Var köpa långa skosnören till snowboardpjäxor?

Jag har ett par halvgamla Burton snowboardboots med vanliga hederliga skosnören i textil (runda och inte platta) och de är cirka 250cm långa. Det skulle räcka med 200 cm längd också. Det är alltså skor från före tiden då det blev "vred och vajer" för att "knyta" pjäxorna.
Har frågat runt i både skobutiker och sportbutiker hemmavid men det som finns är bara i bästa fall platta skridskoskosnören i den längden.

Var kan jag köpa skosnören som är lite smågrova/tåliga/hållbara (4-5mm diameter), har bra friktion mot sej själv så de inte knyter upp sig själv, inte så stela/styva som läder utan jag vill ha textil i långd om kring 200cm?

Kan också tänka mig att köpa på metervara och själv värma dit lite krympslang i ändarna.

Tacksam för tips på var och vad jag ska köpa!

/Patrik
 
Biltema, XXL & Stadium, på nätet finns Shoepanda som har timberland skosnören, men längden verkar stanna vid 200
Letade själv för enbart någon dag sedan och nöjde mig där men säker på att du kan finna fler
 
Skosnören från Tobby tycker jag fungerar bra.
Men det är att hitta en återförsäljare om man inte vill handla direkt via nätet. (Lite smådyr frakt på €12)
Lundhags har också 200cm långa skosnören, står dock inte vilken diameter de har.
 
Biltema, XXL & Stadium, på nätet finns Shoepanda som har timberland skosnören, men längden verkar stanna vid 200
Letade själv för enbart någon dag sedan och nöjde mig där men säker på att du kan finna fler

Har besökt både Biltema och Stadium samt xxl webshop utan framgång, likaså interport och Jula och där fanns max 120 cm. Men shoepanda verkar intressant.

/Patrik
 
www.extremtextil.de finns skosnören på löpmeter. ca 1 euro/m. Bara att välja typ och längd. En av dem har t.o.m. "tough touch" i rubriken men då alla är just skosnören hoppas jag att de alla kan hålla en knut?
Har inte provat dessa skosnören, bara ett tips.
De har även metallklammer man sätter i ändarna på skosnörerna.
 
Men hur är friktionen, lina mot lina? Är det inte lite för glatt för att en vanligt rosett ska förbli knuten?

/Patrik

Jag fick för flera år sen lära mig att ett halvslag till gör att inte skoknuten går upp, 45 års erfarenhet att det stämmer.
Alla som snubblar över egna skosnören har sig själva att skylla.
Jag har efter många år med fallskärmslina som skosnöre inte upplevt att friktionen inte håller i dubbelknuten. Så byt innan det blir förbjudet.

go tur.
 
Jag fick för flera år sen lära mig att ett halvslag till gör att inte skoknuten går upp, 45 års erfarenhet att det stämmer.
Alla som snubblar över egna skosnören har sig själva att skylla.
Jag har efter många år med fallskärmslina som skosnöre inte upplevt att friktionen inte håller i dubbelknuten. Så byt innan det blir förbjudet.

go tur.

I mitt första försök att lösa problemet med hållbara skosnären (tror jag startade en tråd omd et också här) så gick jag till lokala båtaffären och köpte racing dynema 4mm och den är synnerligen tålig men på tok för glatt mot sig själv så den går upp ideligen.
Din smarta skoknop, är det vanlig skorosett där man sedan gör en vanlig överhandsknop på öglorna?
Den vill jag gärna undvika i så fall. Jag vill ha en knop som håller sig knuten tills jag drar i de lösa tamparna för att öppna knopen och vill därmed har snören med hg friktion mot sig själva, eller lära mig en smart ny knop.

Någon fim eller bild eller annan tydlig beskrivning på knopen du beskriver. Har den funkat i 45 är för dej så liter jag på att den håller sig knuten men är rädd att den inte uppfyller mitt krav om att kunna knytas upp med att dra i tamparna.

/Patrik
 
(Litet OT eftersom mina förslag inte finns i tillräckligt långa versioner.)

Det är givetvis en smaksak men för att slippa knyta om skorna så har jag köpt Lace Locks och Salomons quicklace i lösvikt till alla mina skor. (Se upp för billiga kinakopior på Wish - dom fungerar inte.) Några skor har jag BOA-snörning på.

Oron för att det skall krångla i "fält" är starkt överdriven. För mig har det aldrig krånglat på de ca 7 år jag haft någon av dessa lösningar och skulle det göra det så har man ju möjlighet att ha en skorem eller paracordstump i reserv.
 
Vågar knappt skriva det, men har du kollat i din närmsta sybehörsaffär? Jag har ofta försett mig med "skosnören" i längdvara, med rätt grovlek och friktion, i en sådan. Reservation för snowboardkängor, men de fungerar (och håller) i varje fall med både mina Lundhagare och mer alpina kängor.
Annars finns mycket i repbutiken.se, men då får man ju inte känna på dem IRL före köpet.

Det där med att knyta rosett som inte går upp hänger i min värld mest på att inte slå kärringknut med rosetterna efter det första halvslaget :). Vanlig ordentligt åtdragen råbandsknop har aldrig gått upp för mig.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.