• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vandring

Nu har jag och Gidenstam diskuterat mera exakt färdväg, och vårt förslag är att vi upptäcker Risveden först och sedan drar oss ner till Vättlefjäll men slår läger innan vi kommer in i reservatet så vi kan plocka pinnar och elda med på kvällen. Första dagsetappen blir då cirka 20 kilometer.

Andra dagen vandrar vi runt i Vättlefjäll och avslutar sedan dagen vid Gunnilse ICA-affär där det går bussar in mot stan. Andra dagsetappen blir då cirka 15 kilometer. Om dessa etapperna känns för tunga går det att gå lite rakare och skala bort några kilometer, men det kanske vi kan känna väl på plats beroende på väder och så?

Hur snabbt vi går är ett beslut gruppen tar. Av erfarenhet vet jag dock att det brukar uppskattas om lunchrasten blir maximalt en timme så anpassa maten efter det. På kvällen går det med fördel att ta med mat som kan grillas.

Jag sekonderar madu i att träffas 06:35 och räknar därmed också in det som en anmälan, har också fått det från Gidenstam så då är vi minst tre. Ser fram emot fler definitiva besked.
 
Trevligt att det verkar bli en vandring!:) Själv är jag dock inte så "van" vandrare, så jag får nog prova på en kortare sträcka först. Runt stora och lilla Delsjön kom fram som ett förslag. Finns det några fler "ovana" vandrare som vill gå en kortare tur på några timmar/ halvdag (t ex runt Delsjöarna), 15:e eller 16:e maj t ex?
 
Jag är på till Risveden/Vättlefjäll. Men hallå... 6.35??? Jag vägrar gå upp halv sex en helgdag om det inte är absolut nödvändigt, morgontrött som jag är. :) Fast om ni övriga väldigt gärna vill ut tidigt så kan vi kanske mötas upp någonstans senare, lagom till lunch eller så, om det funkar?

Grillning över öppen eld på kvällen låter perfekt. Har ni spanat in något vindskydd eller är det tält som gäller?

/Nadia

Nu har jag och Gidenstam diskuterat mera exakt färdväg, och vårt förslag är att vi upptäcker Risveden först och sedan drar oss ner till Vättlefjäll men slår läger innan vi kommer in i reservatet så vi kan plocka pinnar och elda med på kvällen. Första dagsetappen blir då cirka 20 kilometer.

Andra dagen vandrar vi runt i Vättlefjäll och avslutar sedan dagen vid Gunnilse ICA-affär där det går bussar in mot stan. Andra dagsetappen blir då cirka 15 kilometer. Om dessa etapperna känns för tunga går det att gå lite rakare och skala bort några kilometer, men det kanske vi kan känna väl på plats beroende på väder och så?

Hur snabbt vi går är ett beslut gruppen tar. Av erfarenhet vet jag dock att det brukar uppskattas om lunchrasten blir maximalt en timme så anpassa maten efter det. På kvällen går det med fördel att ta med mat som kan grillas.

Jag sekonderar madu i att träffas 06:35 och räknar därmed också in det som en anmälan, har också fått det från Gidenstam så då är vi minst tre. Ser fram emot fler definitiva besked.
 
Jag tror att det är tält/tarp/hängmatta som gäller.
En annan möjlighet är att bege sig ut på fredag kvällen och ta en natt till ute. och sen ansluter lördagsfolket till lägert på morgonen.
Personligen så har jag möjligheten att åka ute på fredagskvällen. För jag är inte heller så sugen på 0635 på morgonen :)
 
Jag kan tänka mig att jämka till 09.47, alternativt att gänget som drar ut på fredag lovar att inte gå mer än 1,5 timme på fredagen och sedan sitta fint till 10 på lördagen så vi andra hinner ikapp :)
 
Om jag ska jobba på fredagen, vilket jag har tänkt, så har jag svårt att hinna köra hem, packa upp, packa ner och hinna ut innan det blir mörkt. Jag föredrar att starta på lördagen. Men måste vi utgå från Sjövik? Det verkar som att det går fler bussar till Skepplanda (hpl Albotorget), en gång i halvtimmen ungefär. Lika långt från Risveden, tar lika lång tid, samma pris. I så fall skulle jag vilja satsa på att ta bussen kl 8.04 eller 8.34 från Nils Ericson.

/Nadia
 
Trevligt att det verkar bli en vandring!:) Själv är jag dock inte så "van" vandrare, så jag får nog prova på en kortare sträcka först. Runt stora och lilla Delsjön kom fram som ett förslag. Finns det några fler "ovana" vandrare som vill gå en kortare tur på några timmar/ halvdag (t ex runt Delsjöarna), 15:e eller 16:e maj t ex?

Äsch, två dagar ute och ju bara trevligt. Jag tror inte att man kan vara för ovan för en sån tur.

(Säger hon som planerar helt andra grejer den helgen).

Men lycka till, det verkar trevligt!
 
Det verkar som att det går fler bussar till Skepplanda (hpl Albotorget), en gång i halvtimmen ungefär. Lika långt från Risveden, tar lika lång tid, samma pris. I så fall skulle jag vilja satsa på att ta bussen kl 8.04 eller 8.34 från Nils Ericson.
/Nadia

Hmm, mindre trail och mer navigering... I like it :)

Gå rakt mot Tinnsjön och sedan vika av söderut föreslår jag i så fall.
 
Tittar man på långtidsprognosen på vädret så kan man nog räkna med neråt 6 grader på natten. För egen del skippar jag nog tältet men tar min höstsäck (+1 limit) med mig så man slipper frysa.

Huruvida det kommer regna eller inte kvarstår att se, känns lite tidigt för att avgöra det redan nu.
 
Låter trevligt om det skulle bli från Skepplanda, vart skulle slutmålet då bli? ska se hur det ser ut för mig den helgen.
 
Jag tror fortfarande att Angered Kyrka (Gunnilse) är ett bra slutmål. Ifall vi inte skall gå i en helt annan riktning om någon har ett bra förslag.
 
Jag har ingen karta (än), så vet inte hur det ser ut alls. Är det en led från Sjövik alltså? Det var bara ett förslag att gå från Skepplanda just för bussarnas skull. Jag överlåter åt mer kunniga personer att bedöma vad som är lämpligast. För min del, hellre mer navigering och att vi går tillsammans än att vi delar upp oss och sen försöker hitta varandra någonstans någon gång.

Hmm, mindre trail och mer navigering... I like it :)

Gå rakt mot Tinnsjön och sedan vika av söderut föreslår jag i så fall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GodMorgon Letar efter vänner som delar intresset vandring/hiking i Storgöteborg Träffar 3
Christian1 Vandring: Nordsjön runt 5/7 (Mölnlycke) häng med:-) Träffar 6
Gun-valld Vandring v29 Kilpislärvi eller Kautokeino?? Träffar 0
Christian1 Vandring i Gbg trakten Träffar 7
Christian1 Vandring Vättlefjällsleden 18/8 Träffar 0
Mangee vandring runt Stockholm Träffar 7
alpsun Vandring, vårträff 2012? Träffar 40
aventyrare69 Söker friluftsvänner i Stockholmstrakten Träffar 0
Gun-valld Vandring/helg event. Västmanland Träffar 1
Deamon Några Östersundsbor här? Träffar 0
Adventure-Cilla Påsk vandring:-) Träffar 4
harsyra Utflykt/vandring Träffar 3
Pombe vandring kring Stockholmsområdet Träffar 6
vkll Vandring Ersdalens naturreservat, Hönö, 31/1 Träffar 1
avslut1008 Sällskap på skidtur i vår och vandring i sommar Träffar 1
ore Vandring Träffar 0
krullan Vandring Svartedalen i morgon Söndag Träffar 15
Sjobbe Vandring Göteborg sön 6 april? Träffar 4
jakos Vandring Göteborgsområdet Träffar 19
Joakim Ambrosson Vandring i Sthlm under midsommar? Träffar 0
tjingeling Vandring i Delsjöområdet den 6 juni (Göteborg) Träffar 14
pelle_129 VANDRING - ÖREBRO (dalarna, vmanl, östergöt, värml... Träffar 0
Joakim Ambrosson Vandring Sthlm med omnejd! Träffar 3
vkll Vandring Göteborgstrakten 17 maj Träffar 7
Polarnatt Vandring i det natursköna Dalarna Träffar 7
vkll Vandring Göteborgstraken Träffar 19
Tvmma Vandring i december. Träffar 9
casimir Vandring Sörmlandsleden lördag 30:e Träffar 0
martinanderssson Vandring göteborg? Träffar 5
Joakim Ambrosson Stockholm - multisport, paddling, vandring, cykling mm Träffar 2
rockempire Paddling, Vandring.... Träffar 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.