Vandringsled?

Hej!

Jag och min sambo är sugna på ut och vandra i fjällen nu i början av Juni. Någon som har ett bra förslag till vart man kan gå? Vi tänkte vara ute från onsdag-söndag, bor i Göteborgstrakten, men åker gärna iväg, bara det inte blir för långt, vill ju gärna hinna med att vandra lite och inte bara sitta i bilen :)

Hälsningar Linnea
 
jotunheimen är mitt tips. 8h med bil från Gbg och ni får uppleva en magiskt fjällvärld. Brukar åka ca 06.00 från Gbg. Då hinner man med några h vandring dag ett.
 
Början av Juni är alldeles för tidigt för Jotunheimen, det kommer att var mängder med snö kvar.
Jag bor själv i Göteborg och har många gånger vandrat på Hardangervidda när man inte vill åka så långt, tar man båten Strömstad-Sandefjord (som brukar ta med bil+passagerare för mellan 100-200kr) är det bara drygt 30 mil till man parkerar på kalfjället och kan börja vandringen. Men även där ligger terrängen på drygt 1100möh i dalarna varför jag tvivlar på att det är vandringsbart i början av Juni.
Ytterligare ett alternativ är Grövelsjöfjällen där terrängen inte är lika hög, drygt 600km från Göteborg.
 
Okej, tack så mycket för bra svar! Förstår att det kanske är lite tidigt att dra upp i fjällen än så länge, men kanskje ngt som inte är så högt uppe fungerar :)
 
Ett tips för den korta turen är att åka upp till Tinnsjö och utgå från Tinn Austbygd i norra änden, ca 300km från Göteborg med färjan Strömstad - Sandefjord. Platsen är oerhört vacker och bara det värt ett besök. Som sagt det är tidigt på säsongen, och ni får väl känna er fram på platsen.
Från Tinn Austbygd kan man göra dagsturer upp på Immingfjäll i norr, men bättre att åka några km mot Rjukan till en ort som heter Atrå, där går vägen upp på fjället och Kalhovds turisthytta (förutsatt att vägen är öppen så tidigt och inte spolats bort av vårfloden - ring för säkerhets skull och kolla). Fortsätter ni några km efter Kalhovd kan ni parkera vid Synken eller Vestre Stegaros och vandra därifrån. Karta här:
http://ut.no/map/page/maptool/81342?zoom=15&lat=60.068698883057&lng=8.3694896697998

Dock återigen en varning, vet inte hur det ser ut med snö och vatten så tidigt, inte heller om isarna gått upp på de stora sjöarna som ex Mår.
Vädret kan ni se här:
http://www.yr.no/sted/Norge/Telemark/Tinn/Kalhovd_turisthytte/

När ni skall hem räcker det med att ni åker från Tinn ca kl 16.00-16.30 för att hinna med 20.00 färjan från Sandefjord (om den fortf går), hemma i Gbg kring midnatt.
 
Ett annat tips kan vara nissedal, ett mycket fint område där jag varit och klättrat flera gånger innan juni. Vet att det går vandringsleder där med som säkert är värda besök, upp på langefjell tex. Överkomlig snömängd den tiden på året
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.