Vårskidturer Tyresta nationalpark

Snölägesrapport söndag 27 mars:
Fin skidtur även idag från Tyresta by till Bylsjön och Årsjön. Sammanhängande snötäcke hela vägen. Snön är väldigt packad mellan Tyresta by och Bylsjön så där kommer snön att ligga länge.
Vid Bylsjön så är det bäst att ta den "övre vägen" uppför backen pga barmark på sydsluttningen vid Bylsjön. Ganska mycket barr i snön mellan Tyresta by och Bylsjön men sen är det väldigt fin och vit snö på vägen mot Årsjön. Fortsatt cirka 30-40 cm snö så det går att åka länge till. Fin skare på morgon också så man kan skejta överallt. Åkte bara fram till Årsjön och vände idag.

Förra året gick det bra att åka i slutet av april så jag lovar att återkomma med flera rapporter :)

Ända tills det är 100 meter snö kvar bara typ.....då får man åka fram och tillbaka....

Är kraftigt inspirerad av Norrmannnen Tom Stensaker (www.tomstensaker.no) som åker 1000 mil skidor per år i Nordmarka, Oslo. På slutet så åker han fram och tillbaka på snöremsor som är typ 40 meter....i början av juni....

MVH Mats i Handen
 
skidtur 2 april Tyresta

åkte Tyresta by-Bylsjön-Årsjön idag. Inga problem, gott om snö hela vägen. Fint också längs Bylsjöslingan upp mot brandområdet. ca 30-50 cm snö på många ställen. Nu börjar dock snön smälta ordentligt. Bäst skidföre som vanligt mellan Bylsjön och Årsjön samt längs Bylsjöslingan (grusvägen upp till brandområdet)
 
rapport skidtur Tyresta lördag 9 april

Barmark vid Haninge centrum och runt Tyresta by men snön börjar efter ca 200 meter i skogen upp mot Bylsjön. Fortfarande sammanhängande snötäcke hela vägen fram till Bylsjön. På den övre vägen runt Bylsjön så är det barmark ca 100 m och även där spåret går närmast Bylsjöns norra del. Men sen är det fortsatt fint skidföre på grusvägen upp mot Årsjön. Det går att åka ca 1 km mot Årsjön, sen blir det barmark. Bäst är dock skidföret längs Bylsjöslingan. Från en punkt där Bylsjöslingan ansluter till Barnvagnsslingan och upp till vändplanen vid brandområdet (ca 1.5 km) så är det sammanhängande snötäcke förutom 5 meter på ett ställe. Framförallt på det skuggigaste stället (en sträcka på 100 meter i norrläge, där kan man göra sista skidturen, kanske helgen om två veckor :)
MVH siste skidåkaren i Stockholm :)
 
skidtur lördag 16 april

cyklade med skidorna från Handen till Tyresta by och sen ca 2 km längs Barnvagnsslingan till Bylsjön. gick bra att åka skidor på 100 meter snö längs Bylsjöslingan precis där den ansluter till Barnvagnsslingan vid Bylsjön.

åkte 10 gånger fram och tillbaka.

var det sista skidturen i Stockholms län ?
 
cyklade med skidorna från Handen till Tyresta by och sen ca 2 km längs Barnvagnsslingan till Bylsjön. gick bra att åka skidor på 100 meter snö längs Bylsjöslingan precis där den ansluter till Barnvagnsslingan vid Bylsjön.

åkte 10 gånger fram och tillbaka.

var det sista skidturen i Stockholms län ?

Ha ha, kul tråd :).

Ja förmodligen. Jag skulle iofs kunna dra på mig sth-skejtskidorna en sista gång och åka fram och tillbaka på snöfläckar i Hammarbybacken :). Men...jag testade för 10 dar sen och snön är så skitig att det är som att skejta på gräs :).

Så...jag låter bli. Och tar fram rullskidorna.

Hoppas på snö nästa säsong också :)!

//J
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.