Vandringskängor för både djungelvärme och bergsvinter?

Hej,

Undrar om nån har bra tips en bra vandringkänga som funkar fint både när det är 30 grader plus ute och 15 minus.

Ska dels till Rwanda och Tanzania i djungel och safarivandringar men ska även vandra upp för Kilimanjaro och där uppe är det massa minus.

Mvh
J
 
Precis som tulipanaros är nog den kängan rätt svår att finna. Du behöver en luftande en sockskänga samt en tät 2 socksdito. En skal 2 säcks fungerar vet jag efter flera år i värmen, men om du gillar det kan bara du avgöra.
 
Det står nu mellan

Meindl Island:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=9MEINDLISLANDACTIVE

och Haglöfs Solid Lite
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HAGLOFSSOLIDLITE

Eller kanske bara en lättare känga med rejäla socks i ...

/J

Om du ska välja emellan de så skulle jag ta Meindl varje gång. Hade ett par för några år sedan och de var kanon bra.

Däremot är inga av kängorna gjorda för högalpina miljöer. Men om jag minns rätt så är vandringen på Kilmanjaro inte särskilt svårt förutom höjden, så det funkar säkert med sådana kängor.
 
Haglöfs Solid Lite är en kanonkänga. Stabil, men ända hyfsat lätt(260 gram lättare än Meindel/par). Har en riktigt bra innersula. Dessutom sparar du en bra slant. Hur de fungerar i djungel vet jag inte, men -15 är inga problem.
 
Jag har nu haft ett par Meindl Island i 3 år. KANON

Har vandrat i bl.a
-regnskog i Thailand, Kambodja, Australien
-öknen och stepplandskap i Botswana och Australien
-fjällen i steniga Jotunheimen, Norge
-Svenska vinternaturen. (denna vinter = kallt )

och jag är helt nöjd med denna känga.

Per
 
Det finns nog ingen sko som du kommer att uppleva som superduper i både -15 och +30 men jag har använt mina Garmont Syncro i temperaturer mellan 30 och -20 och det har funkat. Men visst är det lite varmt i +30... och lite kallt om man sitter stilla länge i -20.

Hade dem med mig när vi vandrade både djungel och i Nepal under en asien resa. Efter himalayaturen fick de åka hem i ett paket och jag fortsatte i löparskor istället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
naturlovisa Vandringskängor Trekking 7
cristiancjb Vandringskängor för vandring i Dolomiterna Trekking 7
GuteS Klacka om vandringskängor Trekking 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.