Varför alla dessa tjej-grejjer?

men jämställdhet blir det inte när en grupp konstant höjs, medan den andra konstant sänks, det skapar bara mer tydligheter

Jag håller med dig i sak, men däremot inte om att män "konstant sänks" i dagens samhälle. Visst, det finns några högljudda feministgrupper som beter sig illa mot folk bara för att de är män, men samtidigt har vi trådar som "Är vi verkligen så olika" här på forumet där hela tesen är att kvinnor är livsfarliga i trafiken, vi har en grav underrepresentation av kvinnor i styrelser, avsevärt lägre löner i kvinnodominerade yrken, osv, osv.

Så tyvärr är vi knappast hela vägen ens till jämställt, än mindre är det så att män är diskriminerade.
 
Jag tror du missförstår kärnfrågan. Att hänga upp sig på detaljer blir fel. Det hela handlar ju om vilken bild man sänder till samhället. Själv uppfattar jag det som delvis kränkande för kvinnor. Eftersom det fortfarande tydligt skall delas in. Att man sedan på polishögskolan tagit bort mixade krav är bra. Nä, kvinnor och män skall få syssla med allt som de vill, hur de vill, men jämställdhet blir det inte när en grupp konstant höjs, medan den andra konstant sänks, det skapar bara mer tydligheter

Jag förstår vad du menar, men det uppfattas uppenbarligen inte särskilt kränkande för de tusentals kvinnor som deltar. Menar du då att dessa kvinnor inte för jämställdhet? Kanske deras definition av jämställdhet är annorlunda än din? Fria att delta i och att organisera vilka aktiviteter de känner för, och fria att inkludera eller exkludera oss män om de så önskar. Vi kan förstås göra likadant, men det verkar vare sig vara modernt eller finnas särskilt stort intresse för det, och det är väl helt ok det med?
 
Flera av de saker som styltas upp är väl precis som inom andra idrottsaktiviteter att tjejerna är underlägsna och känner sig otrygga i konkurransen med män.

Inom andra aktiviteter så är det väl exakt samma sak som med mänsgrupper där folk vill kunna umgås mer avslappnat.
 
Jag tror du missförstår kärnfrågan. Att hänga upp sig på detaljer blir fel. Det hela handlar ju om vilken bild man sänder till samhället. Själv uppfattar jag det som delvis kränkande för kvinnor. Eftersom det fortfarande tydligt skall delas in. Att man sedan på polishögskolan tagit bort mixade krav är bra. Nä, kvinnor och män skall få syssla med allt som de vill, hur de vill, men jämställdhet blir det inte när en grupp konstant höjs, medan den andra konstant sänks, det skapar bara mer tydligheter

Nej nej nej min vän det är du som förstorar problemet. TS skriver så här:

Vad är det som gör att tjejer måste lockas ut av andra tjejer och fullkomligt vägrar göra saker med killar??

Den menningen innerhåller inget storslaget, den är från en som har försökt få med sig tjejer ut men misslyckats.

Jag tycker bitterheten är glasklar.

Att TS sen slänger in allt för stora växlar har han visat i andra trådar att det hans signum.


Men ska vi diskutera allt det där med "hen" och kvinnliga rökdykare m.m. Då kommer många skutas sig själva i foten. Låt mig börja:

Jag tycker "hen" är skit töntigt. Det funkar på ofödda barn man inte vet könet på. Med ett "hen" blir det ju exakt precis tvärt om. Det känns om man ska tvinga sin barn att bli det motsatta könet bara för att. Hade det kommit på 70 talet ja då kanske det funkat. Men idag får de flest barn leka med vad de vill och ha blått eller rosa på sig... Bläää Nä han och hon funkar fint.

Sen har vi kvoteringen ???? Är det krav till att bli brandman och polis ska väl de gälla båds könen och om man som tjej eller utlänning eller tjej som är utläning ska hon också få bli polis.ja kanske tilloch med få gå före i kön för att jämna ut lite. Men ingen köksväg in bara för att. Kvotering är ett ineffektivt sätt att lösa problem på. För det är inte jämnställt än.

Men ser inga somhelst problem med tjej kvällar på byggvaruhus eller friluft aktiviteter för tjejer endast.
Tycker snarare är det jävligt coolt. Har aldrig ni andra killar bara umgåts med grabbarna och då era damer inte är välkomna ?
 
Jag tror knappast att det blir protester om man startar en "kill-version" av något där det redan finns en "tjej-version" och en "tvåkönad" version. Jag tror inte många skulle protestera över "kill-milen". Å andra sidan tror jag inte heller att en sån aktivitet skulle få så många deltagare, för det finns ingen anledning för killar att delta i den för att komma ifrån att tjejerna tar all uppmärksamhet.

Vad skulle killar få ut av att åka en "kill-vasan" istället för det vanliga Vasaloppet?
Vad ska man ha uppmärksamhet till i Vasaloppet? Får man straffrundor om man inte syns tillräckligt mycket?
 
Inte så att jag tycker du har fel men jag känner ändå att jag måste kommentera:

Jag tycker "hen" är skit töntigt. Det funkar på ofödda barn man inte vet könet på.
Nej det funkar inte ens där. Vem önskar sig en "hen"? Mina barn är stora nu, det blev en han och en hon. Som förälder förväntar man sig inte att det ska bli en "hen". Alltså är det antingen en hon eller en han från början.
Vilket det än blir så har det ofödda barnet aldrig ens omtalats som "hen".
"Hen" är skittöntigt. Sämsta inlägget i genusdebatten någonsin. Jag studsar av obehag varje gång jag stöter på det.

Sen har vi kvoteringen ???? Är det krav till att bli brandman och polis ska väl de gälla båds könen och om man som tjej eller utlänning eller tjej som är utläning ska hon också få bli polis.ja kanske tilloch med få gå före i kön för att jämna ut lite. Men ingen köksväg in bara för att. Kvotering är ett ineffektivt sätt att lösa problem på. För det är inte jämnställt än.
Nja alltså, om motivet är att man vill ha en rejäl % kvinnor som poliser pga av en ganska stor del av medborgarna är kvinnor och det kan ju vara lämpligt att åtminstone försöka spegla detta.
Då är ju kvotering ett sätt att lösa det på. Dvs kvoteringen fungerar för att få en jämnare könsfördelning inom polisen. Alltså det finns krav även på polisen inte bara på individer som vill bli poliser. Med detta menar jag inte att kraven på individerna ska sänkas för något kön. Men kraven ska inte heller stänga ut något kön.
Det grundläggande skälet varför det faktiskt är bra med båda könen inom polisen är ju att kvinnor och män är olika, tänker olika, ser olika saker, är bra på olika saker. Kompletterar varandra.

Jämställdhet kan aldrig utgå från att kvinnor och män är likadana. Då blir det en konstig debatt.

thomas
 
Nej det funkar inte ens där. Vem önskar sig en "hen"? Mina barn är stora nu, det blev en han och en hon. Som förälder förväntar man sig inte att det ska bli en "hen". Alltså är det antingen en hon eller en han från början.
Vilket det än blir så har det ofödda barnet aldrig ens omtalats som "hen".
"Hen" är skittöntigt. Sämsta inlägget i genusdebatten någonsin. Jag studsar av obehag varje gång jag stöter på det.

Du har uppenbarligen en annan uppfattning än jag har angående "hen" och hur det ska användas. Jag har 5 barn och inget av dem är en "hen" och har heller aldrig varit en "hen".

"Hen" är enligt min mening ett utmärkt begrepp att använda när man inte vet könet på en viss individ. Ett exempel på hur jag menar att det ska användas:

Person 1: - Jag var till doktorn idag.
Person 2: - Jaså, vad sa hen då?

I ovanstående exempel menar jag att det är bättre att använda "hen" än "han" eller "hon" förutsatt att person 2 inte vet vilket kön doktorn i fråga har. Vet person 2 det ska naturligvis "hon" eller "han" användas.
 
Du har uppenbarligen en annan uppfattning än jag har angående "hen" och hur det ska användas. Jag har 5 barn och inget av dem är en "hen" och har heller aldrig varit en "hen".

"Hen" är enligt min mening ett utmärkt begrepp att använda när man inte vet könet på en viss individ. Ett exempel på hur jag menar att det ska användas:

Person 1: - Jag var till doktorn idag.
Person 2: - Jaså, vad sa hen då?

I ovanstående exempel menar jag att det är bättre att använda "hen" än "han" eller "hon" förutsatt att person 2 inte vet vilket kön doktorn i fråga har. Vet person 2 det ska naturligvis "hon" eller "han" användas.

När någon för första gången nämde konceptet "hen" trodde jag att det var ett skämt om hur sjuk debatten i Sverige blivit.

Är det någon risk att Person 1 skulle missförstå vem som åsyftas om Person 2 skulle använda han eller hon? Har själv aldrig varit med om en situation där jag kännt behovet av "hen", och kommer säkerligen aldrig att använda det heller.
 
Vilket pronomen tycker du att person 2 ska använda? Vilket skulle du använda om du var person 2?

Jag skulle förmodligen göra mig skyldig till att kläcka ur mig ett "han". Förfärligt, inte sant?
Person 1 skulle då kunna rätta mig om det var felaktigt, eller så skulle jag få gå runt med denna felaktiga uppfattning. Åtminstone tills dess att jag träffade den kvinnliga läkaren eller åtminstone fick reda på hennes namn, men det namnet skulle ju förstås kunna vara Edam, i vilket fall jag fortfarande skulle vara aningslös. (Edam = blandning av Adam och Eva, humor på hög nivå)
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.