Vandring / lifta Europa, med minimal budget.

Hej kära människor!

Jag är ute efter att utmana mig själv och vill prova på något som sällan man hör av eller ser!
Jag vill vandra runt i Europa nästa vår/ sommar med så lite användning av pengar som möjligt!
Tanken är att vandra sig ner mot Grekland eller så långt man kommer. Man tältar, lagar egen mat och försöker lifta så mycket som möjligt. Vill försöka hålla mig utanför lyxet; hotell, restauranger etc.

Har någon erfarenhet av detta? Eller känner sig sugen på att haka på?
Kan även tänka mig att lämna en kontinent för den andra!
 
Var i Slovenien på höstlovet. Relativt billigt och jättefina människor; vänliga och ödmjuka. Naturen är fantastisk och lifta går utan problem hörde jag. Det enda i ditt fall är väl att tältning (typ allemansrätt) är olagligt och är det i rätt många länder ute på kontinenten. Man får tälta med markägarens tillstånd. Julianska alperna är fantastisk, i naitonalparken Triglav, men även där gäller övernattning i stugor. Ska du dit under högsäsong så bör du boka i god tid för slovener är ute och vandrar väldigt mycket. Du har vandringsleder från Österrike ner till Kroatien, välmarkerade om du har karta för det är ett jävla jobba att komma ihåg namnen.
Att lifta bör vara ganska enkelt i de flesta länder på kontinenten. Skulle inte förvåna mig om du också blev inbjuden till okända vänliga människor för att sova och äta.
Kör på, det kan liksom inte gå snett!
 
Såg först nu att du är av utländsk ursprung. Jag med. Och antar att det var pga detta som jag blev stoppad av civil kriminalpolis (på autobahn!) i södra Tyskland: de ville kontrollera vad jag gjorde och vad jag hade i bilen (mina två döttrar och vandringsutrustning!). De sa aldrig varför de stoppade mig, men jag antar att de tog mig för kurir...i en gammal sketen peugeot 406. Men du kanske får en fördel av att resa till fots.
 
Jag har liftat ensam, med start i 15-årsåldern, i bokstavligen alla europeiska länder (plus asiatiska Turkiet, Mellanöstern och Nordafrika), dessutom i en tid då Europa var politiskt delat och inte alls lika lättframkomligt. Ångrar inte en sekund - finns inget bättre sätt att både vara totalt fri och komma i nära kontakt med människorna på vägen. Underbart att öppna sig för det slumpmässiga och oförutsedda, och få uppleva sådant som man inte ens skulle komma på att "planera" för.

Jag höll på sådär, längre eller kortare perioder, nästan varje år under nästan två decennier. Det längsta jag varit ute är ett drygt halvår. Under hela den tiden har jag - bortsett från en "arrestering" (med komiska inslag) som misstänkt kapitalistisk spion av en provinsiell ungersk milis som inte kunde något annat språk än sitt eget - aldrig råkat ut för något riktigt farligt, fientligt eller våldsamt. Enda stället jag kände mig uttittad och/eller malplacerad på, var en gudsförgäten och antagligen maffiastyrd by i allra sydligaste Kalabrien. Mest gästfritt, vänligt och hjälpsamt blev jag nog mottagen i Turkiet. Det svåraste landet att ta sig rimligt snabbt fram i med hjälp av tummen var... dåvarande Västtyskland, där var det redan då alltför gott om misstänksamma tjocknackade gubbar i flådiga BMV:n, vars lädersitsar det inte fick komma något dammkorn på.

Jag vet inte alls om det är lika lätt att lifta i Europa idag, alla verkar "tro" (men jag har inte träffat någon som vet) att det är svårare därför att bilförarna blivit mer rädda för att råka ta upp någon skummis, och man ser ju mycket riktigt färre tumviftare vid vägkanterna. Men det värsta som kan hända är ju att... du inte kommer fram så fort som du tänkt dig.

Se till att se någotsånär prydlig ut, ha en måttfullt stor ryggsäck, ställ dig på platser där du syns med lång förvarning och som är lätta att stanna till på. Att fixa en tydlig skylt som talar om vart vi vill komma ger ett proffsigt intryck och underlättar mycket tydligt, då slipper folk tveka om ifall det är lönt att stanna. Jag hade med en tjock vattenfast spritpenna och en A3-plastficka (vikt på mitten för packbarhetens skull) med en styv kartongbit och ett antal A3-papper i, på vilka jag efter hand textade mina aktuella resmål med stora tjocka bokstäver.

Mat var och är billigt, om man köper egen på torget och/eller i vanlig affär, jag hade inte ens med något kök för jag tyckte det var godare att frossa i vad som växte/tillverkades just där jag var - om det nu var lokal färskost eller youghurt, bönor, kryddstark korv, oliver, lök, eller doftande nyplockade tomater.
Jag blev dessutom ständigt bjuden hem till folk och trakterad med både mat och sovplats. "Betalade" ibland med porträttteckning eller hjälp med matteläxan :). Skaffade lite fickpengar här och var om jag råkade springa på vindruveskörd eller apelsinplockning, lyckades t o m valla får och jobba på ett bygge...

Vad gäller just övernattning, så tror jag att du skall tänka lite mer flexibelt - tält går an oftare än man tror, men i tätbefolkade områden utan allemansrätt är det betydligt smidigare att tänka bivack, parkbänkar, kajer och stränder, järnvägsstationer, busskurer, utskjutande takfötter på hölador, och - framför allt - folks gästfrihet. En eller annan gång får du nog vara beredd att ge avkall på principerna och ta in på något billigt vandrarhem.

PS man kan visst blanda vandring och liftning, men då får man tänka till lite extra vad gäller planering och packning. Undvik nybörjarmissar av den sort, som beskrivs i denna tråd... :cool:
 
Jag har liftat ensam, med start i 15-årsåldern, i bokstavligen alla europeiska länder (plus asiatiska Turkiet, Mellanöstern och Nordafrika), dessutom i en tid då Europa var politiskt delat och inte alls lika lättframkomligt. Ångrar inte en sekund - finns inget bättre sätt att både vara totalt fri och komma i nära kontakt med människorna på vägen. Underbart att öppna sig för det slumpmässiga och oförutsedda, och få uppleva sådant som man inte ens skulle komma på att "planera" för.

Jag höll på sådär, längre eller kortare perioder, nästan varje år under nästan två decennier. Det längsta jag varit ute är ett drygt halvår. Under hela den tiden har jag - bortsett från en "arrestering" (med komiska inslag) som misstänkt kapitalistisk spion av en provinsiell ungersk milis som inte kunde något annat språk än sitt eget - aldrig råkat ut för något riktigt farligt, fientligt eller våldsamt. Enda stället jag kände mig uttittad och/eller malplacerad på, var en gudsförgäten och antagligen maffiastyrd by i allra sydligaste Kalabrien. Mest gästfritt, vänligt och hjälpsamt blev jag nog mottagen i Turkiet. Det svåraste landet att ta sig rimligt snabbt fram i med hjälp av tummen var... dåvarande Västtyskland, där var det redan då alltför gott om misstänksamma tjocknackade gubbar i flådiga BMV:n, vars lädersitsar det inte fick komma något dammkorn på.

Jag vet inte alls om det är lika lätt att lifta i Europa idag, alla verkar "tro" (men jag har inte träffat någon som vet) att det är svårare därför att bilförarna blivit mer rädda för att råka ta upp någon skummis, och man ser ju mycket riktigt färre tumviftare vid vägkanterna. Men det värsta som kan hända är ju att... du inte kommer fram så fort som du tänkt dig.

Se till att se någotsånär prydlig ut, ha en måttfullt stor ryggsäck, ställ dig på platser där du syns med lång förvarning och som är lätta att stanna till på. Att fixa en tydlig skylt som talar om vart vi vill komma ger ett proffsigt intryck och underlättar mycket tydligt, då slipper folk tveka om ifall det är lönt att stanna. Jag hade med en tjock vattenfast spritpenna och en A3-plastficka (vikt på mitten för packbarhetens skull) med en styv kartongbit och ett antal A3-papper i, på vilka jag efter hand textade mina aktuella resmål med stora tjocka bokstäver.

Mat var och är billigt, om man köper egen på torget och/eller i vanlig affär, jag hade inte ens med något kök för jag tyckte det var godare att frossa i vad som växte/tillverkades just där jag var - om det nu var lokal färskost eller youghurt, bönor, kryddstark korv, oliver, lök, eller doftande nyplockade tomater.
Jag blev dessutom ständigt bjuden hem till folk och trakterad med både mat och sovplats. "Betalade" ibland med porträttteckning eller hjälp med matteläxan :). Skaffade lite fickpengar här och var om jag råkade springa på vindruveskörd eller apelsinplockning, lyckades t o m valla får och jobba på ett bygge...

Vad gäller just övernattning, så tror jag att du skall tänka lite mer flexibelt - tält går an oftare än man tror, men i tätbefolkade områden utan allemansrätt är det betydligt smidigare att tänka bivack, parkbänkar, kajer och stränder, järnvägsstationer, busskurer, utskjutande takfötter på hölador, och - framför allt - folks gästfrihet. En eller annan gång får du nog vara beredd att ge avkall på principerna och ta in på något billigt vandrarhem.

PS man kan visst blanda vandring och liftning, men då får man tänka till lite extra vad gäller planering och packning. Undvik nybörjarmissar av den sort, som beskrivs i denna tråd... :cool:

Stort tack till er båda som har skrivit!
Detta har skjutit min motivation upp i taket! Känner mig otroligt sugen på att ge mig ut nu!
Tack!
 
Halaj!

Om du nu siktar mot Grekland föreslår jag att du tar dig ner via de gamla östländerna. Allting är mycket billigare där. Och eftersom det är fattigare där, kan jag väl tänka mig att misstänksamheten mot liftare är mindre. En förståelse för att du varken är yxmördare eller knarkare, utan helt enkelt har det lite taskigt ställt. Såg visserligen inte så många liftare i Polen, Slovakien, eller Ungern, men i Rumänien! Liftare överallt! Det verkar nästan vara en folksport där. Likadant i Bulgarien kanske, jag vet inte. Där har jag inte varit.

//T
 
Halaj!

Och också: gillar du att knata runt i berg, så missa inte Karpaterna/Tatrabergen!
Zakopane är väl en klassisk skidort, men när jag passerade där fick jag uppfattningen att det finns en massa vandringsleder där också.
Fast det där tror jag joanna kan mycket bättre än jag, så jag yttrar mig inte vidare om saken.

//T
 
(...) Om du nu siktar mot Grekland föreslår jag att du tar dig ner via de gamla östländerna. (...)
Håller med - inte främst för att det fortfarande är lättare och billigare att ta sig fram, utan fr a för att du får upptäcka lite mindre kända och "Sverigeliknande" delar av kontinenten.
(...) gillar du att knata runt i berg, så missa inte Karpaterna/Tatrabergen!
Zakopane är väl en klassisk skidort, men när jag passerade där fick jag uppfattningen att det finns en massa vandringsleder där också.
Zakopane är en smogfylld och överbefolkad turistfälla, och som skidort inte mycket att hänga i julgranen jämfört med de enorma och effektiva alpbyarna (man får inte lov att bygga ut liftsystem etc av naturskyddshänsyn).
Tatra är däremot både vackert (fast jag är väl partisk ;)) och i sina högsta delar rejält högalpint, men både polska och slovakiska delen är strikt hållen nationalpark, med tältförbud och påbud att hålla sig till markerade leder. Samt alldeles för mycket folk under högsäsong, särskilt på polska sidan. Å andra sidan är det både mysigt och billigt (för oss) att bo på fjällstationerna.
Man kan få till en trevlig vandring tvärs över bergskedjan, som skulle passa bra på din väg söderut, med gränspassage på 2499 m ö h. Säg till i PM om du vill ha hjälp med upplägget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
John_north Vandring med 2 åring med övernattning runt Sthlm Vandringsleder 0
Docontrast Tuff vandring i mellersta Sverige? Vandringsleder 9
camoscio Vandring i sommar? Vandringsleder 29
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 12
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
JohannaAdner Vandring i Borås-trakten? Vandringsleder 7
jenny_salo Vandring med övernattning i Värmland Vandringsleder 6
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1
pirx dramatisk vandring i södra sverige? Vandringsleder 12
poijjan Vandring skärgårdsmiljö mellan Gävle och Stockholm Vandringsleder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.