våg!

Re: Linjär våg?

thureb; sa:
millimeter; sa:
Vågen behöver ju inte vara noggrann (alltså visa exakt rätt vikt) så länge den är konsekvent. Man (eh, inte jag!) letar ju de lättaste sakerna - man behöver inte veta vad de väger, bara att de är lättast.

Systematiska fel är alltså ingen fara. Slumpmässiga däremot.

Håller inte med där.

Om man är intresserad av totalvikten i packningen så bör vikten på varje detalj vara korrekt med ca 3 siffrors noggrannhet.

Thure

Och sedan avrundar man till närmaste hela ton.
 
sajberjohan; sa:
Någon som känner till någon lista på hur mycket typiska friluftsprylar väger. Har ingen våg än men det mesta går att hitta vikt på via internet förutom kläder.

Ett tips är att följa upp packlistan även efter vandringen och se vad man använde och inte använde. Finns en del vikt att tjäna där.

Jag använde inte regnbyxor på min senaste vandring.
Jag tar dem med nästa gång ändå. Och jag använde
inte alla plåster och sårtvättar, faktisktt inte ståltråden, bara ltie av textiltejpen och aldrig
min kiltnålar (som räddat mig två gånger).
Gissa om jag lämnar dem hemma.
 
Utvärdera och följ upp!

Ur optimertingssynpunkt är utvärdering av föregående packningar är minst lika värdefullt som att väga alla prylar. Kort efter vandringen skriver man ner sina spontana erfarenheter om vad som funkat bra och inte, om de använts etc. Jag brukar skriva på baksidan av packlistan. Nästa gång man ska ut är det kanon att ha detta underlag, dvs föregående lista + kommentarer.
 
Papper, Excel och vågar

Min skrivare har precis skrivit ut ett mångsidigt excel dokument med allt för många prylar på. Som tur är behöver jag inte bära alla på en gång. Var köper man lättare skrivarpapper? Lättare våg? Vad väger era vågar?
Erfarenhetspapper sedan början på sextiotalet har jag samlat, renskrivna i en kinabok, nu är det dax för en ny. Tips på lätta och regnsäkra do?

Go tur

PS Håll i era ryggsäckar! Jag blev frånlyft en för ett tag sen, mycket pinsamt och förargligt.
 
ICA Supermarket

På resande fot och i den lokala ICA butiken hade dom en krönt ”kundvåg” på fruktavdelningen. 100 g-15 kg. Upplösning 5 g. I brist på bättre provföremål så vägde jag min Canon Powershot A620 inklusive handledsrem, minneskort och 4 st GP 2500 NiMH batterier.
355 och 360 g visade vågen. Får kolla vad den billiga vågen visar när jag kommer hem.

Per
 
Re: ICA Supermarket

Brune; sa:
På resande fot och i den lokala ICA butiken hade dom en krönt ”kundvåg” på fruktavdelningen. 100 g-15 kg. Upplösning 5 g. I brist på bättre provföremål så vägde jag min Canon Powershot A620 inklusive handledsrem, minneskort och 4 st GP 2500 NiMH batterier.
355 och 360 g visade vågen. Får kolla vad den billiga vågen visar när jag kommer hem.

Per

Nu har jag kommit hem. Min våg från Teknikmagasinet visar 360 g när jag vägde kameran.
Det var roligt att den billiga vågen från Teknikmagasinet visar samma som den krönta vågen på ICA.

Per
 
måste bara säga att vågen jag köpte på clas ohlsson är riktigt rutten!

Så går det när man är lite sparsam...
 
oskarlin; sa:
måste bara säga att vågen jag köpte på clas ohlsson är riktigt rutten!

Så går det när man är lite sparsam...

Vilken av vågarna från Clas O?. Dom har 5 st vågar på sidan 388 + att det finns en på rea just nu som jag inte hittar i katalogen, men den finns med i realistan på Internet. Artikelnummer 34-8.

Per
 
Har ett fettstort exelark som jag inte bryr mig om när jag packar. Sovsäcken måste in i den vattentäta kompressionssäcken. Kläder in i den vattentäta påsen med ventil. Tältet (HB Namtj) är i originalpåse. Maten ligger i plastpåsar och den frystorkade i sin, sedan häller jag in dom i ryggan. Men jag skär bort benen från renbogen. Har aldrig vägt ryggan men den är inte för tung vid start och blir bara lättare för varje dag man vandrar.
Vad kan jag lämna hemma. Lädermannen (180g)kan bytas ut mot en lättare, den japanska sågen (194g) som sågar allt utom järn och sten. Fältflaska (104g)
Näää ... jag orkar bara inte bry mig.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Tjafs tjafs tjafs

öringen; sa:
Keras2006; sa:
avslutad210712; sa:
gundj; sa:
Är det verkligen 1 grams noggrannhet pâ dessa vâgarna?
Är det inte bara 1 grams upplösning pâ skalan/visningen?

Har nâgon kontrollvägt nâgot o sett vad noggrannheten är?

Om min digitala termometer visar 14,97 grader så är det såklart det för den är exakt eftersom den visar decimalerna och därmed basta

Bara för att den visar två decimaler, så behöver det inte betyda att den är exakt.
Ett digitalt skjutmått visar hundradelar, men den är bara godkänd för noggranhet på 0,05mm. Så på ett skjutmått måste man avrunda till en halv tiondel, oavsätt om den visar hundradelarna exakt.

//Gustav\\

Ironi på nätet är svårt :)

:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenjuice UL: en fråga om våg Utrustning allmänt 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.