Vandringskompisar?

Hej!
Jag har i många år varit sugen på att testa fjällvandring, har gått mycket i skogen (endagsturer) hemikring men aldrig riktigt vågat dra iväg på fjället (mer än en dagstur till Storvätteshågna). Nu har iaf jag och min pojkvän köpt oss riktiga vandringskängor och börjat gå in dem så smått och till sommaren tänker vi börja göra lite turer i skogarna häromkring för att känna in utrustning, ta reda på vad man verkligen behöver och så vidare. Vi är glada, aktiva personer som gärna vill ha sällskap när det blir dags att dra ut på en riktig fjälltur (gärna i sommar). Vi har kompisgäng som pysslar med andra av våra intressen men märkligt nog är det ingen som vill hänga med på fjällvandring. Lite sökande på nätet ledde till det här forumet och jag tänkte att det kan vara värt ett försök! Alltid kul att lära känna nya människor och att göra det i kombination med ett nytt intresse måste ju vara optimalt :). Det skadar ju inte om vi får med någon som har lite rutin på det här som vi kan lära oss av, men det är inte viktigt, annars kan vi lära oss tillsammans. Någon som tycker det låter intressant? Funkar vi inte tillsammans så kan man ju alltid dela på sig under vandringen :)
 
Det kan hjälpa att nämna var ni hör hemma och vilka fjäll ni tänkt vandra i. Eftersom du nämner Storvätteshågna tar jag en vild chansning och gissar att ni bor i Dalarna.
 
Hej igen!
Vi finns i Mora/Älvdalen (alltså Dalarna, mycket riktigt) men jag tycker att det vore jättekul med vandringskompisar på olika ställen i Sverige :). Vi har inte bestämt var vi vill vandra, tänkte mer kolla först om det finns andra som vill ta sällskap och så bestämma utifrån allas önskemål vart det bär av. Någon annan kanske har idéer om bra ställen, vi hakar gärna på om någon har planerat en bra tur.
 
Förra sommaren anmälde jag mig ensam till STFs "Den första fjälvandringen". En guidad vandring som jag kan rekommendera, jag tror övriga arrangemang också är bra.
http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Lappland/Kungsleden/Langturer/

Själv tänkte jag prova Kungsleden med hunden i sommar.
http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Lappland/Kungsleden/
Hela sträckan på ca 400km från Hemavan - Abisko eller halva från Saltoluokta - Abisko med en avstickare till Kebnekaise.
 
Kul idé

Hej! Hur gamla är ni? Tycker idén låter klart intressant. Tänkte själv bege mig ut på fjällvandring till sommarn, har inte gjort det på ett antal år pga rygg o nackproblem men går på yoga sedan intensivt nu sedan i början av nov och mina rygg o nackproblem är i princip som bortblåsta. Tänkte provvandra i vår under 1 eller 2 helger här hemmavid. Har en kompis som ev kanske vill vandra med mig men har inte frågat honom ännu. Som sagt jag är klart intresserad!!!
 
Hej igen! Vi är 22 och 34 år men om vi får ihop ett gäng spelar det ingen roll tycker jag om vi är i lite olika åldrar, brukar kunna bli roligast om man blandar till och med :)
 
Förra sommaren anmälde jag mig ensam till STFs "Den första fjälvandringen". En guidad vandring som jag kan rekommendera, jag tror övriga arrangemang också är bra.
http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Lappland/Kungsleden/Langturer/

Själv tänkte jag prova Kungsleden med hunden i sommar.
http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Lappland/Kungsleden/
Hela sträckan på ca 400km från Hemavan - Abisko eller halva från Saltoluokta - Abisko med en avstickare till Kebnekaise.

Den där guidade turen lät intressant, var inne och kollade lite på länken. Får man ha hund med sig?
 
Tycker det låter som en kul idé att skapa en vandringsgrupp! Har ingen erfarenhet av fjällen men kompenserar det med vilja och intresse :) Har dock hund som också vill följa med!
 
Den där guidade turen lät intressant, var inne och kollade lite på länken. Får man ha hund med sig?

Om man får ha med hund på en guidad vandring vet jag inte.
Bäst att fråga arangören eller guiden och övriga deltagare innan något bestäms.

På alla stugplatser finns boende för gäster med hund
och på kungsleden får man ha kopplad hund.
I nationalparker kan det vara hundförbud vissa tider.
 
Om man får ha med hund på en guidad vandring vet jag inte.
Bäst att fråga arangören eller guiden och övriga deltagare innan något bestäms.

På alla stugplatser finns boende för gäster med hund
och på kungsleden får man ha kopplad hund.
I nationalparker kan det vara hundförbud vissa tider.

Tack för svar! Ja bäst att fråga först såklart, tänkte att du kanske haft med din egen hund men såg sen i en annan tråd att hunden är så ung att den väl var för liten ändå när du var med på turen.
 
letar också sällskap

Hej!

Bor i Medelpad och jag är 30, bättre hälft 35(denna har dock inte lika stort intresse alla gånger men är med ibland). Jag älskar att vandra och jag har stor erfarenhet och söker personer som är seriöst intresserade av att vandra tillsammans några stycken men inte hur många som hellst.

Har bara tre krav de två hundarna är med, därmed inom norden och hellst Sverige(pga sjukdommar/karantän etc.) och jag klarar inte av fjällstationslivet annat än enstaka besök(för dyrt och för trångt och industri inriktat).

Jag föredrar längre turer men är ute även på kortare men är ju en bit till Dalarna...så en vecka är väl aktuellt oavsett var, om man åker från olika håll.

MVH
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Klockren Ninja Två töser söker vandringskompisar. Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.