• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vasaloppsleden i sommar

Hej!

Jag är nyfiken på att vandra vasaloppsleden den här sommaren, i mitten på juli eller sista veckan i augusti. Så jag tänkte kolla här om det finns fler som är intresserade av det? Jag är ingen erfaren vandrare men har gått en del i fjäll tidigare och känner att det vore kul med den här sortens vandring.
Det bästa vore om det gick att få ihop ett gäng. Vet någon annars ett annat sätt att hitta jämlikar till en sån här vandring så tar jag tacksamt emot tips.
Jag är även öppen för vandring någon annanstans, men just nu har jag fått vasaloppsleden på hjärnan. :)

http://www.vasaloppsleden.se

// Martin från Uppsala
 
Hej!

Jag har funderat på att vandra någonstans en vecka i sommar, men egentligen hade jag tänkt första veckan i september. Men mitten av juli kan ev funka. När exakt hade du tänkt då?

Hur långt tänkte du gå varje dag? Jag ser att det är 8 stugor och ca 1-1,5 mil mellan stugorna (utom sista etappen). Jag har vandrat lite tidigare och skulle egentligen vilja gå lite längre varje dag, kanske 2 mil eller så. Men jag vill samtidigt vara ute i en vecka..

Jag tycker också att det vore kul med ett litet gäng. Men det kan vara lite svårt att få ihop en grupp intresserade på så kort tid, och dessutom hitta ett datum som funkar för alla. Jag har ev en kompis som är intresserad. Du kanske också känner någon/några?

Är Vasaloppsleden ganska platt?

/Ison (bor i Stockholm)
 
Hej Ison!

September är kört för mig. Sista veckan i aug. funkar, men det är som sagt juli jag hade tänkt i första hand. Jag har inte planerat någon exakt tid. Allt mellan 4:e och 26:e går bra i dagsläget.

Den här vasaloppsledsgrejen har jag inte tänkt ut några detaljer kring. Egentligen funkar det men vilken vandring som helst, men jag skulle vilja prova detta. Terrängen är nog ganska platt. I alla fall är det väl inga kraftiga stigningar. Och i det läget kan man ju gå mer än 1-1,5 mil per dag, och kanske slå läger vid varannan stuga typ, om det inte blir för långt.

Du har rätt. Det är nog inte så lätt att få ihop något större gäng. Vet inte vad som skulle kännas bäst, men personligen har jag inget emot att vara få. Det är bara lite viktigare då att man är några som det "känns rätt" med om du förstår vad jag menar. Det här är för mig också ett sätt att träffa nya människor, utan att ha någon högre ambition än så.

Jag har ingen mer just nu som jag vet är intresserad av detta, men jag ska fundera och höra mig för lite.
 
ms77: Jag kan inte i augusti, men mellan 4-19 juli skulle funka.

Jag förstår precis vad du menar med att det måste "kännas rätt" om man ska gå bara två eller tre. Håller helt med. Jag är på utsidan främst för att träffa nya vänner med friluftsintresse, personer att lära känna och kanske hitta på saker med ibland, tex vandra. Det är väl bra om man ses innan man gör en sån här grej. Nu bor ju vi rätt nära varann, så det skulle ju inte vara något problem.

Jag kollade lite på etapperna på Vasaloppsleden. Om man går två etapper om dan blir det 23-24 km/dag, utom sista dan som blir 19 km. Då blir det mest vandring och inte så mycket stanna och bara ta det lugnt, vilket är lite synd. Och det blir bara 4 dagars vandring, vilket är lite kort. Vad tycker du?

/Ison
 
Ison:
Vad bra, då ser vi ut att ha en tidsperiod som passar båda. Då återstår bara att se om vi kan få ihop fler. Och jag tycker också det är bra att träffas över en fika eller nåt och lära känna varann lite.

För mig är nog inte 4 dagar för kort. Däremot att gå hela tiden under dessa dagar blir kanske för intensivt. Det är ju trevligt att kunna ta sig tid och stanna till vid vissa platser. Så en sorts mellanvariant kanske är en bra lösning. Att gå lite längre ett par dagar och kortare de andra dagarna. Det beror lite på hur terrängen är och hur snabbt det går. Hur många timmar per dag vill man vandra?

// Martin
 
Ja, jag känner väl också att det är viktigt att också hinna ta det lite lugnt. När jag har vandrat tidigare har jag varit ute kanske 8-9 timmar/dag (inkl pauser). Men då har det varit väldigt koncentrerad vandring och inte tid till så mycket annat. Var har du vandrat tidigare?

Man skulle kunna vandra fem dagar:
Dag 1: 10 km
Dag 2: 14+10 km
Dag 3: 13 km
Dag 4: 15+9 km
Dag 5: 19 km

Om du vill kan vi ses nån dag och ta en fika?

/Ison
 
Jag har mest vandrat i fjäll men det är några år sen nu. Senast var det i härjedalen. Jag ser mig inte som någon erfaren vandrare. Jag uppskattar fjällen, men tycker om när det är mer natur/växtlighet. Så det här ser jag som mer av en upplevelse än en prestation som att bestiga en fjälltopp. Men att ta sig de nio milen är förstås en prestation också.

Ditt vandringsförslag låter bra. Men vi får väl tänka igenom och planera lite mer om/när vi bestämmer oss för att göra detta. Jag har inte tittat än så mycket på detaljerna.
Det är nog en bra idé att träffas ganska snart, så kan vi gå vidare efter det om allt känns rätt och planera det hela.
Jag skriver ett personligt meddelande via email till dig, eftersom det bara är vi som pratar nu om att träffas. Ni andra som eventuellt läser detta och är intresserade får givetvis göra ett inlägg eller skicka ett meddelande.

// Martin
 
Jag har gått leden och kan gärna dela med mig av några erfarenheter, den har sina guldkorn och några av stugorna ligger riktigt fint till annars är det väldigt trist terräng och omgivningarna är ofta tråkiga (jmfr fjällvandring). Det är lättgånget och då jag gick den i början av Juni hade man med lätthet kunnat gå med vanliga tennisdojjor. Det finns ganska gott om platser att vatten. De sista milen är ren transportsträcka och tillför, enligt mig, inget till turen.

Då vi gick hade vi räknat med att kunna proviantera lite i Evertsberg men det visade sig att affären där var stängd vilket gjorde att vi fick hushålla med resurserna och ta en fika på hembyggdsgården istället.

Om ni vill ha boende i Mora vill jag varmt rekommendera Mora Camping. Det finns väldigt enkla (och billiga) stugor som ser ut som små fågelholkar där vi bodde natten före vandringens start. Dom har även moderna, nybyggda stugor där vi bodde samma natt som vi kom hem.

Om ni bor på Campingen går det bra att parkera ev. bil där över vandringen och sedan ta bussen till Sälen. Bussen passerar Campingen. Vi gjorde missen att inte kontrollera om den gick även på Nationaldagen vilket resulterade i att vi stod och väntade som fån och till slut fick ringa en taxi :D

Campingen serverar även en bra frukostbuffé som kan vara trevlig att ladda med innan avfärd.

Hoppas ni får en trevlig tur!
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.