Västgötaleden

Tänkte åka ut på en semestercyckling i sommar. Är det någon som har erfarenhet av cyckling i västergötland?
Hälsn Anders
 
Bra val

Västergötland har gott om fina vägar, och utflyktsmål finns det också gott om. Om man inte är rädd för backar finns Billingen och området kring Kinnekulle. Sverigeledens sträckning genom Västergötland är mestadels trevlig. Västgötaleden har jag inte så mycket erfarenhet av, jag har bara kört den mellan Skövde och Varnhem.
Om man ÄR rädd för backar kan man cykla längs Göta kanal.

Vägar att undvika är t.ex. E20 och väg 44 mellan Skälvum och Lidköping. Tyvärr är vägarna ut till Kållandsö inte heller så cykelvänliga under turistsäsongen.
 
Västgötaleden är trevlig

Jag har cyklat en del i Västergtland och tycker precis som Gunnar Hovmark att det är ett mycket trevligt landskap (en e´la Västgôte).

Rent generellt så går västögtaleden på mindre och krokigare vägar än Sverigeleden genom västergötland (åtminstone i skaraborg). Då mindre vägar brukar vara trevligare att cykla än större vägar så...

Ps det finns också en hel del backar kring Tidaholm och Falköping, om du tar Västgötaleden där.

Ps 2 Det finns något så idiotisk som en 20 mil omarkerad cykelled som går genom Hjo, Habo, Mullsjö och Tidaholms kommuner.

/Niklas
 
Re: Västgötaleden är trevlig

niking; sa:
Ps 2 Det finns något så idiotisk som en 20 mil omarkerad cykelled som går genom Hjo, Habo, Mullsjö och Tidaholms kommuner.
Är du säker på att leden inte är 30 mil? Det finns ju iallafall en 30-milsled som går genom Hjo och Habo kommuner... ;)

/Fredrik, på skämthumör :)
 
Du tänker på turen som går runt hela sjön?

Karlsborgs fästning är ett intressant utflyktsmål, speciellt om man kan hänga med på den guidade turen. Hjo är också värt ett besök.
 
Re: Re: Västgötaleden är trevlig

haskell; sa:
niking; sa:
Ps 2 Det finns något så idiotisk som en 20 mil omarkerad cykelled som går genom Hjo, Habo, Mullsjö och Tidaholms kommuner.
Är du säker på att leden inte är 30 mil? Det finns ju iallafall en 30-milsled som går genom Hjo och Habo kommuner... ;)

/Fredrik, på skämthumör :)

Tja, det där 30-mila leden skulle jag nog snarare kalla lopp. Dessutom går detta lopp på stora vägar, som lämpar sig mindre väl för trevlig cyklesemester...

Däremot finns det en cykeled som heter runt vättern (alltså inte vättern runt). Fast den är betydligt längre än loppet, men går också på trevligare cykelvägar.

För den som är mtb-intresserad finns också en vandringsled som täcker större delen av vättern, ätminstone från norr om Karlsborg, via hötensås och jönköping till gränna. Bitvis mycket trevllig att cykla mtb på och bitvis mindre trevlig att cykla mtb på (frmycket grusvägar). Den heter Västra vätterleden, Södra vätterleden samt John Bauer leden.

/Niklas
 
Re: Re: Re: Västgötaleden är trevlig

niking; sa:
haskell; sa:
Är du säker på att leden inte är 30 mil? Det finns ju iallafall en 30-milsled som går genom Hjo och Habo kommuner... ;)

Tja, det där 30-mila leden skulle jag nog snarare kalla lopp. Dessutom går detta lopp på stora vägar, som lämpar sig mindre väl för trevlig cyklesemester...
Jämfört med "Den store Styrkepröven" som går på E6:an i Norge så är Vätternrundanvägarna relativt lämpliga... ;)
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.