Värma upp tältet på vinterturer

Det finns en lång gammal diskussion om just det där huruvida en brinnande låga minskar kondensen. Grejen är ju att en brinnande låga ger ifrån sig vattenånga, vilket kan ÖKA kondensen.
Det sker definitivt inte. Den vattenånga en låga ger ifrån sig från ett typ bensinkök torkar upp mycket mer än vad den ger kondens. Summa summarum är helhetseffekten varmare och torrare. Även i en relativt stor tältkåta blir det torrare och varmare med bensinbrännaren på ett tag. Efter frukosten/middagen brukar jag försöka kompensera den kondens som uppkok i kastrull alstrat genom att köra brännaren ett tag efter matlagningen, dvs. när det inte eldas. Ett litet tält blir varmare och torrare snabbt när brännaren körs.

Raskesven
 
Aha, det är därför det är norrmännen som har gjort analyserna på hur mycket kolmonoxid de olika köken ger - därför att att det är ett reellt problem med tanke på uppvärmningskulturen att just elda kök inne i tälten...

Annars är det rätt att man vinner mycket mera på torkeffekten genom att värma luften än bidraget med fukt från värmekällan som värmer luften - men villkoret är att den varma luften släpps ut igen innan den har svalnat så att den nått daggpunkten och det börja fälla ut vatten igen.

0-gradig 100 % Rh luft håller ca 5 gram vatten per m^3 luft

25 grader luft kan hålla ca 23 gram vatten per m^3

och 55 grader varm luft kan hålla hela 100 gram luft per m^3

Att värma 1 m^3 luft från 0 till 25 grader kostar runt 0.75 gram gas/bensin och avgaserna från detta bidrar med ca 1 gram vattenånga - netto är fortfarande över 16 gram mer vatten-upptagningsförmåga per m^3 uppvärmd 25 gradig luft gentemot att inte värma alls.

Man går från 100% Rh luft vid 0 grader som inte torkar alls till under 30% Rh vid 25 grader och som betraktas som ganska torr vinterluft inomhus - och har därmed stor torkstyrka på fuktiga saker.

Dock skall man inte glömma att det går åt massor av värme att torka vatten - att förånga ett kg vatten drar lika mycket energi som finns i ca 50 gram gasol/bensin i värmemängd.

Det räcker alltså inte att bara få till torr luft - man måste få in värme till det som skall torkas också...

Att fundera på en vettig torkställning med vettiga avstånd till värmekällan är nog inte så dumt om man skall vintercampa mer än några dagar, tänker man använda gasollampa så bör man se till att kunna använda varmluften ovanför den som torkplats - då en gasollampa ofta är igång under ganska lång tid - torkning, även om det finns värme, kräver just tid !
 
om man vill torka kläder är en sak men att ha det lika varm som ett vanligt hus i ett tält är för mig under all kriktik. vi har ju så bra utrustning nummera så att man kan ju sitta i sin sovsäck och fika om man är fryslort.

Helt enig med dig. Torka sovsäck eller kondens i tält har jag större förståelse för.

En kulturkrock som jag fick när jag kom till Norge var att jag alltid sett till att det varit ordentlig ventilation i tältet när jag lagat mat för att undvika kolmonoxid och andra skadliga gaser. I Norge gör de tvärtom och stänger till tältet så ordentligt de kan för att inte släppa ut värmen (och avgaserna).
 
Detta är definitivt sant: här i Norge, i alla fall här långt norrut, är själva normen att man värmer upp sig ordentligt inne i tältet med framför allt bensinkök, och sitter inne i ullunderstället och har det trevligt

Jag trodde först det var ett skämt, men de sitter alltså och värmer upp tält vintertid i Norge. Nåja, en annan sak som jag har hört om Norge är att det är förbjudet med bensinkök. Stämmer det, och är det något som efterlevs? Är fotogen alternativet? Det krävs ju att man släpar med sig en hel del bränsle om man ska värma upp tält vintertid.

Mvh /Joel
 
Inte förbjudet med bensinkök i Norge

Jag trodde först det var ett skämt, men de sitter alltså och värmer upp tält vintertid i Norge. Nåja, en annan sak som jag har hört om Norge är att det är förbjudet med bensinkök. Stämmer det, och är det något som efterlevs? Är fotogen alternativet? Det krävs ju att man släpar med sig en hel del bränsle om man ska värma upp tält vintertid.

Mvh /Joel

Däremot står det ibland att man inte får använda primus (bensin/fotogenkök) när det råder eldningsförbud i Norge.

Det känns som det generaliseras lite hårt här. Jag har varit med om att värma tält med fotogenkök i Sverige (med andra svenskar) och på motsvarande sätt inte värmt tältet med i Norge med mina norska vänner vintertid. Däremot så upplever jag denna typen av diskussioner som betydligt livligare öster om Kölen. Diskussioner här på utsidan handlar väldigt ofta om vad som är "optimalt" eller "säkert" och lite mindre utsträckning vad som är mysigt. Att värma sitt tält med köket eller laga mat i absiden är helt klart mysigt men säkert inte helt nyttigt i längden. Jag har tex fått huvudvärk någon gång som jag är rätt säker på har med det att göra. Men jag kommer säkert att värma tältet med köket igen redan i år.

/Tommy
 
Jag trodde först det var ett skämt, men de sitter alltså och värmer upp tält vintertid i Norge. Nåja, en annan sak som jag har hört om Norge är att det är förbjudet med bensinkök. Stämmer det, och är det något som efterlevs? Är fotogen alternativet? Det krävs ju att man släpar med sig en hel del bränsle om man ska värma upp tält vintertid.

Mvh /Joel

Tja, jag är inte norrman, men har ofta på köket ett par timmar på kvällen. Nu i januari är det mörkt vid 14.30 tiden och jag tycker det är lite skönt att köra på värme ett par timmar och sitta i tältet i tunnare kläder och bara njuta, tiden i sovsäcken blir ändock lång nog. Det handlar således mycket om att få det så trevlig som möjligt i tältet, sedan att det finns en del praktiska orsaker oxå men det har ju redan avhandlas här, men som sagt ett par timmar sittande i underställ och mysa i tältet när det är -25 grader ute, det gör att man ler och inser att det går att har de mysigt även i ett tält på vinter.
 
ett par timmar sittande i underställ och mysa i tältet när det är -25 grader ute, det gör att man ler och inser att det går att har de mysigt även i ett tält på vinter.

Jajamensan, det är just detta som är svårt att låta bli när man blivit van vid det - att sitta och "kose seg" som man säger här i Norge, där man som sagt inte förbjuder bensinkök (vilket antagligen hade vållat protester och ev. civil olydnad bland det norska friluftsfolket, helt på nivå med protesterna mot röklagen).

Liksom Tommy E har jag också erfarit primus-huvudvärken, en bieffekt som självklart får en att tänka över hälsoaspekterna av denna slags "kos". Och så gäller det ju också att hålla tungan rätt i mun när man sätter i gång köket, ha tillräckligt högt i tak etc..
 
slut på syret...

Då ingen varit tydlig med riskerna vill jag påtala förutom den mest uppenabra brandfaran - dvs att tält eller sovsäck börjar brinna, även nämna risken att syret tar slut. Söker ni på utsidan så hittar ni en länk till en undersökning - om jag minns rätt var det norska "FMV" som undersäkte CO-avgivning (kolmonoxid) från olika kök.
Jag antar att man vill vakna igen i sitt tält...

Om jag minns rätt är det förbjudet i svenska försvaret att använda kök inne i fjälltält, båda pga brandrisk och syrebristen.

/Patrik
 
Är det fysiskt möjligt att kolmonoxidförgifta sig i ett tält? (under rimliga förhållanden förstås, om man sitter och suger på ett tänt fotogenkök en hel natt ökar antagligen risken...) Jag har alltid ansett den risken som minimal, pga att ett tält sällan är 100% hermetiskt tätt.

Finns det nån som dött på det sättet?
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.