Varg

Självklart.

problemet är ju nu bara att vargar går omkring i trädgårdar. Om några år, när älgen är borta så kommer det att bli riktigt otrevligt.Alltså. det som "varghatarna" alltid sagt är på väg att besannas.

Så: är det konstigt att folk är riktigt, riktigt upprörda över att ha vargar inne i trädgårdar numera?

Ja eller nej funkar bra ;)

Ja det är faktiskt lite konstigt. Deta då upprördheten bygger på myter om hur vargen är. Men att vi har olika syn just där vet du redan. Jag tror fortfarande att med upplysning så ändras synen på varg, .
 
Ja det är faktiskt lite konstigt. Deta då upprördheten bygger på myter om hur vargen är. Men att vi har olika syn just där vet du redan. Jag tror fortfarande att med upplysning så ändras synen på varg, .

Lite upplysning skulle nog behövas. Många idag fick sin sista naturlektion när dom sjöng: "Mors lilla olle"

Anvisningar som typ: bjud inte björnen på blåbär! eller försök inte klappa älgen !
Det börjar dyka upp exempel på nätet när idioter har gått för nära.

Jag mötte en älg en gång som tydligt visade att den inte tänkte flytta på sig vilket gjorde att jag tog en sväng runt den.
Efter mig kom en joggande dam som räknade med att den flyttar på sig.
Resultatet blev en rejäl motionsrunda för henne hemöver med älgen efter.

Vargen däremot kan du närma dig för den sticker....
 
Lite upplysning skulle nog behövas. Många idag fick sin sista naturlektion när dom sjöng: "Mors lilla olle"

Anvisningar som typ: bjud inte björnen på blåbär! eller försök inte klappa älgen !
Det börjar dyka upp exempel på nätet när idioter har gått för nära.

Jag mötte en älg en gång som tydligt visade att den inte tänkte flytta på sig vilket gjorde att jag tog en sväng runt den.
Efter mig kom en joggande dam som räknade med att den flyttar på sig.
Resultatet blev en rejäl motionsrunda för henne hemöver med älgen efter.

Vargen däremot kan du närma dig för den sticker....

Jag reviderar lite själv. Att vargen "sticker" är nog lite fel ord.Den är oftast inte rädd. Den går undan, och enligt vittnen så betraktar den mig på avstånd ifall jag har nåt intressant med mig.
t ex en hund. Står jag för nära hunden så händer inget. Står jag längre bort så är det värt ett försök, om den är på det humöret.

Älgen däremot går ofta till attack inom sitt "revir" på ca 5 meter.. Ibland blir det skenattacker typ som björnen brukar bjuda på. Den springer på folk om man inte kastar sig undan.Vi har flera exempel på detta inom älglaget. Även med blåmärken som följd.
 
Göm dig bakom kameran, Allt man ser genom en sökare är ofarligt (LCD-sökare räknas ej). Det vet ju alla:cool:

Men lodjuret jag såg häromsommaren hör i Väsby stack fort som fan, och ingen kamera hade jag redo heller.
 
Ja det är faktiskt lite konstigt. Deta då upprördheten bygger på myter om hur vargen är. Men att vi har olika syn just där vet du redan. Jag tror fortfarande att med upplysning så ändras synen på varg, .

Då undrar jag - skulle du ställa ut en barnvagn med ditt barn eller barnbarn att sova på tomten där vargar nu synts i trädgårdar och byar?

Svara gärna ärligt.


Sen undrar jag om du anser att det är ett naturligt beteende att vargar nu rör sig inne i samhällen. Är det alltså något som inte bör betraktas som underligt - att ett av världens mest effektiva rovdjur nu strosar runt bland leksaker i Sveriges trädgårdar?

Återigen, vargförespråkare borde ju vara starkt emot detta. Lite nyfiken på hur du ser på denna fundering.
 
Nej dom representerar bara sig själva.
Och dom kan heller inte frånta andra jägares rätt att yttra sig.

Fyrverkerigänget från borlänge representerade dock sin förening.

Då instämmer du alltså med mig när jag säger att extremister som dessa inte ska få styra vad hela folket ska göra och inte.

Den sorts individer som jag länkade till hör inte hemma vid ett demokratiskt förhandlingsbord eftersom de inte spelar efter de demokratiska reglerna när besluten inte blir som de vill.
 
SÅ en rak fråga:

Anser du att man ska få ha vilken åsikt som helst i vargfrågan om man bor i Dalarna?

Ett enkelt ja eller nej räcker så bra;)
Det måste väl vara den hundrade "raka fråga" du ställt i tråden. Så argumenterar högstadiebarn. Genom att ställa dumma frågor. De flesta blir klokare med åren.
 
Det måste väl vara den hundrade "raka fråga" du ställt i tråden. Så argumenterar högstadiebarn. Genom att ställa dumma frågor. De flesta blir klokare med åren.

Och har man inget att komma med så håller man tyst. men vissa kan ju inte bara låta bli att säga att andra är dumma, eller hur?
 
Då undrar jag - skulle du ställa ut en barnvagn med ditt barn eller barnbarn att sova på tomten där vargar nu synts i trädgårdar och byar?

Svara gärna ärligt.
Skulle du själv ställa ut en en barnvagn med ditt barn eller barnbarn att sova på tomten utan tillsyn från en vuxen? Skulle ditt val påverkas av var i Sverige du befinner dig?

Du behöver inte svara alls. Jag vill bara göra dig klar på att din fråga kan upplevas som direkt dum.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.