Västerbotten?

Nån som vet om det finns några leder i västerbotten (ume med omnejd) att vandra efter?
Gärna med varierande natur och inte långt mellan vattentillfällen.
Terrängen får vara allt från grov till jämn stig.
Eventuellt än mer norrut men vill helst slippa köra bil/buss så långt utan hellre få ägna all tid åt naturen.

Tanken är att jag ska testa fara ut på en 1-2nätters tältning med vindskydd och mat över eld osv.
 
Isälvsleden

Nån som vet om det finns några leder i västerbotten (ume med omnejd) att vandra efter?
Gärna med varierande natur och inte långt mellan vattentillfällen.
Terrängen får vara allt från grov till jämn stig.
Eventuellt än mer norrut men vill helst slippa köra bil/buss så långt utan hellre få ägna all tid åt naturen.

Tanken är att jag ska testa fara ut på en 1-2nätters tältning med vindskydd och mat över eld osv.

Tänker du på Isälvsleden? Se länken, här.

/Jonas
 
Kan inget om umeå. Men här nere i Örnsköldsvik har vi massvis med underbara leder som bara måste ses och vandras! mvh
 
Tavelsjöleden börjar redan vid regementet, och fortsätter en bit förbi Tavelsjö. Lill prästsjön är en fin sjö att sova vid.

Isälvsleden är annu finare tycker jag, men är mindre omväxlande. Det är bara tallhed hela vägen i princip. Torrt och fint dock =)

Har bara gått delar av dem dock.
 
Tavelsjöleden börjar redan vid regementet, och fortsätter en bit förbi Tavelsjö. Lill prästsjön är en fin sjö att sova vid.

Isälvsleden är annu finare tycker jag, men är mindre omväxlande. Det är bara tallhed hela vägen i princip. Torrt och fint dock =)

Har bara gått delar av dem dock.

EDIT:
Lill Tavelsjön menade jag :)
 
På dom tre bilderna man ser på sidan ser lögdeälvsleden mycket lockande ut. Men tror första turen blir en mindre tur närmare ume, känns som en tur efter lögdeälvsleden skulle kräva lite mer planering vad gäller färdsätt dit och hem osv. Och med tajt om tid att vara ute så fåre shå sig lite. Är ju stressen man vill slippa genom att bege sig ut =)
Ska in och köpa karta/kartor under veckan, sen får vi se vart det bär av.
 
Vill du gå tavelsjöleden kan du med fördel ta bussen till Hamptjärnsstugan och börja där. Då är man i princip borta från civilisationen direkt =)
 
Skaffat ume-kartan och kikat litegrann, tror det lutar åt tavelsjöleden, och ditt tips baronen om lill-tavelsjön låter inte helt fel det heller.
Nu äre bara lite förberedelser och hopp om bra väder så ska det nog bli av en liten tur. =)
 
Isälvsleden är bra, jag gick hela förra sommaren.
Jag och hunden tog hela på en helg, så det är klart görligt. Vill du bara gå delar är dock tipset att koncentrera dig på biten från Åmsele, den är finare i mina ögon. Sedan är dock fördelen med att gå hela att man kan ta bussen från Umeå till Åmsele och sedan buss eller tåg från Vindeln för att komma hem igen. Går bussar från Hällnäs också, men det är lite tunnare mellan dem...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.