Våghastighet?

Under senaste paddelturen så började jag fundera på en sak, nämligen om våghastigheten är konstant, och i så fall hur snabb den är?
Antagligen så är det skillnad på vinddrivna vågor och dyningar/svallvågor från båtar.
Men de senare borde ha en konstant hastighet, alternativt vara beroende på våghöjd(amplitud) och frekvens?

Någon som vet?

/"J"
 
Våghastigheten är avhängig

våglängden, dvs. längre vågor rör sig snabbare. Våghöjd inverkar inte direkt på farten, men är även den avhängig våglängden i så motto att våglängden sätter en av gränserna för våghöjden. Den senare kan vara högst 1/7 av våglängden, alt. max. 120 grader brant. Björn Thomasson (tror jag han heter) har skrivit en bok om kajakbygge där han har ett kort men bra avsnitt om vågor. Rekommenderar den varmt (förutom att man blir sugen på att knåpa ihop en kajak själv...
 
Svallågor från båt

Svallvågorna från en båt har alltid 18 graders vinkel mot linjen man färdas längs. Alltså går vågorna dubbelt så fort från en dubbelt så snabb båt. Vågornas fart blir därför ungefär en tredjedel av den fart som båten har.

Det var lite svar på frågan iaf... :eek:)
 
Vågornas fysik - Benen i två hav på skagen?

Hej!

En intressant observation förtjäner ett bra svar!

Först konstaterar man att vinddrivna vågor (dyningar)och svallvågor är helt skilda saker.

1) Den vinddrivna vågens utbredelseshastighet beror givetvis först och främst av vindens hastighet. Vid kraftig storm på t.ex. 20 m/s blir vågornas framåtfart påtaglig.
2) Storleken beror härnäst på vattendjupet och blir större med ökat djup eftersom alla vågor beskriver en cirkelrörelse i vertikalplanet. Ute på havet kan sådana vågor blir flera meter höga, på Vänern ½-1 meter samt några decimeter i småsjöar.
3) Den sista faktorn som påverkar är transportavståndet. Ju längre inverkan (i tid) av vinden (i samma riktning) över ett stort avstånd desto mera energi upplagras i vågorna, så de blir kraftigare (högre). I Skagerak blir de flesta vågor sällan över 2 m höga medan vågorna i Nordsjön, då avståndet England-Danmark är flerfaldigt längre och havet djupare, ofta når över 3 m under stark storm. På Stillahavet kan man bara gissa om vilka vågor som kan uppträda...

När vattendjupet förändras dramatiskt på en kort sträcka kan inte havsvågen längre propagera med sin höga hastighet - den bryts mot revet eller stranden.
Detta enkla fenomen förklarar vanliga "surf-vågor" på badstranden då de förrut stora "mjuka" vågorna ute till havs bryts till skummande monster. Som envar lär ha observerat klingar dessa dock snabbt av och förlorar all in energi (dock med en kraftig - ibland farlig - underström till följd, när vattnet ska transporteras bort och lämna plats för nästa våg!). En annan observation är att vågorna alltid slår nästan vinkelrätt mot stranden oavsett dynigarnas/vindens riktning!! Detta beror givetvis på att olika delar av den infallande dyningen når revet vid olika tidpunkter (beroende på hur sned infallsvinkel): Efter brytning förlorar vågen energi och tvingas då propagera i en annan riktning och med annan fart än dyningerna ute till havs. Detta kan under extrema förhållanden (kraftig storm vid spetsen av en udde) faktiskt resultera i att vågen kan svänga så kraftigt att den mötar sig själv!! Var därför inte säker på att du står med benen i två hav på Skagen !!!


Svallvågens natur är däremot delvis en helt annan. Dens uppkomst beror på ett visst fartygs framfart då vattnet omkring "båten" undanträngs. Svallvågens utbredelseshastighet går i ideala fall att bestämma ur formeln:

u = v * sin(A) där

A är den spetsiga vinkeln mellan fartyget i sin
längdriktning (framåt) och svallvågen som då
propagerar snett utåt och framåt.
v är båtens (din) hastighet.
u den sökta svallvågens fart.

Ett roligt experiment är således att bestämma antingen svallvågornas hastighet under observation av vinkel och fartygets hastighet, eller varför inte bestämma båtens fart om man försöker klocka svallvågorna när de träffar stranden och bedöma deras inbördes avstånd.

Givetvis lyder svallvågorna också under samma fysikaliska lagar som alla andra vågor, varför en snabbgåede motorbåt på grundt vatten inte kan producera jätte-snabba svallvågor hur mycket dens förare än vill!! Och tur är väl det, säger nog många... Dessutom har det naturligtvis med båtens stickdjup, bruttotonnage (tyngd) och skrovets utformning, vinden och övriga strömmförhållanden i det aktuella vattendraget att göra hurdan den verkliga svallvågen gestalter sig.

Men kul att du ställde frågan :) Hoppas att du blev lite klokare.
 
Våghastighet

Hej ”J”

De svar du fått innehåller både fakta och myter.

1. En vågs hastighet är enbart en funktion av våglängden (där vågens hastighet i m/s är 1,25 x roten ur våglängden i meter). Vindstyrkan styr våghöjden. Våglängden (och därmed våghastigheten) växer däremot med tid och avstånd även sedan det slutat blåsa.

2. Svallvågor är underkastade samma regler som andra vågsystem – dvs farten beror på våglängden. Svallet från bogen rör sig vinkelrätt ut från båten, men eftersom båten samtidigt rör sig framåt uppstår en relativ vinkel som beror på förhållandet mellan båtens och vågsystemets fart (som i sin tur är beroende av båtens längd).
Den formel som nämndes ovan [u = v * sin(A)] har jag aldrig stött på, men den låter rimlig.

Mer om detta och andra vind- och vågfenomen finns (förutom i Kanotboken som nämnts ovan) på min webplats på sidan http://w1.461.telia.com/~u46106808/kayaks/sjomanskap2.htm

Björn
 
Våghastighet

Slänger man en sten i vattnet kommer vågorna att utbredas med en hastighet av 1.34 * roten ur våglängden (i fot)

Hastigheten blir då i knop om man sätter in våglängden i fot (304.5mm)

Våghastigheten har förstås ingenting med att göra hur fort man kan paddla en kajak. Vill man veta mer kan man läsa här

Det är den Kanadensiska kanotkonstruktören John Winters som skrivit några tänkvärda rader.

http://www.qcckayaks.com/resources/speakboat2.htm

Vad som är fakta och myt kan ibland vara svårt att avgöra :)

Hasse
 
Appropå snabbare kajaker

Blir inte båten (kajaken) snabbare desto längre den är?

Vidare, är det någon som menar att A=18 är falskt, eller? Men om det är ungefär sant (yeah, fuzzy!) så kanske det skulle förenkla formlerna ovan en aning, och därmed läsbarheten...
 
Våghöjd

Intressant med våghöjderna. Har seglat regelbundet på egen köl under drygt 25 år på bla. Vänern, Skagerack, Kattegatt, Östersjön samt Nordsjön under skiftande förhållanden. Reagerade på Vänerns maximala våghöjd 0,5- 1m. Jag vet att man lätt överdriver förhållandena men nog upplever jag våghöjden till ca 2m i Vänern. Segelbåtar med masthöjder på 18m försvinner ju från ett sittbrunnsperspektiv som i mitt fall är ca 2m över vattenytan (Ögon höjd). Vågorna kan ju dessutom totalt skölja över båtar även i 10- 12m klassen. Hur mäter du våghöjden? Jag avser från dal till topp.

Anm.Vänern är ju 15 mil lång och drygt 100m djup.

Hälsningar

Jan Lundgren
 
Hilber

Nja kajakerna blir snabbare upp till en viss gräns sedan blir den våta ytan för stor. Kajaker är också betydligt lättare än vanliga konventionella deplacement båtar.

Det finns också många andra faktorer som avgör om kajaken skall vara snabb eller inte. Men som oftast är vanligt när man dividerar inom kajakandet så bryter man ofta ut en detalj.

Olympiska K1or är den snabbaste av kajaker trots att den bara är 5.2m långa om den skulle vara underkastade "våglängdsteorin" skulle tävlingarna vara rätt trista tillställningar eftersom ingen skulle kunna paddla fortare än 5.5knop. Men det gör man utan större ansträngning vid marathonlopp ligger ofta snittiderna en bra bit över 6 knop vilket betyder att man har betydligt högre toppfart.

Trenden nu när man fått tillgång till mer underlag och databeräkningar är att kajakerna blir kortare.

Den nya Nelo Racern http://www.min-sajt.com/erik_gustafsson/SPORTKANOT/LANGFARD/K1langfard.htm

är 5.6m Och Sissons kajaks nya serie är 5.25

http://www.sissonkayaks.co.nz/nucleus80.htm

Han har längre också men han rekomenderar den kortare varianten.

Obs detta gäller förstås vildsint vevandes tävlingspaddlare för den vanlige paddlaren räcker längder runt 5m utmärkt ur fartsynpunkt. Längder runt 5 meter räcker bra för deplacement runt 130-140 kg vill man ha med sig mer grejer kan man överväga en längre kajak.

Här är några fartdiagram från min sida.
http://w1.220.telia.com/~u22006005/ststab.htm

Man ser här att Raven som är kortast är mest lättdriven av alla orsaken är den smala vattenlinjen och det lägre deplacementet den är förstås rankast också

Jag använder ett program som heter Kaper och som blivit lite av Industristandard i branchen eftersom det ger möjlighet att jämföra olika kajaker.

Hasse
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.