Varför har inte Hilleberg blivit billigare?

avslutad210712

Gäst
Re: VOX IN TENEBRIS

Malindo; sa:
Nordesjö; sa:
Det kan ju vara så att Hilleberg flyttade sin tillverkning till Estland för att kunna överleva.
Skulle de ha höjt sina priser så hade de tappat försäljning. Skulle de ha lagt ut tillverkningen i Asien som alla andra var de säkert rädda för att tappa kvalitetskontrollen.

Martin,

ibland talar du riktigt klart och redigt!

Tvärtom vad vissa verkar tro, är vardagen för mânga smâ och mellanstora företag snarare en kamp för att överleva, särskilt för de som fortfarande envisas med att tillverka själva.

Kan inte mer än hålla med de föregående talarna. Hur konstigt det än låter så är det inte alla företagare som är företagare för att de vill tjäna så mycket pengar som möjligt utan en del är det för att få arbeta med något de tycker är roligt/intressant.

Bisarr tråd

Finns det fortfarande folk som tror att fritidsbranchen är en guldgruva där snikna tillverkare skinnar dom stackars konsumenterna ??

Det stora flertalet av aktörerna är sanna entusiaster. Givetvis finns det som i alla brancher rötägg men dom är inte många.

Hans Friedel

Re: Bisarr tråd

hassex; sa:
Finns det fortfarande folk som tror att fritidsbranchen är en guldgruva där snikna tillverkare skinnar dom stackars konsumenterna ??

Det stora flertalet av aktörerna är sanna entusiaster. Givetvis finns det som i alla brancher rötägg men dom är inte många.

Hans Friedel

Är det därför allting är så billigt :)?

nermander; sa:
Eh, Coop är en ekonomisk förening. Vilka får vinsten? Jo, medlemmarna. Det är det som är det fiffiga. Det finns inga aktieägare som vill att deras aktier skall stiga i värde eller ge mer utdelning, det finns bara tusentals medlemmar som hoppas på att få lite återbäring.

(Fast nu spårade det ju ur lite här.)

Vakna upp ur dvalan! Det var många år sedan man slopade återbäringen.

Om man som medlem handlat för 7500kr får man en värdecheck på 50kr. Så uttrycket "lite återbäring" var i alla fall rätt.

wilhelm-tell; sa:
Hilleberg är väl inte så himla dyra. Skulle lätt kunna kosta det dubbla. Kvalité är inte gratis.

Men allt som kostar är inte kvalitet.

Vi kan göra en jämförelse som brukar användas när man talar om fri mjukvara. Jag hämtar en gammal tomflaska i källaren och ger till dig (gratis). Skulle den flaskan ha bättre kvalitet om jag sålde den till dig för 500 spänn?

Snälla herr Nermander, medelst vilka tricks skulle herrn förmå en annan herre vid någorlunda sunda vätskor att inhandla en tomflaska för 500 daler? Ert resonemang är lika tomt på logisk och empirisk substans som den omtalade flaskan på innehåll.

Har du fått något svar från Bosse än?

;)

avslutad210712

Gäst
wilhelm-tell; sa:
Hilleberg är väl inte så himla dyra. Skulle lätt kunna kosta det dubbla. Kvalité är inte gratis.

Har själv ett Hilleberg men inte skulle jag ha köpt det om det kostade det dubbla. Troligtvis inte heller om det hade kostat 1000:- mer än det jag betalade. Då hade jag garanterat försökt hitta något annat märke.

Peter, att du genom hårdför marknadsföring skulle lyckas sälja dina urdruckna tomflaskor för 500:-/st ser jag som ytterst osannolikt, och dessutom högst irrelevant när det gäller frågan om att sälja varor av HÖG kvalitet till högt respektive lågt pris. Bondfångeri och lurendrejeri har funnits i alla tider, men är det svaret på varför Hilleberg säljer sina tält till ett relativt högt pris? Är det därför svenska försvaret köper dessa förhållandevis dyra tält för att utrusta sina elitförband med? Är det därför de på det här forumet och annorstädes i sverige i allmänhet förknippas med kvalitet och tillit. Är det för att vi har gått på en bluff? En bluff iscensatt av skrupellösa kapitalistiska aktieägare som är i färd med att snabbt pressa upp aktiekursen för att kunna sälja fort som bara den och dra till Monaco och leva loppan för pengarna?

Nej, nej, nej Peter. Hillebergtält säljs dyrt för att de är bra, och folk är villiga att betala extra för sånt som är bra. Rent generellt sett. Och även i fallet med Hillebergtält alltså.

PS: Jag har just skickat ett mail till Hilleberg och bett dem (mot bakgrund av den här tråden) ge sin syn på sin prissättningen.

/ G

Nermander har en poäng.
Han tillåter sig dock att bli övertydlig, varvid risken uppenbarligen är att hans exempel i sig ifrågasätts på ett sätt som inte var förutsett.

Förhållandet är väl känt (och därmed utnyttjat) inom marknadsföringen. Priset är en värdebärare för de flesta köpare.

Detta är särskilt viktig i sammanhang då kvaliteten i och för sig kan vara viktig och variera mellan olika konkurrerande produkter - men då kvaliteten är svår att bedöma för konsumenten. Den kan vara svår på flera sätt. I det här specifika fallet tänker jag närmast på två fall:

1) Köparen kan svårligen avgöra kvalitetsskillnaden utifrån bilder - och endast med stor kunnighet utifrån teknisk spec (som dessutom kan vara ovederhäftig om kvaliteten är låg).

2) Kvaliteten är på H-b:s och konkurrenternas produkter så hög att den för det mesta överstiger kraven vid normalanvändning. Endast efter lång tids användning och/eller kvalificerad användning visar det sig om produkten verkligen är riktigt bra eller dålig. (I det fallet har man troligen inget man kan göra en rättvis jämförelse mot heller.)

När kvaliteten på ovan nämnda sätt är svårbedömd, men ändå inte utan betydelse, så ligger det nära till hands att köparen lägger värderingar på priset - och kanske väljer den dyrare varan för att vara på säkra sidan.

I den mån ekonomi nånsin är en vetenskap (suck) vill jag påstå att resonemanget ovan är ett vedertaget faktum.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AnteÅ XXL har tappat en kund... Butiker och leverantörer 26
Farbrorvattenmelon Vad har hänt med "Vad har hänt med Addnature"-tråden? Butiker och leverantörer 9
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 10
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
UteMats Outnorth har läckt epostadress? Butiker och leverantörer 66
GustavOh Har outnorth slutat med klätterprylar? Butiker och leverantörer 4
Glännman Friluftsland - någon som har erfarenhet? Butiker och leverantörer 6
kjpil Aldrig mer handla Arcteryx, de har sämre kundservice än försäkringskassan! Butiker och leverantörer 24
smux Team Sportia har ansökt om rekonstruktion Butiker och leverantörer 0
Daniel_75 Någon som har erfarenheter av www.outdoortrekking2010.de Butiker och leverantörer 8
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
pelka Vad har hänt Fritidskompaniet.se Butiker och leverantörer 1
peter1959 Uteliv har öppnat i Norrköping Butiker och leverantörer 3
thureb Globetrotter har ingen butik i Munchen Butiker och leverantörer 25
osli73 Har någon provat Cabela's (www.cabelas.com)? Butiker och leverantörer 1
carpe.diem Myggmedlet MK 19 - har det börjat säljas än? Butiker och leverantörer 0
granbom Vad har hänt med A-one? Butiker och leverantörer 1
madir Vad har hänt med Tierra? Butiker och leverantörer 15
avslutat_medlemskap_20-11-23 Hilleberg ökar omsättningen Butiker och leverantörer 53
Joakim Ambrosson Hilleberg/Moontrail Butiker och leverantörer 2
johanv Artikel om Hilleberg Butiker och leverantörer 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg