Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vasaloppsträning
- Trådstartare thomastg
- Start datum
träna så mycket som du kan, lågintesiv träning så du får upp flåset, åk så mycket skider du hinner innan O-S ifall du går på gym så kan du köra många reps och många upprepningar. men mitt råd är att träna så mycket du hinner innan loppet.
JH
JH
thomastg; sa:Hallå!
Nu har jag gett mig faan på att åka öppet spår, hur tränar jag bäst? Bor i Stockholm men har tillgång till boende i dalarna när jag vill, men det är ju lite omständigt att ta sig dit varje gång man behöver träna...
Gärna tips på utrustning oxå, gärna billigt.
/Thomas
Billig utrustning
Sätt ut en annons i gula tidningen, en skidutrusning behöver inte kosta mer än 200kr det utrusningen kan du använda i de grusigaste spåren du hittar.
Snöpulsning är bra också, se till att snön är knädjup
Jag sitter här och småler jag läste att du bodde i stockholm vilket gör att det kanske är lite svårt att hitta knädjup snö kanske till och med snö
Du får se hela mitt inlägg som ett skämt
Vasaloppet är ändå bara 9 mil (och nedför) om du är hyfsat vältränade klarar du det utan problem (tror jag).
/nisse
I Stockholm...
...har de konstsnö i Ursvik och Rudan. Bara det blir väder så kör de kanonerna.
Snöläget kan jag rapportera in på forumet.
Löpning är annars grundträningen under året. Kör lite extra styrketräning för rygg och armar också, då grejar du Vasaloppet utan att knäcka ryggen.
/THomas
...har de konstsnö i Ursvik och Rudan. Bara det blir väder så kör de kanonerna.
Snöläget kan jag rapportera in på forumet.
Löpning är annars grundträningen under året. Kör lite extra styrketräning för rygg och armar också, då grejar du Vasaloppet utan att knäcka ryggen.
/THomas
Axlar och armar
Träna axlarna och armarna, det är dom som tar mycket stryk när man stakar.
//Uffe
Träna axlarna och armarna, det är dom som tar mycket stryk när man stakar.
//Uffe
Rulla!
Tjena,
körde själv Vasaloppet i år. Bor i Göteborg och vi har sällan (även om i år var ett undantag) bra vinterträning. Det absolut bästa du kan träna är rullskidor (om det inte finns snö förstås ). Dessutom gäller det att få mil i kroppen. Tro inte på de som säger att det är flackt och bara stakning... det är vansinningt beroende av spårkvalitet! Kör mycket blandad åkning, stakning, diagonalt...
Lycka till!
Tjena,
körde själv Vasaloppet i år. Bor i Göteborg och vi har sällan (även om i år var ett undantag) bra vinterträning. Det absolut bästa du kan träna är rullskidor (om det inte finns snö förstås ). Dessutom gäller det att få mil i kroppen. Tro inte på de som säger att det är flackt och bara stakning... det är vansinningt beroende av spårkvalitet! Kör mycket blandad åkning, stakning, diagonalt...
Lycka till!
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg