Våtdräkt VS Torrdräkt

Jag har fridykt många gånger i Grekland och harpunerat bläckfisk och det har alltid vart varmt och gött men nu tänkte jag dyka och harpunera lite i Norge och där är det "lite" kallare.
Då kommer första frågan. 1- Ska jag ha våtdräkt eller torrdräkt? vad är för och nackdelar i så fall och vad bör man tänka på?
2- ska man köpa handskar och skor till?
3- finns det några faror med att fridyka?
Jag kommer antagligen att använda utrustningen vid Åhus och utanför Barsebäck också så det skulle vara bra att hitta något som inte fryser ihjäl i och inte heller blir som en finsk sauna ;-)..
PS om det är nån som har harpunerat i Norge berrätta gärna!!!
 
1. - Att fridyka med torrdräkt låter som en avancerad ide. Om du inte kan pytsa in luft nere på djupet så kommer dräkten att squeeza och det är ganska obehagligt. Dock är det varmt och skönt med torrdräkt (oftast) så om du ska dyka med apparat så kan jag starkt rekomendera det. Dock kan det på sommaren vara obehagligt varmt när du inte är i vattnet och då är en våtdräkt att föredra. Om jag bara skulle fridyka så hade jag nog använt vått.

2. - Om du köper torrdräkt finns det oftast boots påbyggda på dräkten. Det finns dock dräkter som bara har en tunnare neoprensocka och då är ett par våtskor ett måste. Handskar är också att föredra i nordiska vatten året runt. Min favorit är Nordic Blue torrhandske med kort latextätning som gör att man inte behöver ha ett ringsystem på dräkten.

3. - Det finns en mängd faror med att fridyka. Shallow water blackout är vanligt förekommande bland fridykare. Syrebrist i samband med hyperventilering är också en fara. Kolla in http://www.e.kth.se/~e98_mwe/html/fridyk.html för bra information om fridykningsfysiologi och faror i samband med fridykning.

Hope it helps!

//Henrik
 
kan inte mer än bifalla Henrik här.. torrdräkt och fridykning hör inte ihop av den anledningen att en törrdräkt behöver lufttillförsel från ett luftsystem. som fridykare så passar en semi-dry bättre om man vill dyka på vintern och så, annars är väl våtdräkt bäst. det finns en mängd olika kvaliteer på neopren, vissa ger bättre isolerande verkan på större djup, titta på dessa istället för torris.
 
Har provat att fridyka med torrdräkt. I det fallet en skaldräkt. Tre stora nackdelar:

- Tungt att simma med då den är minst sagt bagy, lite som att simma i regnkläder
- Svårt att komma ner då den innehåller mycket luft
- Svårt att komma UPP då den innehåller mycket luft

De två senare punkterna är så klart en avvägning men stor mängd luft i dräkten gör stor skillnad i flytkraft på olika djup. Sen är i alla fall jag betydligt rörligare vid fridykning än apparatdykning så den extra värmen från en våtdräkt tycker jag inte behövs då.
 
Det finns utmärkta torrdräkter som inte är av skalvariant. Tex Poseidon har en underbar neoprentorrdräkt (5-7mm). Den är en av få torrdräkter som får användas vid yrkesdykning eftersom den inte förlorar all flytkraft ifall det går hål på den. Jag har en som jag först och främst använder till sportdykning men eftersom jag startade min bana som fridykare så blir det ett fridyk då och då.

Har skaldräkt, neoprentorrdräkt och semidry. I lite kallare vatten rekommenderar jag klart en neoprentorrdräkt.
 
-PaTRiC-; sa:
Karolina P; sa:
Den är en av få torrdräkter som får användas vid yrkesdykning eftersom den inte förlorar all flytkraft ifall det går hål på den.

va, ursäktar.. vilken typ av yrkesdykning pratar vi om?
Är inte Vikings skaldräkter lite stora inom just yrkesdykning, i alla fall i Sverige?

Men i övrigt är det nog sant att en neoprentorrdräkt är trevligare att fridyka i än en skaldräkt, just med tanke på säckigheten.
 
Boots; sa:
va, ursäktar.. vilken typ av yrkesdykning pratar vi om?
Är inte Vikings skaldräkter lite stora inom just yrkesdykning, i alla fall i Sverige?
[/QUOTE]

viist e det så, dom som jobbar med konstruktion och liknande behöver dräkter som är lätta att laga därför kör dom ofta nokia och viking gummi-pressening dräkter, en dräkt i krossad neopren kan vara ett mindre helvete att laga och därför för dyrt vid arbete. men, men.. det finns en mängd olika typer av yrkesdykning och därmed en mängd olika val av utrustning. det gör uttalandet om att bara poseidon neopren torrisar får användas vid yrkesdykning korkat..



(vad som sedan anses vara DIR är en helt annan historia..)
 
-PaTRiC-; sa:
Boots; sa:
va, ursäktar.. vilken typ av yrkesdykning pratar vi om?
Är inte Vikings skaldräkter lite stora inom just yrkesdykning, i alla fall i Sverige?

viist e det så, dom som jobbar med konstruktion och liknande behöver dräkter som är lätta att laga därför kör dom ofta nokia och viking gummi-pressening dräkter, en dräkt i krossad neopren kan vara ett mindre helvete att laga och därför för dyrt vid arbete. men, men.. det finns en mängd olika typer av yrkesdykning och därmed en mängd olika val av utrustning. det gör uttalandet om att bara poseidon neopren torrisar får användas vid yrkesdykning korkat..



(vad som sedan anses vara DIR är en helt annan historia..) [/QUOTE]


Jag har då aldrig hört om neoprendräkter hos arbetsdykare, kanske de få som dyker med varmvattensdräkt och det är inte så vanligt förutom Offshore dykare och då är vi helt ute och cyklar om tråden handlar om torrdräkt vid fridykning. Men iallafall är det så att Vikingdräken av robust gummi används mycket flitigt då den är lätt att sanera om man dyker i kontaminerat vatten. En neoprendräkt har porer i sig som gör att det blir svårt att sanera den på ett enklare sätt. Sen kan det ju kanske förekomma på nån dykerifirma nånstans i världen men inte vad jag har hört.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.