Var köpa detta lätta tälttyg?

Ska kolla rökgrått och se hur det känns ;) Det är sant att pertex inte är vattentätt, jag var lite otydlig kanske. Pertex som pointnorth har vill jag ha till andra ändamål som vindblus, träningsjacka och lite andra projekt. Mina gamla träningsoveraller har sett sina bästa dar och jag tänkte man kunde pröva att sy sig nya i pertex. Jag funderar också på att sy ett regnställ i lätt vattentät nylon (silikon eller PU) och experimentera lite med "vätskebarriär" (eller vad skall man kalla vapor barrier?) i olika sammanhang och se hur det känns.

Pertex är perfekt för olika vindblusar och liknande. Problemet tycker jag är att hitta i djungeln av olika varianter, samt att hitta tillräckligt lätta tyger för min smak. Eftersom du var ute efter 30 denier antar jag att du också gillar lätta vävar :)

Skall du sy regnställ så är silnylon från Thruhiker att rekommendera, har själv använt detta till regnställ. Har inte kunnat hitta någon källa till riktigt lätt silnylon i Europa, men Thruhiker är bra.

Lycka till.

Jörgen
 
Några erfarenheter av olika Sil nylon.

1. Köpte lite 1.1 oz Silicone Impregnated Ripstop 2nds från http://www.thru-hiker.com./coated-fabric.html
Lätt tyg som dessutom var riktigt billigt. Lite prassligt, men det får man nog räkna med för sådana här tyger.
Att det var 2nds märkte man på att silikonbeläggningen var lite ojlämn. Inte så att det syntes, men om man gjorde blåstestet ( försök blåsa vatten genom tyget) så kunde man på vissa ställen få droppar att tränga genom tyget. Tror inte det var värre än att tyget borde fungera hyffsat som yttertältsväv, men det kan ju vara värt att kolla lite noggrannare innan man drar igång något större projekt.
Sen testade jag att att sätta eld på en bit av tyget. Det var inga problem alls, d.v.s. hela tygbiten brann upp direkt. Kan vara bra att testa innan man syr ett tält om man tänkt köra med köket i absiden.

2. Köpte Silnylon från shelby. Det var riktigt mjukt och inte alls prassligt. När jag hade kommit ganska långt på ett tältprojekt upptäckte jag att silikonbelägningen inte satt särskilt bra mekaniskt. Tog man ett mynt och skrapade kunde man skrapa bort det mycket av beläggningen. Det var rätt surt eftersom tyget var dyrt (över 100 sek/m) och jag redan gjort det mesta av jobbet. Samma test på True hikers väv och hillebergs lätta väv gav inga problem. Där satt beläggningen kvar. Får väl hoppas att väven klarar sig några år ändå.
Verkar inte som om dom har det tyget kvar, men sens moralen blir att det kan vara bra att ta hem tygprover om man skall köpa mycket tyg!
 
Ja, jag tror den är relativt etablerad.

Söker du här på forumet får du träff på 11 trådar i alla fall.

Och när det gäller bygg så heter det ångspärr det man har på insidan av isoleringen.
 
Jörgen Fjaderlatt.se;339453 sa:
Pertex är perfekt för olika vindblusar och liknande. Problemet tycker jag är att hitta i djungeln av olika varianter, samt att hitta tillräckligt lätta tyger för min smak. Eftersom du var ute efter 30 denier antar jag att du också gillar lätta vävar :)

Skall du sy regnställ så är silnylon från Thruhiker att rekommendera, har själv använt detta till regnställ. Har inte kunnat hitta någon källa till riktigt lätt silnylon i Europa, men Thruhiker är bra.

Lycka till.

Jörgen

Jag gillar inte nödvändigtvis lätta vävar eller saker, även om lätt såklart är bättre än tungt, om allt annat är lika. Lättviktsfenomenet är ganska nytt för mig och jag har varit borta från aktivt friluftsliv några år men jag har alltid varit väldigt mycket för funktionalism, i viss mån minimalism och haft en till synes aningen oortodox inställning till friluftsliv. Jag strävar i tanken och i möjligaste mån i verkligheten efter att optimera olika saker för olika behov, alltså kanske det är bäst med grejer i UL-klass i vissa sammanhang medan det vore direkt olämpligt i andra då de inte skulle hålla för viss användning. Som jag ser det och förstår det så handlar UL inte bara, eller kanske ens mest, om lätta prylar, utan mycket om en strävan efter just funktionalism, att varje sak verkligen skall vara nödvändig och förtjäna sin plats, och gärna kunna uppfylla mer än en funktion. Ett bra exempel är att istället för tält, regnställ, bivibag och lite till kanske bara ta med en poncho som uppfyller alla uppgifterna, om än inte lika bra, men man känner ändå att fördelarna överväger. Ja jag vet att du fattar... Filosofin går på många sätt igen väldigt mycket i en del militära sammanhang och inom "överlevnad". Jag har nästan alltid också i varierande grad varit en gör-det-självare. Anledningen att jag började var att grejer som jag ville ha inte fanns, så jag fick fixa dem själv. Ja det finns mycket att diskutera om ämnet i alla fall. :)

Är det nån klipsk person som kan säga vad vikten är i gram per kvadratmeter för tyget i fråga (30d ripstop silnylon) förresten? Så att man lättare kan jämföra med andra tyger?
 
Senast ändrad:
Jag gillar inte nödvändigtvis lätta vävar eller saker, även om lätt såklart är bättre än tungt, om allt annat är lika. Lättviktsfenomenet är ganska nytt för mig och jag har varit borta från aktivt friluftsliv några år men jag har alltid varit väldigt mycket för funktionalism, i viss mån minimalism och haft en till synes aningen oortodox inställning till friluftsliv. Jag strävar i tanken och i möjligaste mån i verkligheten efter att optimera olika saker för olika behov, alltså kanske det är bäst med grejer i UL-klass i vissa sammanhang medan det vore direkt olämpligt i andra då de inte skulle hålla för viss användning. Som jag ser det och förstår det så handlar UL inte bara, eller kanske ens mest, om lätta prylar, utan mycket om en strävan efter just funktionalism, att varje sak verkligen skall vara nödvändig och förtjäna sin plats, och gärna kunna uppfylla mer än en funktion. Ett bra exempel är att istället för tält, regnställ, bivibag och lite till kanske bara ta med en poncho som uppfyller alla uppgifterna, om än inte lika bra, men man känner ändå att fördelarna överväger. Ja jag vet att du fattar... Filosofin går på många sätt igen väldigt mycket i en del militära sammanhang och inom "överlevnad". Jag har nästan alltid också i varierande grad varit en gör-det-självare. Anledningen att jag började var att grejer som jag ville ha inte fanns, så jag fick fixa dem själv. Ja det finns mycket att diskutera om ämnet i alla fall. :)

Är det nån klipsk person som kan säga vad vikten är i gram per kvadratmeter för tyget i fråga (30d ripstop silnylon) förresten? Så att man lättare kan jämföra med andra tyger?

Dina tankar om UL stämmer ganska bra med mina. Funktion och funktionsanalys är för mig viktiga begrepp och verktyg för att välja utrustning. Sedan kan man naturligtvis, liksom med det mesta här i världen, driva olika saker till sin spets. Hur lätt går det att göra saker etc. Men många som sysslar med super ultra ligth gör det inte bara för att pressa sig själva utan också för att visa för oss vanliga dödliga att det faktiskt GÅR.

En annan viktig aspekt av lättpackning är ju att man inte behöver ha allting lätt. Om man koncentrerar sig på de 3 stora (http://www.fjaderlatt.se/2007/04/3-fr-3-radikal-viktminskning.html) och pressar vikten där, så får man stort utrymme att ha med sig lyxprylar inom andra områden utan att knäna är utslitna när man fyller 50.

Vad gäller vikter på tyger så påverkar inte bara antalet denier vikten. Denier är ju ett mått på fiberdiametern, men till detta kommer eventuella beläggningar, vilket när det gäller silnylon brukar göra minst 10%. Sedan beror det på hur många lager silikon som läggs på. Vissa kvalisorter (Hillebergs t ex har flera lager på varje sida om jag inte minns fel) blir tyngre än andra.

Jag har inte lusläst Stephensons sida för att hitta viktuppgifter på deras 30 d silnylon, men gissar att det handlar ungefär den nivå som Thru-hikers 1.1 oz. I praktiken 35-40 g/kvm för det som jag köpt från dem. Och så lätta silnyloner har jag inte hittat i Europa, de flesta väger över 50 g/kvm.

Jörgen
 
Vet inte om det här är något för dig men på en finsk sida om bla kitesurfing, www.leijapojat.com ,finns det något som heter Icarex, väger 31g/kvm. Har ingen erfarenhet av materialet men hörde om en som sytt en tarp av det. Tyvärr verkar sidan finnas endast på finska men kolla under "tarvikkeet"=material och "kankaat"=tyg, där finns vikt och pris.
 
(1.3 oz) per (square yard) = 44.0774717 gram per (square meter) enligt google calc

En svårighet är dock att viktangivelsen oftast enbart gäller själva tyget, oinpregnerat. Silikonimpregering på båda sidor i varierande antal lager adderar sedan vikt. Kan handla om 10-30%. www.thru-hiker.com har för en del tyger angivit vad den faktiska vikten är. 0.7 oz spinnylon väger t ex i praktiken 0.88 oz/sq yd.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Var köpa gummistrap med kula på? Gör det själv 7
tango Starka snörlås/snörstopp - var köpa? Gör det själv 5
pal2 Liquid tyg - var köpa Gör det själv 1
niklaz Var köpa hålband i Sthlm (brådis)? Gör det själv 6
tango Vad heter en sådan här sprint och var köpa? Gör det själv 7
Kniv-Hasse Var kan jag köpa segelduk el. kanvas? Gör det själv 5
Skipper_ Var kan man köpa dun? Gör det själv 3
såg nån som vet var man kan köpa en symaskin Gör det själv 5
nermander Var köpa flamskyddsimpregnering? Gör det själv 9
Reichhi Alu plåt - 1mm - Caldera cone - Var att köpa? Gör det själv 12
kanis Var köpa reflex-tyg eller/och reflex-klistermärke? Gör det själv 18
Vandrare Tyg till snökjolar (tältduk) - var köpa? Gör det själv 4
Henke stj Var kan man köpa dun? Byxor? Gör det själv 9
snowhound Var köpa glasfiberstång Gör det själv 10
graesen var kan man köpa merinoull i metervara Gör det själv 7
tango var köpa tyg-reflexband? Gör det själv 5
Brune Var köpa öljetter med håldiameter på 4 mm? Gör det själv 14
Tranan Var köpa silnylon och primaloft? Gör det själv 14
pultost Var får man köpa etaproof? Gör det själv 17
langby Var köpa Gör det själv 6
annerborn Var köpa myggnätsväv per meter Gör det själv 2
CJ Tyg, väv etc, var köpa? Gör det själv 14
echo6 Var Köpa Neopren? Gör det själv 10
rannug Var köpa myggnätsväv? Gör det själv 5
ÄventyrsUffe Var köpa ullfiberpäls på löpmeter?? Gör det själv 0
Netram Var kan man köpa hålband? Gör det själv 8
URB65 Var hitta "bergbuckle" Gör det själv 7
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
bionicon Ullfleece material? Var hittar jag det? Gör det själv 15
dmchris Tunn rostfri plåt, var hittar man det? Gör det själv 13
gro Kabelvinda - var hitta vinklar? Gör det själv 9
pal2 Var handla i Norrköping?? Gör det själv 8
peter1969 PVC-rör, T-kopplingar etc. VAR????? Gör det själv 15
mheland Nu vet jag var Hilleberg köper stormlinor & lås Gör det själv 3
barbafant Var få tag på Vinylon-fiber? Gör det själv 3
Bettega Tillverka eget bälte med platt spänne- men var hittar jag platta spännen? Gör det själv 6
Brune Var hittar jag plastkrokar ? Gör det själv 6
samme83 Delrin? Var? Gör det själv 1
muminfar var får man tag på dun? Gör det själv 47
Brune Var uppbringa mobiltelefonknappar Gör det själv 2
Groaghach Var hitta grön, kraftig, delbar dragkedja? Gör det själv 22
Maua Den eviga frågan: var hitta jag material? Gör det själv 9
Jonathan Dun ? Var ? Gör det själv 4
jmlove Var får jag tag på Velcro kardborreband... Gör det själv 6
kilen Var hittar jag ripstoptyg av bomull? Gör det själv 1
Vandrare Var hitta Metalltråd till jackans huva? Gör det själv 12
robert72 Var hittar jag aluminiumtejp? Gör det själv 4
Mikro var hittar man mönster? Gör det själv 9
Mic Var finner jag hålband??? Gör det själv 3
Vandrare Var hittar jag tex-fritt tyg? Gör det själv 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.