Vandringstips längs hela fjällkedjan

Jag har just läst hela tråden och tycker det var intressant! Själv har jag inga sådana planer, men det är roligt att ta del av diskussionen ändå.

Jag antar att det finns mycket skrivet men vill ändå nämna följande. För några år sedan läste jag en bok (biblioteket) om en äldre man och en yngre kvinna samt liten hund som, utan nämnvärd fjällvana, gick från Sälenfjällen till Treriksröset under en sommar. Minns tyvärr inte vad boken heter, men den var mycket lättläst och trevlig. Vägvalet beskrivs tämligen utförligt, liksom deras depå- och viloplatser. Jag minns just norra Jämtland som besvärligt........

Suorggejohka följde jag i somras från Sitas ned till Teusajaure. Jag uppfattade den som en mindre älv, trots den reducerade vattenmängden. Själv skulle jag inte drömma om att försöka vada, men jag är också väldigt försiktig med vad.

Lycka till med din fortsatta planering Tobbe! Jag avundas dig! Hälsn Pelle
 
Tack för boktipset! Den låter ju onekligen intressant! När genomförde de vandringen, var det nyligen eller före internet, mobiltelefoner och sånt?

Trevligt att de gick från Sälenfjällen. Tycker egentligen att Grövelsjön är en ologisk ändpunkt. I det här fallet tyckte jag att det blev långt nog ändå annars skulle jag gärna vilja inkludera Fulufjället, m.fl. i planerna också.

Tack för input angående Suorggejohka! Jag kollade just lite på SMHIs vattenstatistik och medelflödet var ju betydligt högre än vad man kunde tro, ungefär samma som Tielmavadet faktiskt (och då är det ändå det justerade värdet p.g.a. kraftverket). Jag är ju också en ganska feg vadare så det är nog lika bra att byta till rutten via Sitasjaurestugorna som huvudalternativ. Om jag nu skulle få för mig att försöka att gå hela sträckan i en följd behöver jag passera här när det fortfarande är ganska tidigt på säsongen och då verkar det ju extra dumt, sådana här planer får man nog spara till höstfjällsturerna...

Planeringen är ju halva nöjet så avundsjuk behöver du inte vara. Sitter gärna med en fjällkarta och läser någon gammal utsidantråd/bok m.m.en stund om kvällarna. Det nöjet verkar vi ju dela. Har redan något tjog fjällturer av varierande längd planlagda och alla lär ju inte bli verklighet. Vi får se hur det blir med dessa planer, än så länge finns det i.a.f. en teoretisk möjlighet att genomföra det hela 2014...
 
Med stor sannolikhet är det boken jag menar.

Jag tror inte de hade tillgång till mobiltelefon och än mindre internet. Vandringen och boken är nog lite äldre än så. Jag vill minnas att de vilade upp sig några dagar vid vissa depåstopp. Mest förundrades jag över att de var nybörjare i fjällen, gav sig på detta megaprojekt och genomförde det. Vid Treriksmötet mötte de snön.......
 
Jag har bestämt mig för att (försöka) gå Gröna Bandet nästa sommar. Semster från jobbet klart.

Mitt tips blir att börja med läsa alla inlägg från de som gjort det de senaste åren. På http://www.vitagronabandet.se/ finns länkar till de flesta bloggar.

Jag kommer följa normalrutten i stort, förutom att jag tänker ta Padjelantaleden till Ritsem istället för att fortsätta på Kungsleden från Kvikkjokk. Dels för att jag tycker om att Padjelanta är finare, och dels för att slippa roddleder och vandringen på asfalt.

Räknar med 54 vandringsdagar, 6 vilodagar, 4 resedagar och 3 dagar i reserv.

Matpaket har jag tänkt skicka till Åre, Gäddede, Hemavan, Kvikkjokk, Ritsem och Abisko.

Ser fram mot att hålla liv i den här tråden.

(Hoppas verkligen att mitt försök inte slutar som TS)
 
Med stor sannolikhet är det boken jag menar.
Tack Pelle!
Va Coolt! Aldrig hört om gröna bandet, kanske ett mål att sträva efter :)
Precis som Christoffer skriver finns det många bloggar att läsa som kanske kan ge inspiration. Man kan följa leder/vägar mest hela sträckan. Mitt ruttförslag är ju ganska ambitiöst som till ganska stor del går utanför leder och stigar.
Jag har bestämt mig för att (försöka) gå Gröna Bandet nästa sommar. Semster från jobbet klart.

Mitt tips blir att börja med läsa alla inlägg från de som gjort det de senaste åren. På http://www.vitagronabandet.se/ finns länkar till de flesta bloggar.

Jag kommer följa normalrutten i stort, förutom att jag tänker ta Padjelantaleden till Ritsem istället för att fortsätta på Kungsleden från Kvikkjokk. Dels för att jag tycker om att Padjelanta är finare, och dels för att slippa roddleder och vandringen på asfalt.

Räknar med 54 vandringsdagar, 6 vilodagar, 4 resedagar och 3 dagar i reserv.

Matpaket har jag tänkt skicka till Åre, Gäddede, Hemavan, Kvikkjokk, Ritsem och Abisko.

Ser fram mot att hålla liv i den här tråden.

(Hoppas verkligen att mitt försök inte slutar som TS)
Kul, Christoffer! Innebär normalvägen att du också räknar med att ge dig på de blöta ledsträckorna från Gäddede och norrut (till Klimpfjäll) eller har du något annat alternativ inplanerat där? Efter Ritsem antar jag att du går via Sitasjaure och Hukejaure tillbaka till Kungsleden?

TS tröttnade p.g.a. myrar och bromsar? Ta med ett myggnät så håller det nog bromsarna på behörigt avstånd. Se till att planera in lite extra tid till myrarna så ska det säkert också gå bra, undvik att känna dig stressad i besvärlig terräng.

Var ute på ett inventeringsarbete i fält hela sommaren 2012 och var då ute på många myrar och blötmarker. Ett tips är att använda vandrarstavarna för att känna på fastheten på mark och tuvor innan du kliver där. På mjuka partier körde jag ner vandrarstaven ganska hårt i marken för att känna hur mjukt det var (typ sondering). Men det kräver tåliga vandringsstavar.

Hoppas att det kommer att gå att följa din framfart på någon blogg eller liknande. Stort lycka till!
 
Laisälven vid Laisstugan

Satt nyss och tittade på flygbilder och jag kunde inte se någon bro över Laisälven där den skulle finnas enligt kartan, i närheten av Laisstugan. Någon som vet något om denna passage?
 
Tack Pelle!

Precis som Christoffer skriver finns det många bloggar att läsa som kanske kan ge inspiration. Man kan följa leder/vägar mest hela sträckan. Mitt ruttförslag är ju ganska ambitiöst som till ganska stor del går utanför leder och stigar.

Kul, Christoffer! Innebär normalvägen att du också räknar med att ge dig på de blöta ledsträckorna från Gäddede och norrut (till Klimpfjäll) eller har du något annat alternativ inplanerat där? Efter Ritsem antar jag att du går via Sitasjaure och Hukejaure tillbaka till Kungsleden?

TS tröttnade p.g.a. myrar och bromsar? Ta med ett myggnät så håller det nog bromsarna på behörigt avstånd. Se till att planera in lite extra tid till myrarna så ska det säkert också gå bra, undvik att känna dig stressad i besvärlig terräng.

Var ute på ett inventeringsarbete i fält hela sommaren 2012 och var då ute på många myrar och blötmarker. Ett tips är att använda vandrarstavarna för att känna på fastheten på mark och tuvor innan du kliver där. På mjuka partier körde jag ner vandrarstaven ganska hårt i marken för att känna hur mjukt det var (typ sondering). Men det kräver tåliga vandringsstavar.

Hoppas att det kommer att gå att följa din framfart på någon blogg eller liknande. Stort lycka till!

Nja, myrar och bromsar var väl en anledning som det verkar. Sen att ena personen aldrig ens hade sovit i tält, och den andra bara enstaka nätter bidrog säkert också.

Dina planer låter verkligen häftigt och fint. Tyvärr så kommer tiden vara en viktig aspekt för mig. Sorgligt men sant.

Alla som gjort det skriver om hur de sakta ökar dagssträckorna, men det känns riskabelt att räkna med att man helt plötsligt kan gå 30 km flera dagar i sträck. Kan ju bli tvärt om, något knä kan strula osv.

Efter Gäddede blir det som du säger leden över Klimpfjäll. Har inte kartor över norska sidan, så än så länge har jag inte sett något vettigt alternativ.

Stämmer bra att jag tänker mig Sitasjaure och Hukejaure efter Ritsem. Blir antagligen så att en vän följer med på sträckan upp till Abisko som sin första fjällvandring och då tänker jag mig en liten omväg via Nallo/Vistasdalen till Alesjaure.

Det där med blogg är jag lite tveksam till. Tror att det blir en reseberättelse om jag klarar det. Gillar inte tanken på "press" från omvärlden.

Ärligt talat så tror jag att man inte kan veta om man verkligen vill det här innan man antingen har brutit eller klarat det. Även om jag verkligen verkligen vill det i teorin så kanske jag helt enkelt ruttnar efter någon månad.

Men samtidigt så är det väldigt kul och givande att bolla idéer. Planering är fruktansvärt kul!
 
Satt nyss och tittade på flygbilder och jag kunde inte se någon bro över Laisälven där den skulle finnas enligt kartan, i närheten av Laisstugan. Någon som vet något om denna passage?

Nej, jag har ingen egen kunskap, har aldrig varit här. Den aktuella fjällkartan visar ju en bro, och med tanke på stugan måste det också finnas en bro över Laisan. Den exakta platsen är ju rätt given, vid vattenfallet före sammanflödet. med Áksjojåhkå. Jag gissar att bron finns där men syns inte i det vita skummet. Jag refererar nu på de fina flygbilderna hos Hitta.se.

Här på Utsidan finns naturligtvis folk med egen erfarenhet, hoppas någon hör av sig Men inför din tur är det nog en bra idé att kolla med resp. länsstyrelse och fråga om dagsformen för vissa broar. Saker och ting kan ju hända under vårfloden............
 
Nja, myrar och bromsar var väl en anledning som det verkar. Sen att ena personen aldrig ens hade sovit i tält, och den andra bara enstaka nätter bidrog säkert också.

Dina planer låter verkligen häftigt och fint. Tyvärr så kommer tiden vara en viktig aspekt för mig. Sorgligt men sant.

Alla som gjort det skriver om hur de sakta ökar dagssträckorna, men det känns riskabelt att räkna med att man helt plötsligt kan gå 30 km flera dagar i sträck. Kan ju bli tvärt om, något knä kan strula osv.

Efter Gäddede blir det som du säger leden över Klimpfjäll. Har inte kartor över norska sidan, så än så länge har jag inte sett något vettigt alternativ.

Stämmer bra att jag tänker mig Sitasjaure och Hukejaure efter Ritsem. Blir antagligen så att en vän följer med på sträckan upp till Abisko som sin första fjällvandring och då tänker jag mig en liten omväg via Nallo/Vistasdalen till Alesjaure.

Det där med blogg är jag lite tveksam till. Tror att det blir en reseberättelse om jag klarar det. Gillar inte tanken på "press" från omvärlden.

Ärligt talat så tror jag att man inte kan veta om man verkligen vill det här innan man antingen har brutit eller klarat det. Även om jag verkligen verkligen vill det i teorin så kanske jag helt enkelt ruttnar efter någon månad.

Men samtidigt så är det väldigt kul och givande att bolla idéer. Planering är fruktansvärt kul!
Visst är det kul att planera, mitt ruttupplägg är mest en dröm så här långt. Även för mig är tid en begränsande faktor, men också ekonomi. Ett sätt att komma runt dessa faktorer kan kanske vara att dela upp turen på två somrar. För mig är det i.a.f. viktigt att ha så gott om tid att jag kan stanna till en stund extra på en fin plats eller göra dagsutflykter, toppturer, m.m. när jag känner för det.

Det finns inget givet alternativ för att undvika blötmarkerna norr om Gäddede. Som jag har förstått det så är största problemet att leden är dragen som en vinterled tvärsöver myrarna och inte följer de höjdryggar, som vore en naturligare sträckning på sommaren. Det är möjligt att det kan vara värt att lämna leden och ta sig fram orösat men det finns ju också givetvis risk att man stöter på hinder. Ev. för din del kan det vara värt att titta på att gå längre österut, via Storjola. Om det alternativet är bättre (mindre blött) vet jag inte.

Vill inte heller skriva någon blogg, förstår dig precis. Vill du skriva en artikel på Utsidan eller ett inlägg här på tråden efteråt så räcker det gott för mig (men inte heller det ett krav).

Som du skriver så är det bara att ge sig ut och prova om ett prokekt av det här slaget är något man klarar av/tycker är kul. Men om du av någon anledning bestämmer dig för att bryta, se det inte som ett nederlag. Alltid får man ut något av ett sådant här projekt (även om det så skulle stanna vid planeringsstadiet...).

Är lite nyfiken på din meny; blir det mycker frystorkat, hemtorkat eller vad har du för plan? Planerar du att skicka matpaketen med post eller bussgods?
Nej, jag har ingen egen kunskap, har aldrig varit här. Den aktuella fjällkartan visar ju en bro, och med tanke på stugan måste det också finnas en bro över Laisan. Den exakta platsen är ju rätt given, vid vattenfallet före sammanflödet. med Áksjojåhkå. Jag gissar att bron finns där men syns inte i det vita skummet. Jag refererar nu på de fina flygbilderna hos Hitta.se.

Här på Utsidan finns naturligtvis folk med egen erfarenhet, hoppas någon hör av sig Men inför din tur är det nog en bra idé att kolla med resp. länsstyrelse och fråga om dagsformen för vissa broar. Saker och ting kan ju hända under vårfloden............
Jag slängde mest ut frågan utifall det skulle vara någon med lokalkännedom som läser här. Givetvis behöver jag kontakta länsstyrelser, lokala företag, m.fl. före en vandring av det här slaget, men planerna är i ett för tidigt skede ännu.

Men det är nog som du skriver att bron finns där ovanför vattenfallet, flygbilden är ju lite suddig. Läste en färdspårsbeskrivelse där bron ska ha passerats 2011 och flygbilden är daterad 2010...
Är det möjligtvis en sån bro som tas in under vintern, och därför inte är med på flygbilderna?
Nej, det bör vara en hängbro modell större som nog är besvärlig att montera ner över vintern (möjligtvis att gångbanan monteras bort men det har jag aldrig hört talas om...). Däremot verkar bron över Dádtjajåhkå lite längre åt nordost vara av det slaget (sommarbro).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
baffinguarapo Vandringstips Fjällvandring 3
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
Elin75 Vandringstips i Norge? Fjällvandring 13
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
tjej_91 Vandringstips Sarek på 7 dagar Fjällvandring 6
fredrik82 Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m. Fjällvandring 3
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
AFe Vandringstips i Lyngen, Norge? Fjällvandring 1
i95_lab Vandringstips norrut från Björkliden/Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 5
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
Michaela Önskar vandringstips till sommaren! Fjällvandring 15
HelenS Vill ha vandringstips i sommar! Fjällvandring 18
felix_sors Vandringstips sökes Fjällvandring 2
efred Vandringstips för nybörjare Fjällvandring 9
Stordrulen Vandringstips Nordkapp Fjällvandring 6
lirrran vandringstips Fjällvandring 5
body Vandringstips önskas! Fjällvandring 6
alexander3 Vandringstips, Abisko Fjällvandring 3
DIF-Larson Vandringstips Fjällvandring 6
månsb Vandringstips i Toscana Fjällvandring 1
sturesture Tälttips o Vandringstips Färöarna Fjällvandring 2
nilkas Vandringstips, inre Troms (Norge) Fjällvandring 3
thodan Fina vandringstips för Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
pjurka Vandringstips? Fjällvandring 3
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
unna Sareknovis, vandringstips. Fjällvandring 3
carver Vandringstips i Norrbotten? Fjällvandring 6
VAndringstips centrala Jotunheimen Fjällvandring 0
Vandringstips Fjällvandring 4
Fler vandringstips Fjällvandring 5
majjen Vad-platser längs Padjelantas nordgräns? Fjällvandring 5
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
pal2 Tältövernattning längs vildmarksvägen Fjällvandring 6
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
gunwen Vandring längs Höga kusten med krav på säng Fjällvandring 3
Valpish Vandringskompis(ar) längs med fjällkedjan. Fjällvandring 0
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.