vart åka i nov/dec

Jag har det angenäma problemet att jag har en semestervecka kvar som måste tas ut innan årsskiftet och jag får nog inte med mig någon utan får åka själv. Vad gör man på ca en vecka vid den här tiden på året? Jag skulle kunna tänka mig en gruppresa med vandring eller cykling t.ex. men jag hittar inget (eller så är det fullbokat), "självguidade" resor skulle väl också kunna fungera. Någon som har bra tips?
 
Rätt svår fråga faktiskt, inte den bästa tiden året för den typen av resor på nära håll. Du kanske får nöja dig med en fotbollsresa eller liknande? :)

Hur långt iväg kan du tänka dig att resa? max 7 dagar?
 
Jag brukar ta en vecka ledigt och köra en härlig träningsvecka (längdskidor) i Bruksvallarna/Funäsfjällen den tiden på året. Grym start på skidsäsongen! Gillar man inte sånt så borde det väl fortfarande vara lämpligt cykelväder på t ex Mallorca? Höstmysiga storstäder finns det väl hur många som helst. Kanske tajma in med någon julmarknad? Berlin, Tallinn kan vara en uppstickare att kika på. Italien är alltid rätt. :)
 
Visst är november en helt OK månad för cykel och vandringsresor även om man inte bör åka till några höga bergsområden. Det mesta runt Medelhavet funkar utmärkt, kanske t.o.m. bättre än under sommarens hetta. Till Mallorca kommer man alla tider på året liksom till Nice och Kanarieöarna.

Googla på "hiking" plus det område du är intresserad av så hittar du säkert massor med tipps.
 
Ja, det är klart att det finns många hikes att göra runt även i november, jag tycker dock att det en sämre period efter sommaren. Sen är det nog inte det lättaste att hitta en bra grupp-resa med hiking i södra Europa. Men jag kan ha fel.

Jag har själv gjort en del hikes i bergen runt Vancouver senaste månaden och det har funkat bra. Det är lite kladdigt och regnar rätt ofta, men det får man ta :)

Skidor är såklart ett alternativ, speciellt när du närmar dig december. Men då ska man tycka om det också :)

Kilimanjaro är min bästa hike jag gjort. Jag gjorde den på sommaren men det är egentligen bättre på vintern/hösten eftersom sommaren har så mkt annat bra att erbjuda. På 10 dagar skulle du precis hinna med denna hike, det blir nog inte den billigaste resan men det kan det vara värt. Här kan du utan problem hitta gruppresor, vilket mer eller mindre alltid är mkt trevligt. Klart roligare än att göra hiken själv. Såhär såg vårt Kilimanjaro och afrikaprogram ut.

Hoppas du hittar något trevligt :)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.