Varg

Jaha då återstår Lettland.

KLAGER --- jag kan inte se någon begränsning i jakten på dom länkar du skickade.
Endast jaktresultat från några år. Har dom fri avskjutning eller inte?
En begränsning i tiden finns ju , men den fanns ju med hela tiden.
Och det är ju bara yngeltiden.

Men du kunde se att vargfaktas lögner om fri avskjutning var bekräftade?


Pēdējā laikā publiskajā telpā arvien biežāk izskan informācija par vilku nodarītajiem postījumiem un zaudējumiem – nokostajiem mājdzīvniekiem un lauksaimniecības dzīvniekiem.

Valsts meža dienests apkopo informāciju par visiem gadījumiem, kad vilki ir uzbrukuši mājdzīvniekiem, šī informācija nepieciešamības gadījumā var būt par pamatu, lai palielinātu nomedījamo dzīvnieku skaitu. Patlaban medniekiem nav nekādu ierobežojumu, lai medītu vilkus, protams, ievērojot normatīvo aktu prasības.

2010./2011. gada medību sezonā ir atļauts nomedīt 150 vilkus. Līdz oktobra sākumam no noteiktā nomedīšanas apjoma, mednieki bija nomedījuši 60 vilkus. Par katru nomedīto dzīvnieku uzreiz tiek sniegta informācija Valsts meža dienestam, tas tāpēc, lai varētu sekot nomedīto īpatņu skaitam un lai netiktu pārsniegts noteiktais nomedīšanas apjoms. Pēdējās trīs medību sezonās, šajā laika periodā nomedīto vilku skaits ir praktiski vienāds, tas liecina pat to, ka vilku populācija Latvijā ir stabila.

Lai nepieļautu vilku radītos zaudējumus, īpašniekiem pašiem ir jārūpējas par savu kustoņu drošību, bet medniekiem pastiprināti jāmedī vilki vietās, kur tie apdraud mājdzīvniekus un lauksaimniecības dzīvniekus.

Atsevišķos gadījumos diemžēl ir pierādījies, ka vilkiem piedēvētos nedarbus ir pastrādājuši klaiņojošie suņi.
Eiropas valstu mērogā vilks ir apdraudēts un tādēļ iekļauts aizsargājamo sugu sarakstos. Šo sugu aizsardzību nosaka Latvijā ratificētas starptautiskās konvencijas un Eiropas Savienības valstu likumdošana. Taču minētie starptautiskie dokumenti pieļauj ar vietējiem apstākļiem saistītas atkāpes no vispārējām prasībām, ja vien vietējo specifiku pamato ar konkrētiem, regulāri ievāktiem datiem – monitoringu. Vilku monitoringa mērķis ir sistemātiski iegūt datus par citās valstīs apdraudētu, bet lokāli – Latvijā – plaši izplatītu sugu, šinī gadījumā vilku, populācijas stāvokli saistībā ar pieļaujamām izmantošanas normām un paņēmieniem, proti, noteikt, vai populācijas sekmīgi atjaunojas pie dotās medību slodzes.

http://www.vmd.gov.lv/index.php?sadala=35&id=1294&ord=-30
 
Ja du fick rätt om Estland men Lettland återstår.
Har du nån mer lättläst version?
Än så länge är ställningen 1-1

Jag håller med om att det inte borde vara fri avskjutning, men att tro räcker inte.
 
Varg...arg.

Att vargfrågan är infekterad är ett faktum, men varför är det så? Le Carlsson, besiktningsman för rovdjursskadade tamdjur i Kronobergs län, säger att problemet är att politikerna är orealistiska. Alla politiska partier vill ha varg, men Sveriges fårägare är inte rustade för det.
- Man måste göra som i Baltikum, eller vid Medelhavet, där man har herdar, eller hundar som vaktar fåren, säger Le Carlsson.
Att hägna in fårhagarna på ett vargsäkert sätt är inte ekonomiskt rimligt för en som föder upp får i liten skala. Alltså: En politisk vilja utan förankring i verkligheten, enligt Le Carlsson.


http://kvp.expressen.se/kronikorer/rydhagenkvp/1.2620336/ingen-slump-att-arg-rimmar-pa-varg


... och länsstyrelsen tester med herdehundar orsakade polisanmälningar från grannar i nära nog hälften av fallen.


Sålunda är det alltså herdar som behövs? KY-utbildning kanske dårå.
 
Då kommer vi ju genast tillbaka till det faktum att lammproducenterna själva kommit fram till att tamhundar orsakar mer skador än rovdjur. De vill ju t.o.m. ha tillstånd att skjuta tamhundar.

Då måste ju slutsatsen bli att vi måste utrota tamhundarna. För även om vargen utrotas så kommer ju tamhundarna att fortsätta riva får...
 
jag ska inte skriva här för tråden är så jävla dum.. men.. undrar vad friluftsturisterna säger när djurproducenterna skaffar 90kg's ovcharkor för att skydda sina djur.. när det gäller får så dödar våra ca.800 000 tamhundar fler får än våra ca.250 vargar i sverige, odiskutabelt.. undrar hur det hade blivit med 800 000 vargar... eller 250 tamhundar..
 
Ja du fick rätt om Estland men Lettland återstår.
Har du nån mer lättläst version?
Än så länge är ställningen 1-1

Jag håller med om att det inte borde vara fri avskjutning, men att tro räcker inte.

Det finns ju gott om engelska versioner. Men det är ju problemet med dig att du inte kan något alls om källkritik! Det är ju mycket bättre att översätta officiell information från Lettiska Jordbruksdepartementet än att tro på valfri sida på nätet, så råkar skriva på ett språk som du förstår
 
Ja du fick rätt om Estland men Lettland återstår.
Har du nån mer lättläst version?
Än så länge är ställningen 1-1

Hur kan det vara det? Detta utgår från att du har rätt till motsatsen bevisats. Och än sålänge har du ju hänvisat till en källa som visat sig innehålal fel, så vi kan nog inte utgå ifrån att den har rätt på annat.
 
jag ska inte skriva här för tråden är så jävla dum.. men.. undrar vad friluftsturisterna säger när djurproducenterna skaffar 90kg's ovcharkor för att skydda sina djur.. när det gäller får så dödar våra ca.800 000 tamhundar fler får än våra ca.250 vargar i sverige, odiskutabelt.. undrar hur det hade blivit med 800 000 vargar... eller 250 tamhundar..

Har du läst Viltskadecenters senaste (?) skrift om boskapsvaktande hundar?

Länk här

Intressant läsning....
 
Ja du fick rätt om Estland men Lettland återstår.
Har du nån mer lättläst version?
Än så länge är ställningen 1-1

Jag håller med om att det inte borde vara fri avskjutning, men att tro räcker inte.
Att tro räcker helt uppenbart för vargfakta. Det gör att vargfakta har 100 mål i baken och att ungefär alla är rena självmål.

Varrgfakta är en typisk aktivistsida utan några egentliga krav på saklighet eller ens att sakuppgifter är korrekta. Man kollar sina uppgifter innan man publicerar dem. Man ber inte läsarna kolla dem efter publikationen. Sidan är lika intressant och relevant som youtube.

Titta på den här trevliga vargfilmen jag hittade på youtube http://www.youtube.com/watch?v=041xiem1Qj0
 
jag ska inte skriva här för tråden är så jävla dum.. men.. undrar vad friluftsturisterna säger när djurproducenterna skaffar 90kg's ovcharkor för att skydda sina djur..
Det har jag råkat ut för! Den kom springande bakifrån och jag trodde först det var en häst som kom springande (!). Skrämmande trots att det var ett högt stängsel mellan oss.

Men för varje problem som dyker upp finns en motsvarande lösning. Man kan fokusera på det ena eller det andra.
 
Att tro räcker helt uppenbart för vargfakta. Det gör att vargfakta har 100 mål i baken och att ungefär alla är rena självmål.

Varrgfakta är en typisk aktivistsida utan några egentliga krav på saklighet eller ens att sakuppgifter är korrekta. Man kollar sina uppgifter innan man publicerar dem. Man ber inte läsarna kolla dem efter publikationen. Sidan är lika intressant och relevant som youtube.

Titta på den här trevliga vargfilmen jag hittade på youtube http://www.youtube.com/watch?v=041xiem1Qj0


Wolf army of sweden - där har du ett gäng trevliga och sakliga lirare. Före detta nynazist i ledningen. Genomgående en seriös och trevlig organisation...

Avd: min pappa är starkare än din.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
insco Hur ska vi göra för att bevara varg! Vilda djur 407
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.