Vägval i västra Kebnkaisefjällen

Hej igen,

Planeringen av Muddus - Abisko turen går vidare. Efter att ha inhandlat kartor enligt de råd jag fick på min förra tråd och kollat upp de olika tippsen känns det som om jag har bra koll på hur vi nog kommer att gå genom Muddus + Sjaunja. Har inte riktigt bestämt avslutningen på den delen av turen, men vi kommer enligt de svarta strecken antingen gå via Teusavagge eller via Kaitumsjöarna och sen vidare mot nordväst.

Men sen kommer man till ett vägval, Röd eller Lila?!? Jag har inte gått eller skidat i detta område så egentligen spelar det ju ingen störe roll, båda alternativen kommer garanterat vara fina om bara vädret är det rätta. Men jag tänkte bara kolla om det finns någon här på utsidan som känner till detta område och kan tippsa om någon av de två alternativen är mer storslagen än det andra?!?

MVH

Stefan

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=15705&stc=1&d=1390911896
 

Bilagor

  • vägval_kebnekaise.jpg
    vägval_kebnekaise.jpg
    47 KB · Visningar: 604
Nu är jag ju strikt sommarvandrare i de där norra regionerna, men jag skulle nog föredra den västra vägen på grund av utsikten bort mot fjällen i Norge när man kommer ut ur dalen. Den östra vägen går ju nere i dalföret hela vägen och erbjuder ingen egentlig utsikt förutom det direkta närområdet.

Jag har vandrat i området tre gånger (2005, 2010 och 2011) och tycker att det är en helt underbar liten okänd ficka av fjällen, lite bortglömd mellan de stora stråken precis runt omkring.
 
Tack för tippset

Hejsan,

Kloka synpunkter Pär och fantastiskt vackra bilder. Då jag dessutom var inne på samma tankegång känns det extra rätt :)

/ Stefan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.