Vård av marschkänga 90

Vilket vaxfett ska jag vårda mina kängor med?

Har fått tips om Meindl SportWax. Fungerar detta bra till mina 90-kängor, eller ska jag välja något annat?
 
Använd vilket som helst

Jag har använt alla möjliga fabrikat av vaxfett vid vård av kängor och läderpjäxor och inte märkt någon skillnad mellan olika fabrikat.

Slutsats använd det billigaste eller det som för tillfället går att komma över.
 
jag har provat en mängd olika produkter till m90 och har kommit fram till att "viking fiskarsmörjning" är bäst för MIG.
Allt det där vax fettet som försvaret har är bara skräp. Det blir ju som om man skulle doppa kängorna i stearin. Funkar en stund men när man "spräckt" hinnan
så läcker det.
lundhags modell tycker jag är alldeles för hårt
( luktar dåligt också...). värmer man det inte så får man nästa bre på det med kniv.

Meindls är inte det mest framtaget för gtx skor?
Är onödigt dyrt för m90.

När jag använder fiskarsmörjningen för första gången på ett par m90 så kletar jag på rikligt med fett
och gnuggar in det med antingen fingrarna eller trasa.
Sedan lägger jag ett tjockare lager runt sömmarna och
nere under "flärparna" för skosnöret, därefter får
de stå över natten. Nästa dag så lägger man på mer där det har sugit in allt fett och gnuggar in det osv.
Då garanterar jag att du får vattentäta kängor som dessutom blir mycket skönare att bära. Fettet gör
nämligen kängorna mycket mjukare. En liten varning!
Smörj inte för mycket runt hälen för då försvinner mycket av stabiliteten. Det blir ett par "sockeplast"
heltenkelt :)
En annan varning är om du använder de i lumpen:
de kommer inte att gå att använda till högvakten efter
denna behandling för det är omöjligt att få nån glans
med skokrämen pga den glatta ytan... :)

hoppas det hjälper!
 
Skilj mellan vax och fett!

Vax och fett är två olika saker.
Vax har man för att skapa en vattenavstötande hinna på skorna. Det kan tränga in en bit, men skall inte genomdränka lädret hela vägen in. Vill man att det skall tränga in bra (i en helläderkänga som M 90) ser man till att både sko och vax är "kroppsvarma". Har man ett par membranskor är en tunn vattenavstötande hinna att föredra, så att det dyra membranet får en chans att göra någon nytta.

Fett har man för att mjuka upp lädret och ge det "näring". Moderna kängor har såpass bra läder att fett egentligen inte behövs. Det är mer för de där andra kängorna man får i lumpen. Och gamla hästsadlar och sånt :)
Visst ger fett ett visst skydd mot vatten, men samtidigt förlorar skorna sin stadga. Och M 90 är inte direkt stegjärnsfasta i från början...

Min slutsats: använd vax. Se till att skon är halvfuktig och att vaxet är ljummet så att det inte bara lägger sig på ytan. Vaxa ofta.
Är det riktigt blött: byt känga till en med tät fot eller membran.
 
Minkolja

Jag är ingen expert, men jag föredrar att använda minkolja på alla mina kängor. Jag använder det just nu på mina m/90 och det gör att de blir vattenresistenta samt mjuka och smidiga, vilket gör kängorna trevligare att gå i och dessutom motverkar sprickor och dylikt i lädret (det händer gärna med gamla/ovårdade kängor, jag har sett det själv). En nackdel är att ytan blir i princip matt, så om du vill ha högglanspolerade kängor är fett ingen höjdare. Lyckligtvis behöver jag inte underkasta mig dylik militär idioti.

/Adam
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.