• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vänsterextremismens framfart

Problemet är väl debatten som styrs av vänsterjournalister. De skriver och granskar ofta "högerns" extrempolitik fast det är vänstern som är mest extrema.

Hur fan är du funtad. Det är lika illa vilken extrem kant som bär sig dåligt åt. Men att säga att vänstern är värre än högern är ju bara "JÄTTE" dumt.

Vänstern sysslar med grov olydnad... hur tror du att du fått dina rättigheter? tror du att makten släppte taget frivilligt när det begav sig... eller tror du att protester och demonstrationer med civil olydnad var en bidragande orsak.

Att gnälla om att några vänster tjejer gav sig på en sd politiker... Jag hade en bekant i Sätra som vart skjuten till döds när han öppnade sin ytter dörr. De som sköt var några smarta skinskallar.

Det mordet var på en vänster fackförenings man och var en hämd för att man avslöjad någon nazist.

Jag fattar inte vad ni sysslar med? skaffa ett intresse eller kanske ett jobb samt gå och klipp dig...er det kanske du redan gjort.
 
Det verkar inte vara förstått att de som nyttjar våld som påtryckningsmedel, vare sig de är religösa, vänster eller höger, etnicitet eller något annat, alla är de mot demokratin och rättsamhället.
Det låga är ju att flera som ropar på sina demokratiska rättigheter samtidigt som de själva förnekar eller avser begränsa dem för andra.
Frihet är en vision och vägen dit är kantad med sten och törnen. Sällan kommer något flygande som gratis, stekta sparvar.

Här i Sverige har vi haft statsmord, terrorism, vänstervåld, högervåld och flyktingspionage med hot samt under bråken i Libanon och fd jugoslavien med illigal utskrivning av svenska medborgare som vpl på dv sidor, en del kom inte åter. Det är en del av verkligheten, om man tar av sidobländena. Är det inte dax att göra det?
 
Civil olydnad är bara ett sätt för att vitalisera en demokrati, och då menar jag verklig demokrati och inte den blockparlamentarism som vi har idag som mer o mer är på väg att bli en marknadsdiktatur. Utan denna civila olydnad så blir nog samhällets medborgare enbart ja-sägare åt en illegitim auktoritet (typ oligopol eller marknadsstyre).
Civil olydnad har heller inget med våldsyttringar att göra.
 
Men faktum kvarstår.

Det är Vänstern som är hotet mot yttrandefrihet och demokrati.
Inte högerkanten och inte båda två.

Det är fakta fastställd av både BRÅ och Säpo.

"Vänsterextremister utgör ett större uttalat hot mot politiska företrädare och myndigheter än högerextrema, visar en ny rapport. Forskarna varnar för att se mellan fingrarna med vänstervåldet."

"Båda grupperna är ett lika stort hot mot samhället, men det finns en direkt avsikt bland de autonoma att påverka partiföreträdare och störa samhällsordningen. De högerextrema har inte samma syfte, men de utgör ett hot eftersom de har tillgång till skjutvapen och sprängämnen, säger Johan Olsson, chefsanalytiker på Säpo. "

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forskare-varnar-for-vanstervald_3170433.svd

Att man nonchalerar bort problemet och påstår att det endast är ett par småtjejer som skriker är ju ett direkt löjeväckande påstående.

Under den förra valrörelsen var vänsteraktivister ett STORT problem rakt igenom.
Med civil olydnad, skadegörelse, olagliga demonstrationer och allt i sin strävan efter attt bryta ner yttrandefriheten där alla inte ska få säga sitt.

Det är också väldigt märkligt att man aldrig hör ett uttalande från vänstersidan´s partiledare att man fördömer våldet.
snarare tvärtom. Lars Ohly piskade ju upp stämningen än mer på Sergels Torg under valkampanjen.
Till den grad att rena hot och förtal framfördes om familjemedlemmar till SD.

Ett väldigt märkligt parti med väldigt märkliga värderingar, där man inte ens står för det mest fundamentala i samhället... nämliga allas rätt till sin åsikt.
 
Om rapporten från BRÅ.

Här är länken till BRÅ rapport om våldsam politisk extremism, där den undersökning andyyy hänvisar till och som han även länkade till ända tills att han blev upplyst om att den talar emot hans påstående.

Undersökningen avser perioden mars 1999 – februari 2009.

Joanna kommenterade rapporten så bra att jag väljer att citera hennes inlägg:

Jag har precis läst igenom rapporten och kan bara bekräfta glenns bild.

Den citerade statistiken avser "samtliga registrerade fall som gäller våldsam politisk extremism de senaste tio åren inom den autonoma miljön och vit makt-miljön." (dvs där den politiska kopplingen varit så stark, att vederbörandes åsikter fått registreras).
Det blev totalt 845 personer inom "vit makt"-miljön resp. 564 inom "de autonoma", som under denna tioårsperiod varit "skäligen misstänkta" för någon som helst sorts brott (en del har alltså även begått "vanliga" brott). Av dem har dock bara sammanlagt 734 fall lett till fällande dom eller böter. Snittåldern ligger kring 19-20 år ;).

Undersökningern säger alltså ingenting om vilken andel av de totalt aktiva i respektive miljö, som faktiskt begår brott. Av naturliga skäl - det förekommer ingen åsiktsregistrering i Sverige. Min första reflektion och kanske enda slutsats jag kan dra, är att 734 dömda eller bötesfällda för små och stora brott under en tioårsperior är färre än jag inbillat mig.

Bland dem som faktiskt misstänkts för brott, var mycket riktigt benägenheten att tillgripa våld proportionellt lika inom resp. grupp - vilket låter som en tautologi för mig. Men ok, jag förstår att det inte gått att avgränsa gruppen av deras respektive laglydiga åsiktsfränder för att kunna göra en mer meningsfull jämförelse. Rapportens syfte är ju inte heller att värdera grupperna mot varandra, utan att bedöma den eventuella hotbilden från bägge sammanlagt.

Men inom denna redan "brottsbenägna" krets slutar likheterna där.
De 845 individerna ur "vit makt"- miljön hade i snitt dragit på sig 7,8 brottsmisstankar/person.
De 564 individerna ur den "autonoma" miljön hade i snitt dragit på sig 4,9 brottsmisstankar/person.

Skillnaderna i vad för sorts brott det handlat om kan lite grovt sammanfattas såhär: de autonoma stör den allmänna ordningen, utövar skadegörelse, och (mer sällan) utövar våld mot poliser och "vit makt"-folket. "Vit makt"-folket dödar, dödshotar, utövar oprovocerat fysiskt våld mot utomstående och rashetsar.

"Vad gäller mord och dråp är dock vit makt-miljön kraftigt överrepresenterad, se diagram 3, och det är endast inom vit makt-miljön som fullbordade brott av detta slag har begåtts."

Detta var före Breivik.
Tack för länken, andyyy.


Om hotbilderna från höger- respektive vänsterextrema säger rapporten:


Vidare finns det inom vit makt-miljön en tydlig avsikt att begå brott mot enskilda individer. Attacker av detta slag sker systematiskt över stora delar av landet. Den totala mängden attacker är relaterad till miljöns storlek och således är denna brottslighet inte så omfattande att den hotar det demokratiska statsskicket. För enskilda individer utgör vit makt-miljön dock ett allvarligt hot.


Den autonoma miljön har både avsikt och förmåga att störa den allmänna ordningen. Det utgör dock inte ett hot mot demokratin, men brotten begränsar andra individers rätt att utöva sina grundlagsfästa fri- och rättigheter. Det finns inte någon tydlig avsikt eller förmåga att systematiskt hota större företag.
Däremot utgör miljön ett hot mot en del mindre företag. Den autonoma miljöns ofta välplanerade angrepp på personer i vit makt-miljön är ett allvarligt hot mot enskilda individers grundlagsfästa fri- och rättigheter.




Det man bör poängtera är:
Högerextremister är de enda inhemska gruppering som begår politiska mord i dagens Sverige, enligt BRÅ begick politiskt aktiva högerextremister 14 mord och dråp under undersökningsperioden.

Högerextremisterna mördar oskyldiga människor endast på grund av deras åsikter, ursprung och sexuella läggning, människor som inte passar in i högerextremisternas världssyn.
 
Efter breivik...

Även efter breiviks fruktansvärda terrordåd vidhåller säpo att högerextremister inte utgör något hot vårt demokratiska stadsskick men flera experter håller inte med:

Det här hade kunnat hända i Sverige, säger Wilhelm Agrell, professor i underrättelseanalys vid Lunds universitet.”

Han fortsätter:
"Det finns grupperingar men hur stora de är vet ingen. Det är en typ av individer som får sin näring via internet och triggar varandra. Men det är oerhört svårt att veta vilka som är harmlösa, vilka som lever ut sitt hat på nätet och vilka som är verkligt farliga"


Den högerextrema miljön är mycket större i Sverige än i Norge. Hade du frågat mig för två månader sedan, vilket land som det här skulle kunna inträffa i hade jag inte sagt Norge, säger forskaren Magnus Norell på Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI).


I år har EU-kommissionen beslutat att ta extra krafttag mot högerextremismen i Europa.

Vi ser att både parlamentariska och icke-parlamentariska grupper bli starkare i Europa, som till exempel i Grekland där ett nynazistiskt parti röstats in i parlamentet, säger Birgitta Ohlsson som i sin egenskap av svensk demokratiminister ansvarar för projektet.

"De länder som ska studeras är – förutom Sverige – Norge, Danmark, Finland, Storbritannien, Nederländerna, Tyskland, Polen, Ungern och Slovakien, länder som alla på olika sätt har problem med extremhöger och rasism"
 
Andyyy är alltså själv ett samhällshot när han förvränger samhällsinformation från Säpo och BRÅ.
Andyyy läser BRÅ´s rapport som Fan läser bibeln.

Mer har jag inte lust att skriva i denna tråd som behandlar extremgrupper.

Glenn
 
Andyyy jag tycker du är obehaglig.

Du skriver "högerkantan" men inte " vänsterkanten" vilka i är denna "vänstern".

Du skriver "hot mot demokrati och yttrandefrihet" som om det bars gäller "vänstern" och sedan citerar du denna text:

Vänsterextremister utgör ett större uttalat hot mot politiska företrädare och myndigheter än högerextrema, visar en ny rapport. Forskarna varnar för att se mellan fingrarna med vänstervåldet."

"Båda grupperna är ett lika stort hot mot samhället, men det finns en direkt avsikt bland de autonoma att påverka partiföreträdare och störa samhällsordningen. De högerextrema har inte samma syfte, men de utgör ett hot eftersom de har tillgång till skjutvapen och sprängämnen, säger Johan Olsson, chefsanalytiker på Säpo. "


här finns inget stöd åt ditt påstående. Det står påverka, det står mot samhället. Inget mer.Det står också att båda grupperna är ett lika stort hot mot samhället.

Ingen extremist grupp är bra. Men du gör som brevik, försöker hitta syndabockar i samhället
,men du hittar på dina egna fakta.

Läs din länkar som du om och om och om igen länkar till. Det står att båda är farliga men agerar olika.
Det är inte svårt att förstå. Du väljer att endast se till enasidan. Det gör dig jävligt farlig för då berättar du att du tagit ställning.

Alla dina övriga trådar söker du sällskap. Du verkar trevlig och artig, har en fin hemsida. Du ser också snäll , trevlig och välvårdad ut på dina resebilder. Men jag blir inte intresserad att umgps med en sådan som du efter dessa trådar. Att endast se ett problem från ett håll är riktigt farligt.

Allt kommer i par Dålig invandrar politik och problem kan ge främlingsfientlighet. Främlingfientlighet kan ge dåliga invandrare. Vänsterradikaler hatar högerradikaler osv. Att som säga att ena gruppen är värre än andra är dumt.(läs otroligt dumt). Problem är möjligen olika.

Tänk till prata sen.
 
Senast ändrad:
Här är länken till BRÅ rapport om våldsam politisk extremism, där den undersökning andyyy hänvisar till och som han även länkade till ända tills att han blev upplyst om att den talar emot hans påstående.

Undersökningen avser perioden mars 1999 – februari 2009.

Joanna kommenterade rapporten så bra att jag väljer att citera hennes inlägg:




Om hotbilderna från höger- respektive vänsterextrema säger rapporten:


Vidare finns det inom vit makt-miljön en tydlig avsikt att begå brott mot enskilda individer. Attacker av detta slag sker systematiskt över stora delar av landet. Den totala mängden attacker är relaterad till miljöns storlek och således är denna brottslighet inte så omfattande att den hotar det demokratiska statsskicket. För enskilda individer utgör vit makt-miljön dock ett allvarligt hot.


Den autonoma miljön har både avsikt och förmåga att störa den allmänna ordningen. Det utgör dock inte ett hot mot demokratin, men brotten begränsar andra individers rätt att utöva sina grundlagsfästa fri- och rättigheter. Det finns inte någon tydlig avsikt eller förmåga att systematiskt hota större företag.
Däremot utgör miljön ett hot mot en del mindre företag. Den autonoma miljöns ofta välplanerade angrepp på personer i vit makt-miljön är ett allvarligt hot mot enskilda individers grundlagsfästa fri- och rättigheter.




Det man bör poängtera är:
Högerextremister är de enda inhemska gruppering som begår politiska mord i dagens Sverige, enligt BRÅ begick politiskt aktiva högerextremister 14 mord och dråp under undersökningsperioden.

Högerextremisterna mördar oskyldiga människor endast på grund av deras åsikter, ursprung och sexuella läggning, människor som inte passar in i högerextremisternas världssyn.

På vilket sätt var Joannas kommentar så bra?

Antalet brott är inte relevant för frågeställningen och dessutom är inte statistiken relevant då SD kom in i rikstaden 2010. Det har alltså inte funnits något rikstadsparti som vänstern kunnat avreagera sig på medan högern kunnat göra det under alla år.

Extremhögern har inte heller stora tidningar att tillgå som aftonbladet och det är lite lustigt för senast när jag läste en artikel där om SD så var de plötligt invandrarkritiska och inte längre invandrarfientliga.

Just SDs intåg har gjort det väldigt tydligt hur diktatoriskt vänsterorienterade många är i Sverige.

När Ljugholt inte ville stå på samma sida som Åkesson i partiledardebatten och när Ohly inte vågade gå in i sminkrummet som Åkesson så framgick det så tydligt vilka snorungar intellektuellt sett som är ledande inom partipolitiken. Högerpolitkern har varit något mera sansade förutom då när psykopatreinfeldt indirekt tyckte det var ok med våld mot SD.

Det är helt sjukt faktist. Tyvärr så går många korkade svenskar på det här.
 
"http://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f180002415/2009_15_valdsam_politisk_extremism.pdf"

klipp


Det man bör poängtera är:
Högerextremister är de enda inhemska gruppering som begår politiska mord i dagens Sverige, enligt BRÅ begick politiskt aktiva högerextremister 14 mord och dråp under undersökningsperioden.

Högerextremisterna mördar oskyldiga människor endast på grund av deras åsikter, ursprung och sexuella läggning, människor som inte passar in i högerextremisternas världssyn.

Hmmm...
Står det verkligen så i rapporten?
Det var visserligen ett tag sedan jag läste rapporten men jag kan inte minnas att man kan utläsa det du påstår ur den. För sakens skull måste jag nog be dig hänvisa närmare till var man kan läsa detta.
 
Man kan vrida och vända på allt precis som jag sade innan.

Och hur var och en läser BRÅ:s rapport är för mig ointressant.

Det som betyder nått är vilka slutsatser BRÅ och SÄPO´s experter gör (inte några random nicks på ett forum)

Och enligt dessa expertiser är det nu fastställt att:

Det är Vänstern som är hotet mot yttrandefrihet och demokrati.
Inte högerkanten och inte båda två.

"Vänsterextremister utgör ett större uttalat hot mot politiska företrädare och myndigheter än högerextrema, visar en ny rapport. Forskarna varnar för att se mellan fingrarna med vänstervåldet."

"Båda grupperna är ett lika stort hot mot samhället, men det finns en direkt avsikt bland de autonoma att påverka partiföreträdare och störa samhällsordningen. De högerextrema har inte samma syfte, men de utgör ett hot eftersom de har tillgång till skjutvapen och sprängämnen, säger Johan Olsson, chefsanalytiker på Säpo. "

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fo...ld_3170433.svd

Det politiska våldet, som vi disskuterar här, talar sitt tydliga språk enligt en enig expertis.

Vem som helst som följde valkampanjen nu senast är också medveten om att vänsterflanken bryter mot både lag och ordning för att alla inte ska få säga sitt.

Och därmed respekterar man vare sig demokrati eller yttrandefrihet.
En tragisk utveckling i ett land som ska kalla sig civiliserat.

Så vad ska göras åt detta "patrask"?
Ja, NOLL tolerans är mitt förslag. Det har gått så långt nu att det faktiskt är dax för en sådan ganska extrem åtgärd.

Lars Ohly är lyckligtvis borta ur bilden nu men jag tvivlar på att Johan Sjöstedt tar sitt ansvar och fördömer det brottsliga som försegår långt ut på hans kant.

Angående SD och media så har det blivit bättre och bättre med tiden. I början var det sandlådenivå på precis allting.
allt från Lars Ohly´s dagisfasoner i sminklogen till Ljugholts bojkott mot SVT:s partiledardebatt.

Ren och skär sandlåda.

Detta och mycket annat har med tiden blivit bättre och SD behandlas nu med den respekt man förtjänar som Sveriges fjärde största parti (Sifo´s Maj undersökning).

Det finns dock en flank som inte respekterar detta och det är dessa som nolltolerans ska införas emot.

Gör som Putin, höj straffvärdet på tusentals procent för olagliga demonstrationer.
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.