Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise

Du har nog rätt i att det beror på materialval. Men jag förstår inte riktigt hur din erfarenhet är motsatt.

Om man har ”en dag eller två” och då förmodar jag även två nätter på sig att torka skorna är det inga problem med membranskor. Det är just när man bara har en enda natt på sig att torka skorna som de problem jag beskriver uppstår.

Eller menar du att de torkar på insidan även medan du använder dem i blött väder? Imponerande, det har mina aldrig gjort. Har mest haft Ecco med membran.


Kanske att membranet är tätt första säsongen. Längre än så har inget membran varit felfritt hos mig, men har flera gånger bytt till nya kängor på nån slags torr-garanti för goretex.

Splirrans nya membrankängor kan också bli blöta genom att få in vatten och lera över kanten och ibland finns även ett känsligt område där plösen möter skon eller så är plösen inte vattenskyddad ända upp.
Man kan också få in vatten uppifrån genom att gång snö, högt gräs eller snår.

Jag har inte heller tålamod att ta av mig kängorna vid varje vattenmassage som kanske ev resulterar i en doppad fot men troligtvis inte. Det funkar inte alltid…

Blöter du aldrig ner fötterna i dina membrankängor?? Aldrig någonsin? Hur många år håller de sig täta? Vilken terräng går du i?

Jag blir nog blötast i obanad granskog här i Västergötland.

Och @camtim förlåt för trådkapningen. Folk tycker så olika om membran så köp ett år kängor som känns sköna och se vad du själv tycker.
Om det är blöt och vid regnväder har jag regnbyxor som sitter åt mot kängan.
Har inga läckage i mina kängor eller skor med goretex. Än så länge:).

Men allt handlar säkert om terräng och hur lång tid med blötväder.
 
Ja, nu har ju denna tråd barkat iväg från att ge TS camtim råd om kängköp till att mycket handla om gtx-kängor. Och i den frågan har jag mycket åsikter och frågor :).
Jag har haft många gtx-kängor från Meindl, Hanwag, Haglöf, Salomon och Lowa. INGEN har hållit ute vattnet mer än ca. 2 år! (Noreras att jag använder kängor i princip året runt). Kängorna från Salomon (textilkängor med toppplacering i alla test) var en fullständig katastrof - efter 4-6 mil i torr terräng blev de snabbt vattefyllda i blött gräs och hastiga dopp i småpölar (testade dem sedan genom att fylla dem med vatten, och jovisst läckte de! Jag fick pengarna tillbaks).
Mitt försök med läderkängor utan gtx - infettade med stor omsorg - funkade inte heller :-(.
I dagsläget använder jag i varmare klimat luftiga textilkängor med plastpåsar utanför sockorna vid regn och gtx-läderkängor i övrigt. Sulorna på kängorna slits nämligen ner ungefär samtidigt som gtx:en ger upp.
Skalkängor har jag aldrig provat. Men mitt misslyckade försök med väl omhändertagna fodrade kängor utan gtx inger ju inte så mycket hopp precis.
 
Du har nog rätt i att det beror på materialval. Men jag förstår inte riktigt hur din erfarenhet är motsatt.

Om man har ”en dag eller två” och då förmodar jag även två nätter på sig att torka skorna är det inga problem med membranskor. Det är just när man bara har en enda natt på sig att torka skorna som de problem jag beskriver uppstår.

Eller menar du att de torkar på insidan även medan du använder dem i blött väder? Imponerande, det har mina aldrig gjort. Har mest haft Ecco med membran.
Jag blir inte så ofta blöt på insidan, men om det händer så är skon fuktig en eller två dagar om det är blötväder i övrigt så att den bara kan småtorka lite under gång och under tältnatt när det är regnigt. Men från "blött" till "fuktigt" brukar gå rätt snabbt. Baserar min erfarenhet främst på Haglöfs vandringskängor med ullsockar i.

Blir det mycket vandring i blött ris så brukar jag komplettera med damasker för att inte dra ner så mycket vatten genom skaften. Om jag har med mig dem beror lite på vandringen också, är det sankmarker och vide till en stor del är de klart värda vikten, men är det mer spänger och sten så får de vara hemma.
 
Det viktigaste med skodon är att de passar dina fötter. Ska du inte ha stegjärn så kan du nästan ha vad som helst i fjällen. Vissa vandrar i lätta trailskor, andra föredrar kängor, ytterligare några kör på gummistövlar… Upp på Keb kan man ta det man är bekväm i så länge man är medveten om att det är mycket sten! Jag har Keens sandaler och är otroligt nöjd, ifall du frågar om märket. Jag vandrar själv i kängor och är därför lite partisk i skodonsfrågan 😏 Är du van med kängor? När ska du upp och vandra? Hinner du gå in ett par hårda kängor? (Finns mjuka GTX-varianter också…)
Tack för tips!
 
Jag har nästan helt gått över till att vandra i sandaler eller trailrunners. Och nackdelen med trailrunners är att de blir snabbt blöta, men de torkar också väldigt fort. Och jag tror att detär bättre grepp i sulan på de trailrunners än vad jag har på vandringskängorna. Men jag har lite svårt att släppa kängorna de kan vara bra att ha någon dag. :)
Trailrunners är det typ sådana här? https://www.salomon.com/sv-se/shop-...QQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#color=29253&size=25764
 
Du kan gå upp på Keb i trailskor std vinterkängor du har hemma.
Det är först om du ska gå med packningen som det blir viktigare.
Åk till en välsorterad sporthandel kolla på alla alt. även de som du tror är klumpiga eller för klena gå runt några minuter,och sedan om du tror du hittat rätt köp på öppet köp och prova i flera timmar inne och gå i trappor så foten rör sig,
Prova med olika strumpor, helst en tunn och en grövre ovan , kolla att det är rätt storlek.
Gå in minst några mil ,gör rent och ev impregnera om membran tag tunt lager av rätt sort och tag med på turen inkl en liten borste, t.ex. tandborste eller nagelborste och gör rent och ny behandling om regn eller vad helst varje dag.
 
Alla skodonprovningar och val bör göras sent på eftermiddágen en dag då gått minst 4 timmar innan. Ha din strumpuppsättning med dig (i mitt fall bolas tentoes, FMs stålgrå och Vintersock) och se till att iläggsula finns i skodonen.

go tur
 
Jag var ute på en liten tur idag och det var riktigt blött på lederna, och det resulterar i att jag blev blöt om fötterna i Trailrunners och det är väl det enda negativa. Annars fungerade de utmärkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jahoppja Köpråd vandringskängor Fjällvandring 4
josefibacken Val av vandringskängor. Fjällvandring 2
amme66 Vandringskängor Fjällvandring 9
awellander Lätta vandringskängor Fjällvandring 6
Anliro Tips på bra vandringskängor Fjällvandring 16
StinaIda Vandringskängor för små damfötter? Fjällvandring 8
mnen Vandringskängor Fjällvandring 9
Orstadius Hjälp - Vandringskängor! Fjällvandring 4
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10
underdoggy Vandringskängor/skor? Fjällvandring 36
Vilka vandringskängor Fjällvandring 14
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
Gråsparven Bestiga Niják Fjällvandring 5
cnygardh Bestiga Tjakkeli Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Magnus Eriksson 68 Bestiga Liddubakti Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
yps Bestiga storsnasen Fjällvandring 4
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
sespalan Bestiga Møysalen Fjällvandring 2
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Ninakanin Bestiga Vuojnesjåhkkå (från Bielavárásj?) Fjällvandring 5
ImpulzE Bestiga storsylen? Fjällvandring 3
bfia73 Bestiga Kåtotjåkka söderifrån? Fjällvandring 15
Bladh När bestiga keb? Fjällvandring 8
Johannes89 Bestiga Kebnekaise Fjällvandring 11
Fazt Bestiga Kebnekaise I december Fjällvandring 25
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
##3 Bestiga Kebnekaise i mars? Fjällvandring 4
XPAT Bestiga Keb Fjällvandring 4
thedyck Bestiga Kebnekaise i Mars, April? Fjällvandring 11
Anderljung Bestiga Sarektjåkkå sommartid Fjällvandring 23
Tom Bombadill Bestiga Kebnekaise sydtopp-När? Fjällvandring 36
hejsan22 Bestiga Kebnekaise... Fjällvandring 21
Putte84 Vi som skulle bestiga keb... Fjällvandring 29
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.