering

Någon som vet var man kan få ta i en vattenflaska (typ Nalgene) med isolering runt för att hålla värmen.

Det ska finnas en variant som heter Parka men jag har inte hittat något inköpsställe för den.

Martin
 
TNF och OR tillverkar sådana!

Jag har ett isolerande fodral till min en liters Nalgene flaska, den är av The North Face fabrikat. Den fungerar bra. Jag fann den i en friluftsbutik då jag letade efter ett Outdoor Research (OR) fodral till Nalgeneflaskor. OR:s modell är bättre, den har mycket bättre fästanordning. Men tyvärr verkar den vara omöjlig att få tag i detta land.
Kolla på OR:s hemsida http://www.orgear.com
Tyvärr går det ej att beställa därifrån om man bor utanför USA.
Hittar du någon så meddela gärna mig. Annars får du köpa ett av TNF modell.

Lycka till !
 
Inte för att jag gjort det själv, men borde det inte gå ganska lätt att fixa isolering själv med ett liggunderlag för 40 spänn från närmsta bensinmack? Då har man dessutom tillräckligt med material till många muggar :)

/Martin
 
Visst går det att tillverka själv, men jag har sett modeller som har bärrem också vilket var väldigt bra, minns bara inte var.
 
Outdoor Design

Hejsan,

Har själv letat lite efter detta och funnit en på Northstar som verkar prisvärd. (http://www.algonet.se/~nortstar/ny_sida_21.htm)

Kommer eventuellt att ordna en enkel isolerande "hatt" om det behövs vintertid.

Annars är det ju bara att hålla med Ronnie - OR´s Parka verkar ju suverän.

Mvh, Jerker
 
Kolla in sportsnet...

De har ju OR varianten av isoleringen. Du hittar den under fjäll/friluftsliv/camping/flaskorbehållare...


Annars funakr ju som sagt liggunderlag och silvertejpminst lika bra....

/Martin
 
En fråga bara

Har sett den där OR-grejen. Den är ju skit-dyr! Vad ska den vara bra till? varför inte använda thermos?
 
Därför att...

Det blir betydligt lättare med den typen av anordning.

För en liter väger fodralet 97gram, flaskan med bred öppning 168 gram dvs totalt 265 gram utan dryck...

Lättviktstermosen på samma sida väger 504 gram dvs. nästan dubbel så mycket!!!! Priset för denna är då 450 kr mot 225 för fodral och 99 för flaskan Dvs. 324 kr....

Börjar då se orsakerna nu? :)

Säg att du tillverkar ditt fodral själv av liggunderlag och silvertejp och prislappen sjunker ytterligare.....

/Martin
 
Re: Därför att...

Tigger; sa:
Säg att du tillverkar ditt fodral själv av liggunderlag och silvertejp och prislappen sjunker ytterligare.....

/Martin

Sån gjorde jag för ungefär tre år sen. :)Funkar
bra.

Tänk på att du ska ha vatten i också. En liter
vatten väger ett kilo. Om du är i ett snöigt
landskap och har 90 gradigt vatten kan du lätt
göra mer vatten. Efter några timmar har vattnet
i Nalgleneflaskan svalnat betydligt mer än så.

En 1/2 liters Aladdin ultralite väger 323g + 500g
vatten = 823g. Av detta och lite snö kan du få
ut minst 1.5 liter drickbart vatten. Skopa upp
en mugg snö och häll på vatten bara.
Lättvikt eller?

Jag brukar ha med mig min Nalglene iallfall,
men knappast av viktskäl.
 
Ursäkta

1 liter vatten kan man få ut, inte 1.5 liter som jag skrev.

En sak till: Man sparar bränsle på att koka upp en halvliter istället för en hel.
 
Var sak har sin plats..

Men 1 liter vatten väger ju lika mycket i thermosen som i Nagalenflaskan eller hur!?

Nåväl, själv kör jag gärna med flaskan om man är ute på dagstur eller liknande där det inte gör så mycket om drycken inte håller 90 grader på eftermiddagen, eller om man vill kunna dricka snabbt och lätt direkt ur flaskan. Thermosar tycker jag är lite bängliga då...

/Martin
 
Jo

Jo visst, men du behöver ju inte ha med en hel liter om vattnet är nog varmt.

En 1/2 liters Aladdin ultralite väger 323g + 500g vatten" = 823g.
Av detta och lite snö får man ut ca en liter vatten.

"fodralet 97gram, flaskan med bred öppning 168 gram dvs totalt 265 gram
utan dryck... + en liter vatten = 1265 gram.

Altså sparar man ca 4 hekto på thermosen, om man är gramjägare. Dessutom tar den mindre plats

Men som sagt, det blir ju bängligare att hålla på med thermos. Nalgleneflaskan har sina fördelar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsj Hållare vattenflaska. Utrustning allmänt 18
Chrabban Vattenflaska på 1,5 liter? Utrustning allmänt 10
adventure_transport Diskbar vattenflaska Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.