Val Gardena med tvååring

Hej
Vi ska spendera en vecka i Val Gardena i juli. Med på resan är vår dotter som då är två och ett halvt.
Jag undrar om någon här har bra tips.
Dels på barnvänliga dagsturer. De ska ju helst inte bara funka med barn (dvs inte alltför tekniska och/eller krävande) utan också vara roliga för barn. För henne är ju en fin skalbagge mer intressant än den stora utsikten.
Dels på andra (småbarnsvänliga) aktiviteter. (Farmor åker med så vi kan smita iväg på vuxnare utflykter också. Sådana blir inte svårt att hitta...)
Och slutligen tips om vagn. Går det månne att hyra? Både vagn och bärstol blir lite väl mycket bagage och att skippa bärstolen skulle begränsa turerna väldigt mycket. Eller?

Vi kommer bo i ortisei och ha hyrbil.
 
Typ, dito ...

Vi reser utan farmor eller hyrbil, men ska till Ortisei med en 21-månaders i juli. Vi tänkte växla mellan Seceda och Seiser Alm. Det verkar finnas relativt goda bussförbindelser, så att man kan starta och sluta på olika ställen. Kabinbanor och andra liftar ska förstås utnyttjas. Vi har stugvandrat mellan Ortisei och Drei Zinnen i juli för ett par år sedan. Murmeldjur (ta med kikare!) och fäbodar med kor, kaniner med mera var kul även för oss vuxna redan då.

Vi räknar med att ha en stor dagsäck (40 l), en stor resväska, en resevagn och en bärstol, samt en nedpackningsbar dagsäck (25 l). Resevagnen och bärstolen borde kunna sampackas (tillsammans med blöjor) i samma påse som ett specialbagage, right? Vi flyger till Milano, tar tåget till Bolzano och tar sist bussen till Ortisei. Ett problem hittills är att vår tilltänkta resevagn (Baby Jogger City Mini Zip) är tillfälligt tillbakadragen pga typfel på bromsarna - måste hitta en annan.
 
Hej orchid

Sedan min fråga har jag forskat lite. Det går att hyra vagn på plats, men det kostar en slant. 55€ för en vecka minst.
Flygbolagen har lite olika regler för "barnutrustning" och specialbagage, så jag törs inte säga något om det. Ofta får du ju ta med en eller flera av vagn/bilstol/bärstol utan extra kostnad när du reser med barn.
 
En 2,5-åring kan sitta i en stor ryggsäck om man packar botten med nåt att sitta på. Vi gick en vecka i fjällen med 3,5-åring i en stor Norröna-rygga, tror den är 90 liter. Men det är såklart lite bökigare att få barnet i och ur.
 
En kort, första rapport:
En uppdaterad variant av Baby Jogger City Mini Zip hann precis komma in i lager. Den fälls ihop både på bredden och längden och är därmed mycket smidig. Som flygpåse till den passade Stadium sportbag 65L för blotta 149 kr utmärkt; den har två kompressionsremmar som inte beskrivs på produkthemsidan.

Till bärstolen Vaude Shuttle Premium skaffade vi en Haglöfs Flightbag Medium. 499 kr var lite dyrt, men den passar även andra ryggsäckar upp till 80 l. Bärstolen fungerade ganska väl. Höftbältet är "tjockt" och satt därmed okej på min ganska smala midja och höft. Den gled bara ned mot rumpan en aning. Höftbältet på Ospreys bärstolar passar inte alls för mig, som jämförelse. Jag provade aldrig bärstolar från Deuter, men de var populära i Val Gardena. Det går att hyra Deuter-bärstolar i butiken Sport Gardena i Ortisei - barnvagnar också, tror jag.

Jag får återkomma om vilka turer vi gjorde. Generellt gillade vi att åka kabinbana helt eller halvvägs upp och äta eller fika på fäbodar och mindre hyttor, som ofta har kor, getter, höns och kaniner: Prera Longia och Odles rekommenderas. Schgaguler verkade också bra, men vi lyckade inte passa in ett besök. Seceda och Sasso Lungo var mest intressanta som områden, medan Seiser Alm var lite tråkigare. Det behöver inte vara platt, bara stigen är hyfsad. Resciesa var helt OK för en lättare halvdag (andra dagen för oss).
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.