Varför behöver man ett kök?

Det är klart att det går att skippa köket. Allt beror på ens egen atttyd och vilja.
Personligen vill jag helst förstärka njutningen av utevistelsen med att få äta god mat. Jag vill tex.inte avstå varmt kaffe eller buljong på kvällen. En god middag måste vara varm om det ska bli riktigt gott!
Finessen med att reducera packningens vikt, är för mig, det att jag kan ta med mer god mat att njuta av!

God tur!
 
Och vanligt frystorkat på påse är faktiskt ingen vidare smakupplevelse heller.

Nej, ni har inte övertygat mig. Jag kanske testar att övertyga mig själv på någon veckotur framöver. :)

Real med Kyckling-Curry är nog bland det bästa jag vet efter en slitsam dag på fjället. Toppat med en Irish Coffee gjord på pås-Cappuccino, en tesked socker och en rejäl skvätt Whisky!

Ser fram emot att få läsa en utförligt redovisning av ditt fälttest senare :)

Det finns rätt många amerikaner som går utan kök, men frågan är om det blir så mycket lättare.

Frystorkad mat är ju lätt tack vare att man inte behöver bära med sig vattnet, men frystorkad mat (eller torkad öht) är svårt att tillaga utan kök.

Så kör man utan kök tror jag att maten blir tyngre, så det är inte självklart att det blir så mycket lättare.

Folk brukar väl räkna med 600-800 g per person och dygn normalt, klarar man att hålla sig på den vikten även för mat som inte behöver kök? Jag är tveksam.

Just det här tror jag är själva poängen. Ris, pasta, kyckling mm väger väldigt lite i frystorkat format, däremot lär det knappast bli någon hit om du bara blandar ut det med kallvatten. Skulle därför tro att man är förpassad till en diet på enbart gryn, müsli, nötter, torkad frukt mm om man ska "vinna" viktmatchen mot Real. Frågan är då om man tycker att det är värt det?!

En extrem variant kanske vore att gå loss på enbart socker, matolja och proteinpulver men jag undrar hur magen tar emot det efter 10 dagar :)

Ser iaf fram emot ditt fälttestet..!

//Björn
 
Nu måste man väl börja med att ställa sig frågan varför man vill bära lätt?
Jörgen brukar ju hävda att genom att spara vikt på de tre stora så ger det utrymme för att få med sig lite extra lyx som man sätter värde på utan att bära ihjäl sig.
Visst går det att leva en månad utan att tända en tändsticka, militära specialförband gör det regelmässigt, men vad är behållningen av en vandring om du inte trivs? Der är väl inte torr, varm och mätt som skall kompromissas bort?
 
Dessutom är det "Approved by Fjäderlatt"! :)
Jag brukar i och för sig köra med vanligt pulverkaffe (och sprutgrädde, som man ju ändå bär med sig till tårtan) men det är ju också en smaksak.

Frågan är väl snarare vad grand master fjäderlätt (alltså jörgen) tycker om sprutgrädde? Fantastiskt äckligt namn på en äcklig produkt martin, det gjorde du bra!
 
Jag vandrar ju inte för matens skull, utan för naturupplevelsens. Den goda maten har jag redan offrat, skulle aldrig äta frystorkat hemma. :) Det äter jag bara för att bli mätt och med inställningen att ute i naturen blir det mesta ätbart, och jag tror faktiskt att kall mat skulle kunna fylla samma funktion. Mycket av den extra lyxen jag tar med mig i matväg är ändå sånt som man inte värmer. Utom kaffet förstås.

Vi får se om det blir något fälttest i år, eftersom den stora vandringen som planeras är en premiärvandring med min sjuåriga dotter, och jag inte vill skrämma henne från fortsatt friluftande med en massa suspekta experiment. :)
 
Vi får se om det blir något fälttest i år, eftersom den stora vandringen som planeras är en premiärvandring med min sjuåriga dotter, och jag inte vill skrämma henne från fortsatt friluftande med en massa suspekta experiment. :)

Din uppenbara skepsis visar ju trots allt att du har svårt att tro på idén själv. Nä... Jag fortsätter att bära med mig köket.
 
Ett alternativ är ju att göra upp eld och det är ju inget större bekymmer så länge man håller sig från kalfjäll och nationalparker..
Dock så kommer dom saker du behöver för att göra upp eld rätt snabbt väga mer än kök + gas.

Om jag ska vara ärlig så har jag varit på tur i fjällen med enbart kniven på mitt multiverktyg från gerber. Utan att egentligen behövt använda den..

För övrigt så hittade jag en liten kniv här om dagen, kanske kan vara ett altrnativ om man är ute efter lättpackning, kortet för att ange skalan..
wji987.jpg

34 gram inkl slida, och den är vass och otestad, troligtvis tillverkad på 60talet.
 
Bara att ligga i ljungen med solen i ansiktet och se ut över vidderna samtidigt som man hör gasköket värma kaffevattnet gör att jag aldrig kommer lämna köket hemma.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomiso Behöver lite råd. Tältköp, knäproblem. Lättpackning 12
tomiso Manta storlek, behöver hjälp Lättpackning 6
vandrarenemil Behöver hjälp med att banta utrrustningen!! Lättpackning 44
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Flambera Hur förvara systemkamera om man är lättpackare? Lättpackning 10
nmr vilka vandringstavar ska man välja? Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Man spar ju lika många kronor som gram! Lättpackning 110
Öhrnell Hur väger man ryggsäckar egentligen? Lättpackning 20
anarkizt Tarp och sovsäck... Men vad ska man ligga på? Lättpackning 12
Tranan Ibland blir man förvånad över vad saker väger.... Lättpackning 2
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
CesarV Hej! Ny medlem här med ett stort intresse för Ultralight backpacking Lättpackning 19
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Martin Fjäderlätt Ett annorlunda sätt att börja Lättpackning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.