vargar och bönder

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Re: Jahapp!

BAX; sa:
Jag måste frångå mitt beslut eftersom jag blir kallad fegis.

I våras hade jag björnhona med två ungar femtio meter bakom garaget, mitt på dan.

Att ha det i bakhuvudet samtidigt som min tvååriga dotter leker på gräsmattan är inte roligt ska du ha klart för dig.

"Visst ska det finnas björnar..." som jag skrev förut.
Om björnarna varit ute i skogen.., okej, men bakom garaget.

Beträffande den andra diskussionen så har den snart ändrat skepnad från Norr vs. Söder till Stockholm vs. Övriga Sverige.

Ha det gott.

/BAX


Känner igen situationen..


Hamnade på en krog här I Götet där Hells Angels hade Nordisk träff

Runt 50 st H.A gossar hade samlats från Finland, Sverige,Danmark och kanske Norge...


Det var rovdjur de...
 
Gröna gubbar?

Jag säger då det, inget går upp emot en saklig debatt.

Jag har numera följande citat på min arbetsplats;

"men jag e bara så trött på alla stockholmare och sörlänningar som klagar fast dom inte vet vad dom snackar om."

"om det kom ett gäng ufo och pajade konsum affärerna så skulle staten sätta in militären för att flytta på dom."

"och vägrar staten att flytta på dom så måste vi ju skjuta dom som ni säkert skulle göra med ufona i sth om dom fortsatte att pajja konsum."



Ingen rädder för ufon här.


JL
 
Bla, bla, bla...

Varför skall rovdjuren användas som slagträ i debatten om centralstyret? Vad har dom med människans demokratiska problem att göra?

Visst har norrlänningar i allmänhet och Samer i synnerhet behandlats illa, men vad har det med rovdjuren att göra?
Är man så feg att man sitter ute sin stuga och gnäller tills det rinner över, då skjuter man "vilt" i protest.

Är Sverige så jävla fattigt att vi inte kan ha en livskraftig rovdjurstam? Det finns länder med betydligt sämre ekonomi som förstått rikedomen med rovdjur. Jag skäms att vara svensk ibland.
/Triac i Sandviken
 
vem som är bäst.

denna diskussion har dragit iväg åt helt fel håll. el och kraftvärk och allt möjligt har kommit in i denna diskussion. sen känns det som om Norrland har blivit ett eget land. sen så sitter vi och bråkar om vad/vem som är bäst, vem som klarar sig utan vem. ja e inte så politiskt insatt så jag vet vad som dras bort i form av bidrag och vilka företag som tillfaller vem och jag kan säga det skiter jag fullständigt i. när jag hamnade i denna diskussion så handlade om vargar och rovdjur i största allmänhet. så jag kommer nu att återgå till det. jo Dave att leva på renarna är inget vi kommer att gå tillbaka till utan vi lever fortfarande på dom. jag äte renkött i olika former minst tre ggr i veckan. jag har ett par skor som jag använder när det är över tio minus ute som det är ganska ofta. sen i alla fall i min släkt så har vi inte renskötseln för bidragen skull. sen tror jag säkert att det skulle bli en aning svårare att köra skoter och allt annat när vi jobbar med dom. sen att min farmor skidrade efter dom och bodde i kåta men jag tror inte att d var mindre hjordar utan tvärtom det var nog mycket mer renar. och ja det var nog inte bara vargen utan många andra djur som rev och dödade renarna och så är det än idag. jag tror säkert att det finns samer som sitter och väntar i sina stugor å väntar på att skjuta ett rodjur som visar sig. ja personligen tycker självklart att det ska finnas rovdjurs stammar i sverige det är en del av allt. men om det nu finns än möjlighet att flytta på dom så bör det göras. dom skadar våra djur och det funkar inte i längen. vi säger att ett lodjur eller en varg dödar 10 av 15 kalvar på våren och några varjor. det funkar inte, då förökar sig inte våra hjordar. då ser man som same ingen annan utväg en att skjuta den. jag tror att bönderna också anser att man måste skjuta dom i området om dom fortsätter att riva en massa får. sen vet jag inte om alla samer och diverse bönder ser på det som jag gör. jag ska igentligen inte ens nämna bönderna för jag är inte insatt i den frågan. så ja rovdjuren ska få finnas i sverige men jag tycker att man ska flytta dom dit där dom varken gör någon skada för samer eller bönder. sen var det någon som skrev något om kuck klux klan (vet ej hur det stavas) och det kan jag säga det var riktigt fult skrivet. om du inte vet vad det betyder så kan jag säga dig att det var en grupp som hatade färgade. så är det inte i detta fall. jag tror det är få som hatar rovdjuren i säg men det dom gör mot renarna det är d vi inte tycker om.
det som har hänt är är att det har blivit norrland mot resten av sverige som jag sa tidigare. käre värld det är ju samma land vi lever i i ska väl åtminstone hålla sams. sen att vi inte kommer överens om vissa frågor det får vi leva med det är därför vi har en regering. istället för att vi skjuter dom så kanske vi får hjälp av er söderut med förslg om vad som kan göras istället så vi kan samarbeta om att rovdjuren ska få vara kvar. och vi ska kunna ta hjälp av er när det gäller visa skaer som skog, potatis och andra råvaror, och att vi hjälper er med malm och el och allt annat vi nu behöver dela på. sen vet jag inte om vi skulle klara oss som eget land det kanske vi hade gjort vem vet. men nu är det så att vi är ett ända land. jag är då stolt över att det är Stockholm som är huvudstad även om jag blev en aning sur och kallade det för fjollträsk. inte skulle jag då vilja ha lule eller umeå som huvudstad nej tack. jag tror inte vi kommer att komma någon vart med denna diskussion. så jag sluter fred med er grabbar (tror jag är enda tjej) och så får vi se vad som hånder med rovdjurs stammarna. för jag tror inte att vi kan göra så mycket i alla fall.
MVH Rebecka
 
KKK

Det var jag som skrev om Ku Klux Klan.

Det var inte min avsikt att jämföra hatet mot svarta i Amerika med din inställning mot rovdjur, jag tror inte alls att du hatar alla rovdjur eller att du vill utrota dom.

Jag gjorde en jämförelse med den familj som visades i en dokumentärfilm, hur familjens överhuvud lärde sina barn det hat han bar på mot svarta och judar.

Vi påverkas alla av vår omgivning och på orter där rovdjuren är ett stort problem är det inte så konstigt att barnen lär sig ett och annat hemma, även små grytor har öron.
Barnet som hör sin far tala illa om vissa rovdjur eller mäniskor kommer att ta intryck av det och bilda sig en uppfattning utifrån det.

Tyvärr så tror jag att det ofta är medvetet som man lär sina barn att tycka illa om vissa mäniskor eller djur och jag tycker det är djupt tragiskt.


Här i norduppland har vi haft en del problem med framförallt varg.
Förra året revs en hel del får och minst två vargar sköts olovligt, för övrigt även två hundar som anföll får i en hage...

Jag skulle gärna se mer varg här, jag anser att det finns plats för dom men den almänna uppfattningen är att dom MÅSTE skjutas.

Jag förstår att en renhjord är svår att vaka över men att skydda får är lättare.
En uppfödare av Alpackor här i kommunen miste några djur förra året och skaffade en hund som nu lever med flocken i hagen, den är avlad för den typen av beskydd och enligt insatta ska ingen varg gå emot den.


Vi har olika åsikter och erfarenheter och att alla skulle kunna bli nöjda är en omöjlighet, det har mänskligheten bevisat många gånger om i krig efter krig.




JL
 
Angående det här med elproduktion kontra elkonsumtion så kan jag som tidigare guide på vattenkraftverket i Porjus meddela att det går en nettoproduktion från norra delen av Sverige till södra delen, detta trots att SSAB och gruvorna drar en del ström. Och kärnkraftverken producerar mindre till södra delen av sverige än vad som förbrukas. Så de så!

Andra intressanta frågor som jag kan svara på är att deet är samma arkitekt till Porjus kraftverk som till Grand Hotell i Saltsjöbaden, Luleälven står för 25% av den installerade vattenkraften i Sverige och Harsprånget är Sveriges största kraftverk med en effekt på 940 MW (motsvarande en reaktor i Forsmark).

Hepp! Fler konstiga frågor mottages gärna, jag har varit tvungen att svara på det mesta.

/Martin
 
plast; sa:
Harsprånget är Sveriges största kraftverk med en effekt på 940 MW (motsvarande en reaktor i Forsmark).

Hepp! Fler konstiga frågor mottages gärna, jag har varit tvungen att svara på det mesta.

/Martin

Jo om vi skulle behöva 940MW till. Vad är enklast. Bygga ett till kraftverk i Harsprånget, eller en reaktor i Forsmark?

mvh Christian
 
Vad är genomförbart?

Jaha...

Jag vet inte hur mycket du följer med i politiken men imorse debatterades det i riksdagen under partiledar debaten om nedläggning av Barsebäck 2. Så ett nytt vattenkraftverk ligger nog närmare i tiden...

Disskutionen om elkraft och 08 vs norrland känns lite vilse på ett forum om djur... Men det blir väl lätt så när känslorna börjar svalla.

Om vi tänker oss att vi inte hade lika många vargar i Sverige som vi har nu. Så skulle de varg intresserade skulle kunna åka till öststaterna och kolla på vargar. Detta skulle staten kunna bjuda på bara genom de pengar de spar när de slipper spåra vargar, betala elstängsel & slippa en massa polis arbete. Polisen i sin tur skulle kunna lägga resursrena på andra betydligt viktigare saker.

Sett från en något mera sund vinkel så har jag inga problem med 200 vargar i Sverige. Om det skulle vara så att dessa vargar var utspridda över hela Sverige (bortsett från renbetes områdena).

Var i somras på varg informations möte med några kända vargpejalre här i dalarna. Vid våran sommar stuga som ligger två mil norr ut (där även mina jaktmarker ligger) man skulle ta en radie på fem mil, så skulle man komma in på tre revir. Ockelbo, Furudal och Leksand reviret.

Dessa tre revir innehöll då vad de trodde 30 djur. Med en föryngring 20% som vissa forskare tror på betyder det. 36, 42, 50 djur (utan att räkna med naturliga dödsorsaker och onaturliga) på tre år.

Och efter vad som hänt uppe i Ockelbo och Åmot där älgjakten i stort sett var inställd i år då det inte fanns tillräckligt med älg kvar. Så är ju mina älgjakts möjligheter här bort suddade inom fem år.

Hur stort berättigande jag sen har att nedlägga älgar kan ju disskuteras.

Det finns mängder med människor som har (älg)jakten som sitt stora fritidsintresse, ska man då ta ifrån dem det bara för att någon någonstans vill ha en vargstam i Sverige?

Borde inte besluten tas med och av de som berörs?
Men det är ju klart alla de som kommer upp till Dalarna två veckor på sommaren ska ha chans att se både varg och björn eller?

Förövrigt så hade vi en björn förra sommaren som behagade stryka förbi alldeles runt knuten, vi har huset vid ett elljusspår och bamse han klubbade ju så klart mitt i spåret. Vilket resulterade i att många inte vågade sig ut.

Visst björnen räds människan säger en del... Men om man skulle komma mellan en hona med ungar då ligger man inte speciellt bra till. Har själv upplevt björn på under 20 meter och man är inte speciellt tuff då.

När sen björnar går och äter ur soptunnor kväll efter kväll är det inte läge för skyddsjakt alternativt bortforslande då? Naturvårdsverket sett från min horizont är ju ett stort skämt.

Morfar vart utsatt för en liknande händelse som BAX då han var ute på framsidan av sitt hus medans förbi passerade såg en björn på baksidan.

Det jag tror att många inte har förståt är att folk är rädda för björnen, framför allt lite äldre. Kanske inte lika rädda för vargen. Men den har ju något fler aviga sidor än björnen.
Men det är väl som med allt annat att någon ska dö först innan det blir några åtgärder.

I ohälsans tider måste en av de bästa rekreations möjligheterna finns i just skog och mark.

Citat: Svensk Jakt nr 8 2002
"Ändå, för de flesta är det lättare att acceptera de stora rovdjuren om de inte finns där man själv bor och jagar, det har visat sig i attitydundersökningar som genomförts under årens lopp. Om någon annan, helst någon okänd, får bära bördan och uppleva glädjen känns det bäst."

Tycka vad man vill om jägarförbundet men klart betänkvärt: http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/artiklaromvarg/8tankomrovdjuren.asp

// Beredd att ta skickligt med skit! G
 
Re: Vad är genomförbart?

Gujo; sa:
Om vi tänker oss att vi inte hade lika många vargar i Sverige som vi har nu. Så skulle de varg intresserade skulle kunna åka till öststaterna och kolla på vargar. Detta skulle staten kunna bjuda på bara genom de pengar de spar när de slipper spåra vargar, betala elstängsel & slippa en massa polis arbete. Polisen i sin tur skulle kunna lägga resursrena på andra betydligt viktigare saker.
______________________________________________________

Men så kan man ju inte resonera, det skulle se nått ut om nykterhetsorganisationerna i Sverige ville ha skattelättnad för att inte betala för att Polisresurser läggs på rattfylleri, kan inte spritintresserade åka till Danmark och supa å köra fulla, spriten e ju billigare där... Tänk vad mycket vettigt Polisen kunde göra om de inte var tvungen att hålla på med allt annat.. Det snacket håller inte!
______________________________________________________

Sett från en något mera sund vinkel så har jag inga problem med 200 vargar i Sverige. Om det skulle vara så att dessa vargar var utspridda över hela Sverige (bortsett från renbetes områdena).
______________________________________________________

Då e vi överens, rovdjuren får finnas i vår fauna. Jag har dock inte kunskapen att ange ett lämpligt antal. Dock anser jag att alla rovdjur skall behandlas som övriga jaktbara vilt! Blir dom för många så skall det beskattas. Sedan så skall inte renområden undantas, det finns ingen historisk kultur i renflockar på 1000tals djur som drivs med skoter, helikopter och splitternya 24-meter ekipage..

______________________________________________________

Var i somras på varg informations möte med några kända vargpejalre här i dalarna. Vid våran sommar stuga som ligger två mil norr ut (där även mina jaktmarker ligger) man skulle ta en radie på fem mil, så skulle man komma in på tre revir. Ockelbo, Furudal och Leksand reviret.

Dessa tre revir innehöll då vad de trodde 30 djur. Med en föryngring 20% som vissa forskare tror på betyder det. 36, 42, 50 djur (utan att räkna med naturliga dödsorsaker och onaturliga) på tre år.

Och efter vad som hänt uppe i Ockelbo och Åmot där älgjakten i stort sett var inställd i år då det inte fanns tillräckligt med älg kvar. Så är ju mina älgjakts möjligheter här bort suddade inom fem år.

Hur stort berättigande jag sen har att nedlägga älgar kan ju disskuteras.

Det finns mängder med människor som har (älg)jakten som sitt stora fritidsintresse, ska man då ta ifrån dem det bara för att någon någonstans vill ha en vargstam i Sverige?

______________________________________________________

Jag hävdar att jakten inte är en rättighet utan en förmån, den förmånen kan beskattas efter naturen har gjort sin beskattning!

______________________________________________________

Borde inte besluten tas med och av de som berörs?
Men det är ju klart alla de som kommer upp till Dalarna två veckor på sommaren ska ha chans att se både varg och björn eller?

Förövrigt så hade vi en björn förra sommaren som behagade stryka förbi alldeles runt knuten, vi har huset vid ett elljusspår och bamse han klubbade ju så klart mitt i spåret. Vilket resulterade i att många inte vågade sig ut.

Visst björnen räds människan säger en del... Men om man skulle komma mellan en hona med ungar då ligger man inte speciellt bra till. Har själv upplevt björn på under 20 meter och man är inte speciellt tuff då.

När sen björnar går och äter ur soptunnor kväll efter kväll är det inte läge för skyddsjakt alternativt bortforslande då? Naturvårdsverket sett från min horizont är ju ett stort skämt.

Morfar vart utsatt för en liknande händelse som BAX då han var ute på framsidan av sitt hus medans förbi passerade såg en björn på baksidan.

Det jag tror att många inte har förståt är att folk är rädda för björnen, framför allt lite äldre. Kanske inte lika rädda för vargen. Men den har ju något fler aviga sidor än björnen.
Men det är väl som med allt annat att någon ska dö först innan det blir några åtgärder.

I ohälsans tider måste en av de bästa rekreations möjligheterna finns i just skog och mark.

______________________________________________________

Sedan så håller jag med dig om Naturvårdsverkets slakhet i dessa frågor, när de stora djuren kommer för nära så skall åtgärder in direkt utan knussel.. Det blir bara dyrare om man väntar och har vi otur så blir priset obetalbart, ett människoliv..

______________________________________________________

Skitfiske på dig!
 
Aven en blind hona kan hitta ett korn (utan sombrero da forstas=)

"Jag hävdar att jakten inte är en rättighet utan en förmån, den förmånen kan beskattas efter naturen har gjort sin beskattning!"

Jag kunde inte sagt ovanstaende battre sjalv! Formodligen inte ens halften sa bra.

Skall manniskans behov av meningsfull fritid fa avgora en arts vara eller icke vara? De som anser detta borde inte fa ha licens! Dock verkar flertalet av jaktlicenserna tillhora just sadana idioter.

Nagra jamforelser kanske tal att goras?
Spanien har en vargstam pa 2000 djur
Italien har en vargstam pa 500 djur
Rumanien har den storsta vargstammen i Europa!
Sverige har 70 vargar

Sverige borde alltsa klara vargstam pa i alla fall 1000 djur.

Nagra smasaker:

Har man bjornar bakom garaget, kanske man inte skall lata barnen leka dar (ensamma och oskyddade).

Hoppas inte att det som det antytts pa forumet blir en andring av rovdjurspolitiken om en manniska blir offer. Det ar knappast rovdjurens fel.

Hur klarar de sig i Rumanien?
 
Tjoho

Tyvärr tror sig många jägare stå över naturen. De skall först få skjuta för lustens skull, därefter, om tycke finns, kan vissa arter få sin del.
Snacka om rubbad balans!
Jag flyttade från storstan till Gästrikland och gläds att kunna vandra i natur där varg är ett inslag.
Måste faktiskt ge jägarna i Åmot en applåd för att ha bevarat lugnet något så där. Kan bara instämma i tidigare inlägg om att "rätten" skjuta vilt inte är självklar.
I strävan mot ett mer ekologiskt hållbart samhälle måste vi alla ge "ett strå till stacken", och inte sitta fäkta med armarna p.g.a. ovidkommande problem, som inte har med direkt rovdjur att göra.
Det är nog möjligt att jägare får ställa sig åt sidan på fler ställen i Sverige. Varför inte?
/Triac i Sandviken
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.