Var får man tälta?... + andra nybörjarfrågor!

Såhär är det.

Vi ska tälta... eftersom vi har hund så tycker jag det är lite krångligt med hundrum och allt vad det innebär, hunden få ju ändå inte komma in i huvudfjällstugan (om jag inte har het fel)
Vi kommer nog slå upp tältet en bit ifrån leden..

Det är tänkt som en allmän färdväg... vi kommer säkert vika av eller ändra oss på vägen :)
Huvudsaken är att vi är tillbaka i Storulvån onsdagen därpå.

Just nu väger min ryggsäck 10 kilo, min sambos väger 12, kommer säkert tillkomma ett kilo eller två, men det kommer anagligen att bli ganska lätt ändå...
 
Allemansrätten gäller ju i vår land, i alla fall i stor utsträckning.
Det ger dig rätt att bruka mark på sånt sätt att den inte skadas, man får plocka bär och sätta upp tält i skogen, men inte på tomter och nära hus, i naturreservat kan lokala regler gälla, i nationalparker får man bara tälta på angiven plats.
Det stämmer inte. Det kanske finns ett par nationalparker, som Abisko, där man inte får tälta var som helst, men några sådana bestämmelser finns inte i t.ex. Sarek eller Stora Sjöfallet.

Olika reservat och nationalparker har olika regler, och du är skyldig att följa dem oavsett om du vet om dem eller inte.
 
Hemma igen

Nu är vi hemma efter att ha spenderat en vecka i fjällen =)
Några utvaldra bilder finns i mitt album, titta gärna =)

Det var en upplevelse! Väldigt spännande, mycket regn och blöta dagar. Vi spenderade 3 nätter i tält och fick sedan nog, haha, tog in på Blåhammaren 2 nätter och 1 på Storulvån. Det är vi glada för, det regnade nämligen varje dag och natt.
Vi har ändå inte blivit avskräckta utan ser fram emot nästa vandring, då med bättre utrustning och kläder.

VIll tacka för alla tips vi har fått!
 
Storerikvollen - boende

Ett par kommentarer:

  • Under sommaren är Storerikvollen "betjent hytte", vilket innebär att det är helpension som gäller, punkt slut. När anläggningen är obemannad krävs DNT-nyckel för tillgång till självhushållet, vilket alltså inte är tillgängligt när den är bemannad.

Hoppas att du Kalle är hemma vid datorn och kan informera lite till innan lördag när vi åker till fjälls!

Jag ringde nyss Storerikvollen och frågade om boende. De sa att man kan bo för 790 nok med helpension eller för 220-400 nok i större rum utan helpension. (Se http://www.tt.no/index.php?fo_id=919 ) Men du skriver att under bemannade tider måste man välja helpension? Även om jag lägger större vikt vid vad stationen själva uppger, så blir jag fundersam. Kan man bo utan helpension?

Vi kommer troligen att ha tält med, så en annan fråga är huruvida man, som i Sverige, kan tälta invid stationen och betala en mindre summa för att få nyttja faciliteterna?
 
Hoppas att du Kalle är hemma vid datorn och kan informera lite till innan lördag när vi åker till fjälls!

Vi kommer troligen att ha tält med, så en annan fråga är huruvida man, som i Sverige, kan tälta invid stationen och betala en mindre summa för att få nyttja faciliteterna?


Hej...

Nu vet jag inget om hel/halvpension...
Men vi slog upp tältet några kilometer innan storerikvollens fjällstation... och det var tufft att hitta den platsen, även om den inte var den mest idylliska tältplats så var den iaf torr. Sedan på morgonen blev vi utan frukost då vi inte kunde hitta nåt vatten att dricka,. det var blött runtomkring, men inget drickbart...
 
tvål i fjällen och andra fria vatten...

Du får tälta vart du vill, bara du inte tältar i naturreservat med särskilda restriktioner eller nära bostadshus. Vissa fjällstationer tar även betalt för att du får tälta bredvid deras station, brukar vara några hundra meter från stationen.

Personlig hygien sköter du bäst via handduk och tvål. Såvida du inte vill hoppa i jåhhkarna och bada så tar du vatten och tvål och tvättar och sen med handduk alternativt lufttorkar. Blir inte lika kallt så... :)

Jag ska troligen upp på fredag-lördag denna vecka till samma plats, hoppas vi träffas om inte annat.

// Jocke

Precis som på andra ställen i naturen tycker jag inte man ska tvåla in sig och sedan hoppa i bäcken/havet/sjön med tvål på kroppen. Försök skölja av dig tvål-lödret över land ( t ex mha en kastrul) så slipper de som är nedströms dig dricka eller laga mat på ditt tvållödder. Precis som när man diskar så häller man sitt diskvatten över land så slipper man lödder i ån/sjön/havet.

Även om fjällstationer har rening skulle jag nog inte välja att ta vatten precis nedströms en fjällstation utan heller gå förbi och ta dricksvatten uppströms.

Ang tältning så har personalen på Sylarna en bra definition på vad som är tillräckligt nära att du ska betala service-avgift. Om du vaknar i tälet på natten och måste gå på toa ska tältet vara så långt bort att du inte hinner till deras toa innan du "måste". Sen tror jag de flesta har samvete nog att veta om de ska betala serviceavgift eller inte.

/Patrik,
 
Hoppas att du Kalle är hemma vid datorn och kan informera lite till innan lördag när vi åker till fjälls!

Jag ringde nyss Storerikvollen och frågade om boende. De sa att man kan bo för 790 nok med helpension eller för 220-400 nok i större rum utan helpension. (Se http://www.tt.no/index.php?fo_id=919 ) Men du skriver att under bemannade tider måste man välja helpension? Även om jag lägger större vikt vid vad stationen själva uppger, så blir jag fundersam. Kan man bo utan helpension?

Nej, det var jag ju inte...

Säger de själva att man kan "slippa undan" maten så skulle jag också tro på det. Det kanske har skett en förändring mer eller mindre nyligt, men jag vill definitivt minnas att det rent allmänt inom DNT åtminstone har varit så att betjänt är betjänt och obetjänt är obetjänt. Så det är väl bara att tacka och ta emot, så att säga, och jag är då bara glad att ha haft fel! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anders jensen Var får bilen stå nära Storulvån / Sylarna? Fjällvandring 10
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.