Val av paddel.

har haft å sålt en aquilo k2a. den va tyvärr väldigt trög jmf med min anita k2. så jag sålde den snabbt. synd för den va väldigt bekväm.
så det duger nog med vad som helst för paddlar. farten blir tyvärr relativt blygsam. den sög verkligen fast i vattnet.
 
Vart finns det en paddel antingen en i ETT stycke eller delad som har en 100 % glappfri delning (dåliga erfarenheter av Werner, så nämn dom inte)

Uppskattar "Natural bent" men det är inte nödvändigt. Längd 240 cm iaf. Kost vad kosta vill, för än så har jag inte hittat något som jag är nöjd med.

Edit : Alternativt en dyr GP paddel, men vilken längd är nödvändig för mig då? Jag är 198 cm. en kajak som har bredden 54 cm. Tidigare paddlat med en 240 cm natural bent som kändes bra (men glappade)

Din längd är av mindre vikt när det gäller paddelns längd. Vi sitter ner i kajaken. Alla har vi lika långt ner till vattnet när vi sitter oavsett om du är 160 eller 198. Möjligt att de som har bredare axlar eller långa armar i förhållande till sin kropp)behöver en längre paddel för att det skall kännas bekvämt och att de inte doppar händerna i vattnet hela tiden.

Välj en paddel där man spänner en skruv som antingen är ett tumgrepp eller en lös nyckel eller en rörklämma. Nästan alla high end paddlar har det utom Werner (som har en bra lösning enligt mig förutom att längden inte går att justera)och några få andra. Det bör din närmaste handlare kunna hjälpa dig med. Vet inte var du bor men Nynäs Kajak har GP paddlar där du själv kan bestämma längden(inom vissa gränser ;)).

Mvh,
leif Aterra.se
 
Funderar även på en annan grej, jag paddlar allt ofta med min flickvän, hon har en lite långsammare kajak och orkar inte heller "kötta" lika mycket som jag. Jag har tidigare haft långsmalt blad. När vi paddlar tillsammans så blir det ändå att jag tar ett par tag och sedan glider för att det ska bli ett jämt tempo mellan oss.

Sen brukar jag ta varje tillfälle till surf som erbjuds och då lämpar sig ett långsmalt blad inte lika mycket. Tror ni det skulle vara bättre om jag skaffade normaltstort blad istället?
 
Paddellängd

Din längd är av mindre vikt när det gäller paddelns längd. Vi sitter ner i kajaken. Alla har vi lika långt ner till vattnet när vi sitter oavsett om du är 160 eller 198. Möjligt att de som har bredare axlar eller långa armar i förhållande till sin kropp)behöver en längre paddel för att det skall kännas bekvämt och att de inte doppar händerna i vattnet hela tiden.

Välj en paddel där man spänner en skruv som antingen är ett tumgrepp eller en lös nyckel eller en rörklämma. Nästan alla high end paddlar har det utom Werner (som har en bra lösning enligt mig förutom att längden inte går att justera)och några få andra. Det bör din närmaste handlare kunna hjälpa dig med. Vet inte var du bor men Nynäs Kajak har GP paddlar där du själv kan bestämma längden(inom vissa gränser ;)).

Mvh,
leif Aterra.se

Det är definitivt skillnad på vilken längd man ska ha på paddeln om man är 160 eller 198 cm. förutsatt att båten inte är för bred den som är 160 cm. Det är inte många cm men dessa centimetrar gör skillnad. för mig gjorde det stor skillnad att gå från 215 cm till 210 cm. funderar på att ha ytterligare några cm kortare. Sedan beror det på hur hög och bred båten är ochsåvidare.
 
Trenden bland rockerpaddlare är nog att paddeln blir kortare. Min längsta paddel är 215 men den använder jag nästan bara på tur och ofta blir den liggande på akterdäcket eller hemma. Mest paddlar jag med 195cm. Vilken längd man väljer tycker jag är personligt och har inte så mycket med längden på paddlaren att göra.
 
Tycker också längden på personen borde avgöra, även om benen i största utsträckningen är det som är långt på oss människor så har jag fortfarande längre överkropp än någon på 160 cm. Det borde leda till att jag är högre upp i luften = längre ner till vattnet med paddeln än någon som är 160 cm.

Jag gillar 240 cm på långsmalt blad, hur mycket kortare ska jag gå om jag väljer ett tjockare blad, för högpaddelföring om jag vill testa det. Det är så jävla svårt att hitta någon som lagerför 240 cm paddlar...
 
Jag tror att det Leif pekar på är att en lång person också har långa armar och då hamnar händerna ungefär på samma ställe som för en kort person (förutsatt samma kanotbredd/sitshöjd). Köper man det resonemanget är det inte personens längd i första hand utan kanotens utformning och paddelteknik osv som avgör längd på paddeln. Sen är ju ingen kropp helt identisk med någon annan vad gäller proportioner (armlängd, benlängd, rygglängd osv) fast det är en annan diskussion...
 
Lång paddel = trög växel => mjölksyra

Jag skulle säga att din längd inte spelar så stor roll. Det är i huvudsak din styrka som avgör hur lång paddel du kan ha. Som en analogi kan vi titta på cykelns växlar. En stark cyklist kan - utan att få mjölksyra - dra runt trögare växlar än en svag cyklist. En längre paddel ger en större hävstång du måste övervinna vilket motsvarar en trögare växel på cykeln. Din hävstång ökar alltså inte med längre paddel men det gör motkraftens hävstång. Ett annat sätt att se det är att du kommer längre på varje paddeltag. Det kräver mer kraft och för att inte dra iväg för fort blir du tvungen att sänka paddelfrekvensen.

På den tiden tävlingskanotisterna körde med vanliga plattpaddlar har jag för mig att landslaget hade paddellängder runt 222 cm. Eftersom vi motionärer som regel är svagare än landslaget borde vi alltså ha kortare paddlar än dem.

Sedan kan du för all del gå upp på längd om din paddel slirar mycket i vattnet. Det kan den göra pga ett dåligt isätt eller pga sin konstruktion (tex litet blad).

Mvh, Klas
 
Hög eller låg paddelföring har absolut betydelse. Paddlar man runt med bred, hög kajak med högt säte så kan nog också en längre paddel vara skönt.

Men den kanske enskilt största betydelsen för paddelns längd är vilken kraftöverföring man önskar. Det i sin tur har givetvis med bladets storlek/utformning att göra.

På en långtur med lugn paddling trivs jag med lite mjukare skaft och möjligtvis lite längre paddel (gärna med ett långsmalt blad). I lek, manövrering och surf vill jag kunna få mer kraft på bladet och väljer där ett styvt/kort skaft och ganska hög volym i bladet.
 
Jag gillar 240 cm på långsmalt blad, hur mycket kortare ska jag gå om jag väljer ett tjockare blad, för högpaddelföring om jag vill testa det. Det är så jävla svårt att hitta någon som lagerför 240 cm paddlar...

Jag skulle säga att du skall minska minst 20 cm på paddeln om du skall börja med hög paddelföring...kanske ännu mer...
 
Tycker också längden på personen borde avgöra, även om benen i största utsträckningen är det som är långt på oss människor så har jag fortfarande längre överkropp än någon på 160 cm. Det borde leda till att jag är högre upp i luften = längre ner till vattnet med paddeln än någon som är 160 cm.

Jag gillar 240 cm på långsmalt blad, hur mycket kortare ska jag gå om jag väljer ett tjockare blad, för högpaddelföring om jag vill testa det. Det är så jävla svårt att hitta någon som lagerför 240 cm paddlar...

Prova omkring 215 cm om du ska paddla med hög teknik. Om du inte gjort det förr så kommer det kanske att kännas ovant. Som klasy sa så är det lite som att cykla. 60-70 lätta tag per minut så går det i god marschfart och du orkar paddla länge (förutsatt att du inte har en alltför tung paddel då). Jag tänker att paddling med en 240 cm paddel måste ge långa sega tag och lägre frekvens. Kanske vore det en bra idé att du tekniktränar med en instruktör för att hitta rätt med hög teknik. Det blir ju svårt att testa och utvärdera olika paddlar och längder om du inte är van vid tekniken, särskilt om du inte har hjälp.

För övrigt har ju tillverkarna generella råd om paddelns typ och längd, t.ex: http://www.wernerpaddles.com/fit_guide/fit_guide.php
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 9
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.