Vålådalens naturreservat

Såklart, men på en väg får alla vandra och cykla ! Och eftersom det kör motordrivna fordon där så är det en väg.
Går vägen genom ett naturreservat så kan nog även vägen omfattas av ett cykelförbud. Visst kan vägen vara undantagen från cykelförbudet men en väg undantas INTE AUTOMATISKT bara för att det är en väg.

/Patrik
 
Men intressant sak i samband med situationen i Sylarna.

Samer bygger (enkel) väg i naturreservat med motortrafik och cykel förbjud för att transportera turister ut i väglöst land med fyrhjuling.

Verkar också som att naturreservatet ignorerar vägen då deras beskrivning av området inte stämmer.

(edit: eller kanske inte så enkel ändå eftersom den har långa sträckor över myr. Måste väl ha en del sten massor för att få till en väg där)
 
Går vägen genom ett naturreservat så kan nog även vägen omfattas av ett cykelförbud. Visst kan vägen vara undantagen från cykelförbudet men en väg undantas INTE AUTOMATISKT bara för att det är en väg.

/Patrik
Finns ingen möjlighet att förbjuda vandring och cykling på en väg, utanför hemfridszon. Inte heller på enskild väg.
 
Finns ingen möjlighet att förbjuda vandring och cykling på en väg, utanför hemfridszon. Inte heller på enskild väg.
Jag hävdar att det går om den enskilda vägen går genom naturreservat och reglerna för naturreservatet säger cykling förbjuden.
Jag håller med om att det är dumt att ha en väg som man inte får cykla på men vägen kan ha funnits där före reservatet bildades eller så har vissa undantag att färdas med fordon där. T ex kanske fordon för skötsel av reservatet får färdas på vägen.
Jag hävdar att väg inte automastiskt innebär rätt att cykla på, ifall vägen går i naturreservat.
Jag hävdar att rätten att cykla på enskild väg inte trumfar lokala reservatsregler.

/Patrik
 
Du har fel. Men man kan ju såklart sätta upp en skylt med fordonstrafik förbjuden, som då gäller alla fordon. Men reservatföreskrifter gäller inte på vägar, utan i terrängen. Finns ju ganska många naturreservat som har en massa vägar rakt igenom....
Där kan man köra bil, cykla, vandra osv enligt trafikregler & allemansrätt.....
 
Senast ändrad:
Fick för mig att jag hade en äldre karta liggandes i arkivet och som av en händelse var den utgiven 1989 d.v.s. ett år efter att naturreservatet bildades. Bifogar bild av kartan.
 

Bilagor

  • vålådalen - 1.jpeg
    vålådalen - 1.jpeg
    10.5 MB · Visningar: 191
Finns ingen möjlighet att förbjuda vandring och cykling på en väg, utanför hemfridszon. Inte heller på enskild väg.
Spontant exempel, avlyst militärt övningsområde, proppfullt av vägar endast spärrat med bom men väldigt förbjudet att beträda.
Självklart kan man förbjuda tillträde till en väg av en drös anledningar.

Från naturvårdsverket:
"Vägens ägare får bara stänga av vägen för trafik med motordrivna fordon. Ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen. Däremot finns möjlighet att genom lokala trafikföreskrifter förbjuda annan trafik än med motordrivna fordon. Men sådana förbud är ovanliga.

Länsstyrelsen beslutar om lokala trafikföreskrifter för vägar utanför tättbebyggt område. Kommunen ansvarar för vägar inom tättbebyggt område."

Så, fullt möjligt men ovanligt.
 
HeHe, Qul det här, vi kommer att bli juridiska experter allihopa !! I detta fallet så är väl Länsstyrelsen mutade & infiltrerade av Samerna, och hoppades att ingen skulle märka något ;):cool:
 
HeHe, Qul det här, vi kommer att bli juridiska experter allihopa !! I detta fallet så är väl Länsstyrelsen mutade & infiltrerade av Samerna, och hoppades att ingen skulle märka något ;):cool:
Haha, ja nog tror jag samebyn haft diverse diskussioner med länsstyrelsen om villkor och undantag innan dom skärpta reglerna infördes. Ser för övrigt ut som det rustats upp en väg till en bit söderut, från bredsjön till hosjöbottnarna, dock inte inom nått reservat.
 
Ja, det är den. Tror vi vet det mesta om den nu.

Vägen öster om sjön blev byggd mellan juni 2016 och 2018. Delen innan det fanns tidigare men blev antagligen uppgraderad.
Den går igenom väglöst område i Vålådalen naturreservat där man inte får köra motorfordon eller cykla.
Den slutar i ett sportfiskeanlägg som ägs av samer.
De erbjuder transport med 6 hjuling (tror jag) till stugorna (som ligger 15 km från närmaste väg).

Finns bilder i en tråd jag länkat till.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.