vardagsberedskap

Re: Re: Kokbok

FJS90/91; sa:
sajberjohan; sa:
Om det är så att man saknar en kokbok för vanlig husmanskost och näringslära så har försvaret en helt gratis =)

http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/uhr_forpl_del2.pdf

ju mer jag läser desto mer inser jag genialiteten i denna bok, jag har laddat ner den och skickat ut den till alla singelpolare.. Det går inte att misslyckas med försvarets matlagningsinstruktioner.. LYSANDE!!

Grattis till det 1000:e inlägget Patric!!
Starkt jobbat!

Fast vem blir förvånad?? ;)

/ Nicke


PS. Så klart hann du skriva ett till innan jag hunnit skriva klart detta... Nåja, ha det gott o stora Utsidanhelgon! ;) DS.


[Ändrat av Niklas L 2003-01-23 kl 16:29]
 
Dubbelt...

så mycket Patric jämfört med Anders!

Jag laddade ned PDF-filen om det "gröna" käket, intressant läsning !

/Anders B
 
Slagorden "i atomkraftverket där atombomben bor..." skanderades på 70-talet.
Detta blir kanske en sanning nu när Sverige (m fl) importerar "riktigt bra" el från Ryssland och deras kärnkraftverk ligger på 110% uttag.

Förlåt alla, att jag inte tagit detta med vardagsberedskap på riktigt allvar tidigare, men det är något jag skall framöver.

Först ska jag bara sälla mig till mina danska kollegor på balustraderna, så vi kan få Barsebäck stängt redan i morgon dag!


/Ulf - ironisk?

Apto Subeo Supero
 
Tält i vardagsrummet

Det är förmodligen för att tältet kan värmas upp av din kroppsvärme men huset blir jäkligt kallt efter ett tag. Om man har ett gaskök och ett vanligt skafferi klarar man sig en ganska lång tid. (förutsatt att man har tillgång till vatten, som är den mest begränsande faktorn)
 
Vardagsberedskap & konservering

I många län i Sverige har man ju "hushålllningssällskap", och hos dessa kan man få mycket hjälp om "äldre" metoder för matlagning, konservering mm. Få av oss moderna människor kan ju konsten att baka bröd utan jäst t ex, men det kunde man förr. Det finns fortfarande mycket kunskap, problemet gäller att den inte alltid förs vidare, men som agt hushållningssällskapen sitter på en massa "matnyttigt"
 
Re: Vardagsberedskap & konservering

sergei; sa:
I många län i Sverige har man ju "hushålllningssällskap", och hos dessa kan man få mycket hjälp om "äldre" metoder för matlagning, konservering mm. Få av oss moderna människor kan ju konsten att baka bröd utan jäst t ex, men det kunde man förr. Det finns fortfarande mycket kunskap, problemet gäller att den inte alltid förs vidare, men som agt hushållningssällskapen sitter på en massa "matnyttigt"

Hmm.. Jag har hört talas om dessa. Man kanske borde gå någon kurs hos dem under höst/vinter när man inte kan greja ute ändå!!

Jag letade reda på dom på nätet för er som är intresserade, jag kommer själv att kontakta föreningen i mitt närområde för att se vad som erbjuds..

[ http://www.hush.se/karta.asp ]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lorre2 Vardagsberedskap olyckor Överlevnad 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.