Varge gång

graylingman; sa:
Rungá; sa:
Är det DNA man samlar bajset för, inte visst jag det! Va dom är kloka på naturmuppsverket. Snart har dom bajs från alla hundra varjarna. Sedan kan man döpa dom efter DNA bajset så man blir riktigt familjär med dom.

Javisst, stamtavlan finns redan. Se:

http://skandulv.nina.no/skandulv new/Temaer/Genetikk/svensk genkart/svensk stamtavla.htm
//Anders
Missat ditt inlägg tidigare. Högintressant länk. Tack för den.

Raskesven
 
Aardwolf; sa:
Men blir trött på det patetiska skitsnacket om "skogskarlar" som inte vågar ge sig ut i skogen längre.

Kan inte annat än hålla med. Som varande förortkids så vågar jag dock gå ut i skogen, men delar av förorten vete fan. är nog mer rädd för en del människor än för vargen. Vargen är iallafall inte beväpnad med kniv och vill vanligen inte åt min mobiltelefon. Den brukar också vanligen smita undan då jag kommer.

men dessa 'skogskarlar' vet väl bäst:)
 
chralm; sa:
../men dessa 'skogskarlar' vet väl bäst:)
Alla människor har rätt till sin rädsla. Gamla damer och herrar vågar inte gå ut trots att den som oftast råkar ut för våld på stan är unga män. De flesta mord sker i hemmen av någon man känner, stanna inte hemma!

Nu finns de människor som är rädda för vargar, eller är trötta på att se sina hundar, får och andra djur dödas av vargar. Även dessa har rätt till sin rädsla oavsett om den är statistisk säkerställd eller ens befogad så finns den Folkaktionen Ny Rovdjurspolitik

Att skriva om vargar är som att trycka på en knapp. De som vill ha vargar har sina argument och de som inte vill ha vargar har sina. Bägg sidor använder sig av alla retoriska argument men påfallande många är känslomässiga, särskilt bland vargmotståndarna.

Hur skall man bemöta känslomässiga argument? Logiska argument hjälper inte när någon står med tårar på kinden med sin varguppätna hund. Det är bland det svåraste argument att bemöta men varggförspråkarna trampar i saxen och faller för relativisering, ironi och sarkasm.
 
Rungá; sa:
Alla människor har rätt till sin rädsla. Gamla damer och herrar vågar inte gå ut trots att den som oftast råkar ut för våld på stan är unga män. De flesta mord sker i hemmen av någon man känner, stanna inte hemma!

Nu finns de människor som är rädda för vargar, eller är trötta på att se sina hundar, får och andra djur dödas av vargar. Även dessa har rätt till sin rädsla oavsett om den är statistisk säkerställd eller ens befogad så finns den Folkaktionen Ny Rovdjurspolitik

Att skriva om vargar är som att trycka på en knapp. De som vill ha vargar har sina argument och de som inte vill ha vargar har sina. Bägg sidor använder sig av alla retoriska argument men påfallande många är känslomässiga, särskilt bland vargmotståndarna.

Hur skall man bemöta känslomässiga argument? Logiska argument hjälper inte när någon står med tårar på kinden med sin varguppätna hund. Det är bland det svåraste argument att bemöta men varggförspråkarna trampar i saxen och faller för relativisering, ironi och sarkasm.

Jo det är ju helt klart en klen tröst att det bara finns strax under 200 vargar i sverige när man står där med sin dödade hund.
men samtidigt måste ju föruftet råda.
skulle vi döma brottslingar osv efter våra känslor istället för efter vårt förnuft skulle det bli klart intressanta straff.

Han tittade på min kvinna... Halshuggning jäms med fotknölarna, men hans fru därborta är ju fin.

Han "provsmakade" en godisbit (som ju tom vår statsminister åkt dit på) Bränn på bål ! (men bara om det var min godisbutik)

Hon pissar i någons trädgård = offentlig skampåle men bara om det var min trädgård var det grannens så skall hon ha medalj för de är dumma i huvudet.

så visst den som fått sitt djur rivet av vargen kommer nog inte att vara vänligt sinnad mot varg,
oavsett vilka argument som framförs.

som kul bisak i det hela
jag var och tältade i ett av sveriges vargtätaste områden i helgen (tror jag iaf), och på morgonen så såg vi att ett av rådjurs spåren hade trampdynor. (rådjur passerade under natten och några innan vi kom)
förmodligen var det en hund, men helt säker kan man ju aldrig vara. man kan ju alltid fantisera om att det var en varg. isåfall skulle det vara första gången jag såg vargspår.

/Torbjörn
 
Det är ingen mening att argumentera när motparten redan har alla svaren! Känns lite så tycker jag. Man har redan bestämt sig och där med basta!

/mattias
 
Frågan är väl vad vi behöver får uppfödning till i det här landet?!

Om jag fick bestämma så släpp ut fåren i Skogen och låt Varg och Björn äta sig mätta, fåren är ju betalda av skattepengar i all fall...
 
Rungá; sa:
chralm; sa:
../men dessa 'skogskarlar' vet väl bäst:)
Alla människor har rätt till sin rädsla. Gamla damer och herrar vågar inte gå ut trots att den som oftast råkar ut för våld på stan är unga män. De flesta mord sker i hemmen av någon man känner, stanna inte hemma!

Nu finns de människor som är rädda för vargar, eller är trötta på att se sina hundar, får och andra djur dödas av vargar. Även dessa har rätt till sin rädsla oavsett om den är statistisk säkerställd eller ens befogad så finns den Folkaktionen Ny Rovdjurspolitik

Att skriva om vargar är som att trycka på en knapp. De som vill ha vargar har sina argument och de som inte vill ha vargar har sina. Bägg sidor använder sig av alla retoriska argument men påfallande många är känslomässiga, särskilt bland vargmotståndarna.

Hur skall man bemöta känslomässiga argument? Logiska argument hjälper inte när någon står med tårar på kinden med sin varguppätna hund. Det är bland det svåraste argument att bemöta men varggförspråkarna trampar i saxen och faller för relativisering, ironi och sarkasm.

Visst har alla människor rätt till sin rädsla. Men som i dom flesta fall när det kommer till det okända så är det just rädslan som tar överhanden. Det som behövs är mer kunskap och med kunskapen kommer acceptansen.

Tar dom två senaste hundarna som blev dödade av varg. Dels stövaren som tränade inför Stövar SM en bit ifrån Höljes i Norra Värmland. Kvinnan hade varit där hela veckan och tränat med hunden med den hade vägrat att gå ut och hade kommit tillbaka till henne med svansen mellan benen.

Så på fredagen så tänkte dom åka hem men beslöt sig för att göra ett nytt försök på lördagen. Och hunden gjorde som ägarinnan ville och där var två (3) vargar som tog den. Resonemanget innan var att det kunde finnas björn i området.

Dom hade även ringt länstyrelsen innan och frågat om där var vargfritt men tyvärr så fanns det två (3) vargar utan sändare. Länstyrelsen själv menar på att man egentligen inte kan säja att något område i Värmland är vargfritt. Men varför envisades hon med att hunden skulle ut när dom märkte att det fanns något i området??????

Det andra fallet är också i Värmland vid Långvattnet. Där blev också en stövare tagen av varg under jakt. Ägarens kommentar till det hela är " Jag trodde aldrig att det skulle hända mig" !!!!!!!

D.v.s dom här två fallen visar på att folk är medvetna om att det finns varg i områdena där men ska envisas att släppa hundarna där utan skydd eller andra hjälpmedel. Det går att skydda sin tamboskap och sina hundar emot rovdjuren och det hela handlar om anpassning till verkligheten och inte att man ska leva i något naturromantiskt skimmer.

Sverige har på sig från EU att förvalta den skandinaviska vargstammen tillsammans med Finland. Och att det finns rovdjur som varg och Lo är något som alla får lära leva med här nu. Sen så kvittar det om man är för eller emot dom.

Jag är medveten om att vissa vargar kan ställa till problem för tamboskapsägare och för tillfället så finns det sätt att skydda boskapen. Men den där länken du la in till Folkaktionen tar jag som ett skämt för hos dom har det verkligen slått runt.
 
I går mellan 0800 - 0830 går en varg "25 meter från ett hus åt Näset, bara sisådär en halv kilometer meter från Furudals centrum".

Husägeren har jagat i 44 år och säger "- Otrevligt. Det är fel beteende hos vargen"

Vem vet när en varg beter sig rätt eller fel och vad är rätt och fel för vargen? Det finns människor som utår från sitt perspektiv när de bedömmer djur. Vargen har sin egen gång.

Varg inpå knutarna i Furudal
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Lämmelår kan vara på gång Vilda djur 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.