Varför alla dessa tjej-grejjer?

Jag startade min "hästliga" bana i "husmorsgruppen" fast jag var ensam kille på den ridskolan ett bra tag och det var ingen som höjde ögonbrynen där inte, vi hade skitkul allihop, var ungefär lika galna och framför allt så var det fritt från revirpinkeri, nåt man absolut inte kan säga om vissa "manliga" aktiviteter. Man behöver inte vara bäst jämt, man behöver inte ens vara bra, man kan vara genuint skitdålig på vissa saker men huvudsaken att man har kul ihop och trivs med det man gör.

Jag tror att "tjej-grejer" är en annan omskrivning för att få vissa "herrar" att hålla sig borta och att slippa se detta eviga revirpinkeri och macho-stuk som vissa bara MÅSTE visa upp oavsett var det är, eller i vilken situation det är.
 
Hmm, jag tycker personligen att det är en jäkla skillnad på att inte ha ett flicklag i fotboll och inte ha en särskild killgrupp i ridning, av det enkla skälet att det ena är en lagsport, och det andra inte... Kort sagt, det finns inget som hindrar att killar rider med tjejerna, men finns det något utrymme för tjejerna alls om det inte finns ett tjejlag? Dvs hade de varit välkomna i killaget (och faktiskt fått spela)? Jag skulle inte tro det...

Vad gäller Cannes har jag inte så mycket till åsikt, men jag tvivlar starkt på att man kan göra ett särskilt objektivt urval när det kommer till film. Dvs, att det bara var manliga regissörer behöver inte betyda att dessa var "bäst", utan kanske valdes kvinnorna bort just för att de var kvinnor? Isf är det ett stort problem, och inte alls ett fall av "millimeterrättvisa". Om det nu var så att bidragen från kvinnliga regissörer var objektivt sämre var det inte mycket att bråka om, men det vet vi ju inte.

Så det tror du.
När jag spelade hockey så möte vi många lag som hade en eller flera tjejer och dom fick inte mindre speltid än någon annan och vi spelade i div. 2 som 14-15 åringar. Jag gick i en hockey skola vid samma tid där det började en tjej som var riktigt bra. Hon tacklade ner oss killar ibland och sprang ifrån alla på träningarna och slog skolrekord under skolmaraton 3 år i rad tills hon slutade.
visserligen byte hon om i ett eget ombytesrum men annars särbehandlades hon inte alls av tränare eller oss spelare.

Skulle gissa på att det skulle fungera ungefär likadant inom fotbollen bara tjejerna fick spela i samma lag som killarna (nån som vet om dom blir ratade om dom vill?) och utvecklas i samma takt som killar.
På elitnivå är det dock annorlunda men så djupt vill jag inte dyka.
 
Lite lustigt det här att hästridning oftast ses som en tjej-aktivitet i Sverige.
På Island är det tex lika många män och kvinnor som rider. Där är det vanligt att man rider ut på veckolånga ritter ute i naturen. Flera familjer som rider tillsammans och har det trevligt. Hoppas själv få möjlighet att göra något liknande i framtiden.
 
Enligt min uppfattning är det så att den dag vi i Sverige avskaffat både damfotboll, damhockey och damcurling kan vi börja prata jämställdhet på andra områden.

/Patrik (ryttare)
 
Så det tror du.
När jag spelade hockey så möte vi många lag som hade en eller flera tjejer och dom fick inte mindre speltid än någon annan och vi spelade i div. 2 som 14-15 åringar. Jag gick i en hockey skola vid samma tid där det började en tjej som var riktigt bra. Hon tacklade ner oss killar ibland och sprang ifrån alla på träningarna och slog skolrekord under skolmaraton 3 år i rad tills hon slutade.
visserligen byte hon om i ett eget ombytesrum men annars särbehandlades hon inte alls av tränare eller oss spelare.

Skulle gissa på att det skulle fungera ungefär likadant inom fotbollen bara tjejerna fick spela i samma lag som killarna (nån som vet om dom blir ratade om dom vill?) och utvecklas i samma takt som killar.
På elitnivå är det dock annorlunda men så djupt vill jag inte dyka.

Hmm, ja, det tror jag, uppenbarligen eftersom det är vad jag säger... ;)

Hur som, det är ju lysande att några tjejer fick, och valde att, vara med, men samtidigt säger du själv att det var några få tjejer, i några få lag, och iaf den tjej du beskriver var exceptionellt bra. Men det är bara att konstatera att det idag finns hundratals tjejer som tränar fotboll. Varenda liten klubb verkar kunna få ihop ett tjejlag, och även de mediokra tjejerna tycks kunna vara med och ha kul. Frågan är ju hur många av de som spelar i tjejlag idag som valt att vara med alls om killaget varit det enda alternativet?
 
Enligt min uppfattning är det så att den dag vi i Sverige avskaffat både damfotboll, damhockey och damcurling kan vi börja prata jämställdhet på andra områden.

/Patrik (ryttare)

Naturligtvis, det borde effektivt få bort de flesta tjejerna från fotbollsplaner och hockeyrinkar... Några få kommer så klart hålla sig kvar trots allt, men det är kanske ett problem du kan leva med?
 
Ah, jag blev lite nyfiken på det där om bristen på kurser/arrangemang för bara killar och roade mig med att googla lite (ja, jag borde gå och sova nu :D). Hittade iaf följande:

Matlagningskurs för killar
http://www.lrf.se/Medlem/Regioner/Sydost/Kalender-Sydost/2010/Matlagningskurs-for-killar/

En stickkurs för killar, tyvärr för gammal för att fortfarande vara kvar på svs site, men fanns fortfarande cachad av google iaf ;)
Stickkurs för killar - Kurs - Studieförbundet vuxenskolan
www.sv.se/sv/Hemsidesmallar/Gemensamma-sidor/sok/?...
Stickkurs för killar. Ta tillbaka makten över stickningen! Historisk så var stickningen tillåten endast för män. Varför inte testa du också. Det är fantastiskt att skapa ...


Ridkurs för killar
http://www.nangen.se/riktiga-man/

Sen kom jag inte på några fler typiska "tjejaktiviteter" att googla på. Nån som har fler förslag?
 
Hmm, ja, det tror jag, uppenbarligen eftersom det är vad jag säger... ;)

Hur som, det är ju lysande att några tjejer fick, och valde att, vara med, men samtidigt säger du själv att det var några få tjejer, i några få lag, och iaf den tjej du beskriver var exceptionellt bra. Men det är bara att konstatera att det idag finns hundratals tjejer som tränar fotboll. Varenda liten klubb verkar kunna få ihop ett tjejlag, och även de mediokra tjejerna tycks kunna vara med och ha kul. Frågan är ju hur många av de som spelar i tjejlag idag som valt att vara med alls om killaget varit det enda alternativet?

vill bara klargöra lite: Din fråga som jag svarade på i mitt första inlägg handlade om dom fick inte om dom ville

Efter jag postade läste jag Teknikern inlägg längst upp och måste hålla med honom om att det är väldigt mycket "revirpinkande" inom grabbkretsar och det är säkert en anledning till att tjejer vill vara för sig själva. Men sen kan det också vara så att föräldrarna inte ens tänker på att fråga sina tjejer om dom vill spela hockey utan frågar om dom vill rida istället. Fördomar sitter djupt!
 
Hmm, ja, det tror jag, uppenbarligen eftersom det är vad jag säger... ;)

Hur som, det är ju lysande att några tjejer fick, och valde att, vara med, men samtidigt säger du själv att det var några få tjejer, i några få lag, och iaf den tjej du beskriver var exceptionellt bra. Men det är bara att konstatera att det idag finns hundratals tjejer som tränar fotboll. Varenda liten klubb verkar kunna få ihop ett tjejlag, och även de mediokra tjejerna tycks kunna vara med och ha kul. Frågan är ju hur många av de som spelar i tjejlag idag som valt att vara med alls om killaget varit det enda alternativet?

Nu far du med mycket fördomar om tjejer och deras fysiska jämlikhet. Jag tränar fnv en förenklad version av ju-jutsu som kallas grappling/sw. Tränar där mixat både tjejer och killar stora som små. Där har vi det helt jämlikt, alla tränar med alla och det går knappast att urskilja tjejerna som dåliga och killarna som bra. "Vanlig" Brottning i senare år är väl det enda jag tränat könsseparerat men som liten var det blandade grupper. Inget konstigt med att köra mixat.
Man begår ett fundamentalt misstag i att separera. Det gynnar ingen, skadar bara tjejer särskilt när de är i unga år. Min dotter kommer aldrig får delta i sådana aktiviteter. Ladies Night får hon vänta med tills hon fyller 18. :)
 
vill bara klargöra lite: Din fråga som jag svarade på i mitt första inlägg handlade om dom fick inte om dom ville

Efter jag postade läste jag Teknikern inlägg längst upp och måste hålla med honom om att det är väldigt mycket "revirpinkande" inom grabbkretsar och det är säkert en anledning till att tjejer vill vara för sig själva. Men sen kan det också vara så att föräldrarna inte ens tänker på att fråga sina tjejer om dom vill spela hockey utan frågar om dom vill rida istället. Fördomar sitter djupt!

Om laget sedan heter i fråga ”Pojkar XX” sänder det väldigt starka signaler som inte gör saken bättre. Då blir det lätt bara de tjejer som vet att de är riktigt starka som vill vara med, de mindre starka vill inte ens försöka, även om de i praktiken skulle klara av det utan problem.
 
Nu far du med mycket fördomar om tjejer och deras fysiska jämlikhet. Jag tränar fnv en förenklad version av ju-jutsu som kallas grappling/sw. Tränar där mixat både tjejer och killar stora som små. Där har vi det helt jämlikt, alla tränar med alla och det går knappast att urskilja tjejerna som dåliga och killarna som bra. "Vanlig" Brottning i senare år är väl det enda jag tränat könsseparerat men som liten var det blandade grupper. Inget konstigt med att köra mixat.
Man begår ett fundamentalt misstag i att separera. Det gynnar ingen, skadar bara tjejer särskilt när de är i unga år. Min dotter kommer aldrig får delta i sådana aktiviteter. Ladies Night får hon vänta med tills hon fyller 18. :)

Men man tävlar män för sig och kvinnar för sig. För utom i uppvisning grenarna där det finns en mixad klass.

Fast jag ju inte exakt hur din förenklade form är. Men att träna blandat gör man i de flest former av ju-jutsu. Även i andra kampsporter. Fast det finns träningar endast för tjejer och just de fallet jag känner till var anledningen till det att en man hade för avsikt att under nevasa (Ju-jutsu när du börjar brottad( och jag kommer inte ihåg hur det stavas)) låt tjejerna veta i vilket till"stånd" han befann sig i . När detta uppdagades vart han avstängd. Dock så hade många tjej slutat träna under hans övertramp.

MEN genom att start separata tjej grupper fick klubben många tjejerna att börja igen. Och nu långt efter händelsen väljer många tjej att börja i just tjej gruppen även om de välkomen att köra med killarna. Några tjejer väljer att träna med killaren men de är dock elit och får utmer av sin träning i den mixade gruppen. Så det är väl upp till individen att besrämma. Jag tycker att tjejgrupper är en rättighet de ska ha utan att några missanpassade killar ska gnälla.

Även i andra sporter som klättring kan du träna tillsamman men tävla gör man kön indelat.
 
Senast ändrad:

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.