Var i Häggsta?

Jag ska ut och klättra på Fredag, och hade tänkt mig Häggsta, problemet är att jag hittar ingen förare??
Kan nån vänlig själ kanske skicka en länk eller beskriva vägen (då har jag förstås ingen aning om gradering på lederna så en länk är att föredra kom jag på =)
Nåt annat ställe att rekommendera för en som vill ha lättare borrbultade leder?
Svar omgående!
 
Finns ingen förare på nätet över Häggsta. I Häggsta är det mest trad som gäller så om du vill klättra bultat är det nog bättre om du väljer en annan klippa. Kolla in http://www.plonk.se/snf/ så hittar du säkert klättring som passar. Tycker själv att tex Gåseborg är fint.

Vägbeskrivning till Häggsta: Kör E4 söderut och ta av vid Fittja. Ta väg 259 österut mot Huddinge till avtagsvägen mot St. Botvidskyrka till höger. Kör till kyrkan, parkera där och gå 5 minuter västerut.

Om du åker dit glöm inte badkläderna!


[Ändrat av johanv 2003-07-23 kl 23:05]
 
Jo det blir bara topprepsklättring där för oss, det är inte lätt att hitta nåt newbie-vänligt område vid ledklättring måste jag säga =/ Om lederna är enkla så verkar ledbyggaren resonera så att "varför slösa på bultar när man ändå kommer upp" (särskilt första bulten)
Ja, vi ska dra iväg nu wish me luck!
Tack för vägbeskrivningen, förresten åt vilket håll är väster? =D
 
Törnrosa

Gåseborg var jag på igår. Leden Törnrosa (det satt 4 bultar + ankare på den) bör vara den perfekta leden om du vill ha lätt bultat. Den är märkt 5c men det borde nog vara 5a. Sällsynt rolig och välbultad led för att vara så lätt. Askungen bredvid är lite svårare.
 
Grepp som ramlat ner

Hej!

Om jag inte minns fel är det på Törnrosa (och inte Askungen) som ett litet parti berg har ramlat ner och skapat nya grepp just där det tidigare kruxet var. Därav felgraderingen.

Bra topprepsställe är ju annars Vårdberget vid Fituna.
 
Ja, Gåseborg var kanon, förutom att vi råkade gå vilse (har noll orienteringsförmåga =) , men hittade tillslut dit - värre var det när vi skulle tillbaka knatade runt i hela skogen och kom ut på helt fel ställe (andra sidan skogen) haha
Men iallafall - vi var till Ekoberget i Graninge och femman där var kanon!
Ska dock tillbaks till Gåseborg när jag köpt karta och kompass ; )
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.