Val av ryggsäck utredning a la Kungsleden

Hej postade de förra i lite fel forum tror jag. Nu är det så iaf att jag och mina kompisar skall ut i 14 dagar och gå kungsleden i mitten på augusti. Vi skall bära med oss allt från början, tält mat etc och inte använda stugorna. Vi har ryggsäckar allihop men jag undrar om de räcker i storlek.

Kille1: Haglöfs sho-sho 6000
Tjej1: Everest 650 PRO
Kille2: Fjällräven trapper 75
Tjej2: Fjällräven ??? (bortse från denna)

Om vi måste byta ut några, vilken är då MARKANDENS absolut främsta ryggsäck för vårt ändamål? Har ni några erfarenheter av ovanstående ryggsäckar för ung liknande strapats.

// Johan
 
Kan funka...

Packar ni riktigt snålt (= har lättviktsprylar, bara kör med ett ombyte, äter mycket torrfoder) får ni nog plats, men det är i tajtaste laget. Jag skulle själv sätta en minimigräns på 80 l.

Sen är ryggorna inte marknadens mest stabila (Särskilt trapper har fått mycket kritik för detta). Det kommer bli ganska tungt (20-30 kg).

Men det är alltid tråkigt att behöva köpa nytt när man ändå har hyfsade prylar. Så med smart packning kan det gå.

Ska ni köpa världsbäst kan jag personligen rekommendera Berghaus Vulcan och Atlas. Jag har haft min Vulcan i snart 10 år och den är mitt absolut bästa prylinköp. Den har varit med runt halva planeten. Sitter som en smäck och rymmer allt från stereoanläggningar till småsyskon.

Det finns andra världsbästingar (som jag själv skulle kolla på om jag mot förmodan behövde nytt), men dem har jag personligen inte använt:

Norröna Skagadal
Arceryx Bora
och kanske
Haglöfs Victor
Bergans Alpinist
Klättermusen Mjölner
 
Trots att jag är frälst på lättviktssystemet så gillar jag att ha en stor rygga, jag HATAR att inte få ner mina saker i ryggan utan behöver hänga en massa skit utanpå, det ger en sämre bärupplevelse tycker jag. Trots mitt lättviktsintresse så har jag en Berghaus Vulcan, 14 dagar borde hamna på 17/18Kg packning men då bär jag hela tältet ensam..
 
Haglöfs verkar bra ..

Är Haglöft Viktor 90100 ett bra alternativ för vår resa eller skall man satsa på Haglöfs Grönland ??

//johan
 
Victor kan funka. Prova tungt och länge dock, bärremmarna är hårda som stålfjädrar.
Victor 80/100 kostar över 3000, och där är Vulcan (vars sidfickor kan användas till annat än att bara ta bort - tex sättas ihop till tursäck) ett bättre köp.
Recon har billiga (nåja) Vulcan: http://www.recon.se

Jag skulle inte satsa på en Grönland, främst för att en rygga med intern ram är mer mångsidig än med extern. Dessutom är Grönland en gammal konstruktion som bara knappt har uppdaterats till modern komfort. Skall man ha ramsäck (vilket jag ju inte tycker om man ska ha ryggan till annat än fjällvandring) kan man kolla på norrmännen - de har moderna varianter.

En liten brasklapp vad gäller Vulcan är att även den är en gammal konstruktion, så den har en smula mindre insmickrande bärremmar än tex Norröna och Arcteryx (som ju är rena Hästen-sängarna).
Men den är trots allt det skön - det känns som om den är monterad direkt i en skelett (och det är ju skönt).
Under julen gick jag glatt omkring utan avbärarbälte utan att inse att jag hade 20 kg i ryggan.
[Ändrat av Nordesjo 2003-01-09 kl 17:12]
 
Norrönas ryggsäckar

Jag har en Norröna Hadeng La som varmt rekomenderas för längre turer.
Det är en stor ramryggsäck på 120 liter med sidofickor, utan dessa hamnar den på 100 liter. Kostar 3838kr, men den slår det mesta jag provat. Dessutom har den mkt bra bärkomfort vid tyngre packning.
Jag stoppar alltid ner mitt 3- mannatält i ryggsäcken, endast liggunderlaget är fäst utanpå.

Lycka till med framtida turer!
/Triac
 
Norröna etc

Vilken/vilka säckar som funkar bäst måste man låta sin egen rygg avgöra.

Jag gillar stora säckar som är enkla att packa och sköna att bära. Har efter att ha prövat Norrönas största softpack skaffat Norrönas största ramsäck
d v s Recon Pack (skönare med ram när säcken blir riktigt stor). Med ram kan man också slänga på ungefär vad man vill utan att förlora bärförmågan.

Bra softsäckar görs bl a av ovanstående, Klättermusen, Bergans och Archteryx. M fl, ut och testa bara!

J
 
hur mycket bär du?

Det helt avgörande är väl hur mycket du bär. Det finns de som
bär 30 kg på en veckovandring och de som klarar 14 dagar
med lika många kilo. Jag är själv inte extrem och bar
17.5 kg på ryggen på min senaste tiodagarsvandring
i Jotunheimen. Maten vägde 7 kg, och säcken, en Sho-sho 7000
var T-U-N-G, 3 kg. Det fanns marginal. Jag vet att jag kan packa 20 kg i en sådan säck; det räcker till en 14-dagarspackning även
för oss som inte är ultralättviktare, det är vad min rygg tål
(diskbråck och ischias är INTE roligt!) och det är vad jag klarar
att ha med på tåg. Då packar jag en enda detalj, madrassen,
utanpå.

Nu är ni ju flera så då kan ni dela på en del. Kartor och kök.
Mitt tält väger 1.7 kg; ni lär inte behöva bära 1.7 kg tält per person.




Nästa sommar tänker jag använda min nya North Face Prophet,
som väger 1.8 kg och ska rymma 65 liter och jag tänker anstränga mig att få det att gå ihop; kanske någon mer detalj utanpå, kanske något smartare sätt att packa maten.


80 liter, som någon föreslog, ska verkligen inte behövas.

il C.
 
Vi tänkte bära lite mer än 25 kg (beror lite på hur mycket flickorna orkar bära, man vill ju va lite gentleman). Så detta ställer lite högre krav på ryggan.

Vidare så har jag lite funderingar på utformning av säcken. Jag undrar om det inte är bättre att ha en modell med lite extra fickor på typ vulcan än tex storen säcken som är helt slät på sidorna.
 
Packa i fickor eller inte är en smaksak.
Själv lämnar jag fickorna hemma på fjällvandring eftersom jag inte tycker de behövs. Vill man lättare komma åt prylar kan fickorna vara bra.
Jag använder fickorna när jag reser - då har jag dem till handbagage (som sekundsnabbt kan monteras på ryggan) och som dagssäck. Suvve.

Till fjälls packar jag allt i ryggan, utom liggunderlaget (som jag snabbt vill kunna använda), kläder på tork och regnkläder om det är regnrisk.

Men jag vet att man kan få i tiodagarspackning i en Vulcan (med kök och 3-manstält) utan att behöva packa på utsidan.

Själv gillar jag att ha riktig mat med mig, och då blir volym och vikt större, så en 80-liters Berghaus Vulcan är klockren för mig. För en åttadagars vandring väger den drygt 20 kg (med tält, kök och hemlagat käk).

Lite tips finns på min gamla webbplats UTEPLATSEN:
http://www.nordesjo.com/uteplatsen
[Ändrat av Nordesjo 2003-01-13 kl 12:06]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Avarage Val av ryggsäck 65-75 liter för kvinna Transportera 17
medic val av stor ryggsäck Transportera 24
fredrik91 val av ryggsäck, vad skall man titta efter/undvika mm. Transportera 42
Zarquon Val av ryggsäck: Golite Quest (och några till) Transportera 21
latin_weps Val av ryggsäck!!! Transportera 11
pikehunter81 val av ryggsäck?? Transportera 2
pikehunter81 val av ryggsäck?? Transportera 2
Val av ryggsäck... Transportera 0
Hadoque Val av dagturssäck! Transportera 30
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.