Varför inte etanol?

Guest

Gäst
Feltolkning av nästan!

Med nästan 100% menar jag alltså ca 98% eller var nu gränsen går. Jag sa inte exakt 100%. Ursäkta mig.

Kexbrand

Hallå? Detta måste väl andå vara allmänt känt. Ett oöppnat kexpaket (Försvarets) brinner med god effekt och värmer gott.

Re: Skatteskäl...

XPAT; sa:
Öh, nja, den är inte denaturerad pga skatteskäl. Den är denaturerad för att den skall få säljas på andra ställen är Systembolaget eller på krogen.

Då kan du ju fundera över varför en liter T-röd är billigare än 1 liter vodka. T-röd innehåller ju t.o.m. mer alkohol (över 95% enligt vad som skrivits här) medans vodkan oftast inte har mer än 40-60%.

Det beror just på att alkohol för förtäring har en högre skattesats.

Re: Re: Skatteskäl...

nermander; sa:
Då kan du ju fundera över varför en liter T-röd är billigare än 1 liter vodka. T-röd innehåller ju t.o.m. mer alkohol (över 95% enligt vad som skrivits här) medans vodkan oftast inte har mer än 40-60%.

Det beror just på att alkohol för förtäring har en högre skattesats.

Enligt ditt resonemang kan man lätt dra slutsatsen att man skulle få sälja vodka på en bensinmack. Men detta görs inte därför att konsumenterna anser att det skulle bli för dyrt.

Re: Re: Re: Skatteskäl...

XPAT; sa:
Enligt ditt resonemang kan man lätt dra slutsatsen att man skulle få sälja vodka på en bensinmack. Men detta görs inte därför att konsumenterna anser att det skulle bli för dyrt.

Det är två olika saker det handlar om. Det ena är alkoholskatten och det andra är försäljningsmonopolet. Det hör inte direkt ihop. Även om försäljningsmonopolet försvinner (så du kan köpa vodka på ICA) så kommer vodkan fortfarande att vara dyrare är T-spriten på grund av den högre skattesatsen.

Vodka går annars bra att köra i spritkök, fast 40%-ig är ingen höjdare när det är kallt (har en kompis som är nykterist och fick en flaska vodka av elaka polare när han fyllde år, han använde den i Trangiaköket).

Tullen...

Akta dig bara för att fastna i tullen med din finsprit, såvitt jag vet går den under samma kategori som cannabis. Redan stroh-rommen vid 80% hamnar under denna kategori, rätta mig om jag har fel.

Re: Tullen...

Akta dig bara för att fastna i tullen med din finsprit, såvitt jag vet går den under samma kategori som cannabis. Redan stroh-rommen vid 80% hamnar under denna kategori, rätta mig om jag har fel.
Ja, du har fel. Det finns ingen övre gräns för alkoholstyrkan.
"Definitioner
Spritdryck: alkoholhalten överstiger 22 volymprocent"
(från tullverkets hemsida)

Re: Tullen...

Attackscouten; sa:

Oj, det där var en seglivad myt, trodde den hade dött.
Nej, alkohol är alkohol och kan aldrig klassas som narkotika. Det är helt ok att föra in 80% sprit.

Re: Skatteskäl...

XPAT; sa:
nermander; sa:
Alltså, T-röd ÄR ju etanol. Dock denatuerad sådan (av skatteskäl, eftersom drickbar etanol har högre skatt än odrickbar).

Öh, nja, den är inte denaturerad pga skatteskäl. Den är denaturerad för att den skall få säljas på andra ställen är Systembolaget eller på krogen.

För att skingra frågrna kring den tekniska spriten så har den en lägre skattesats än den sprit vi handlar på Bolaget just för att den behandlas som andra varor av teknisk natur skruvar, spikar, penslar, skiftnycklar och såvidare...
"Med teknisk sprit förstås sprit som är avsedd att användas för tekniskt, industriellt, medicinskt, vetenskapligt eller annat likartat ändamål"

Den tekniska spriten är denaturerad för att den ska få säljas på macken eller i affären.
"Teknisk sprit och sådana alkoholhaltiga preparat, som icke äro avsedda för förtäring, må icke säljas inom riket eller hit införas utan att hava danatuerats på sätt läkemedelsverket föreskriver eller eljest godkänner"

Citaten ovan kommer från paragraf 1 och 3 i Lag (1961:181) om försäljning av teknisk sprit m.m.
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19610181.HTM

/Jesper

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg