Vägval i Abiskofjällen

Undrar om det är någon som kan hjälpa mig i färdvägsvalet... Ska gå ut ur Kårsavagge och norrut mot Låktatjåkka. Har inte bestämt mig för om jag ska gå Guoblavággi eller den till öster om den (som jag inte hittat något namn på)... Är någon av dem läckrare än den andra, eller är en av dem bättre att slå läger i nån natt eller två?
 
Sitter på jobbet så fjällkartan är inte tillgänglig men såhär gjorde jag...

Vi gick där i slutet av Juli förra sommaren (andra hållet, kom från måndalen) och valde den "mittersta" av lederna.
Den som går upp/ned vid STF stugan är väldigt brant och du missar vyn över glaciären och dalen som för oss var det bästa på hela turen. Vi valde bort leden längst västerut pga att den går högre och det var mycket snö.

Den leden vi valde har oxå en besvärlig backe ut ur dalen men därefter är det inga problem. Direkt efter backen är det en underbar rastplast där bäcken rinner "över kanten".
Därefter är det mycket snö, sjöarna var frusna men bäcken var öppen med några fina små fall.

Lederna återförenas vid en sjö där vi sov nära "vägskylten" (enda platta punkten vi hittade). Dock är det nära till Låktastugan men vi hade dimma så vi hittade inte leden.

Hoppas jag är till nån hjälp, svårt utan karta men hör gärna av dej med fler frågor.

/M
 
Det inre av Kårsavaggi är den finaste delen av dalen,som ligger bara en dagsmarch från Abisko Dessutom utmärkta tältplatser.Mikael bör väl ha gått ner igenom Guoblavaggi.Själv gick jag upp i öster"Latnjavaggi",inte speciellt brant.En ganska bra vandring men det som talar för Guoblavaggi är helt klart västra delen av Kårsavaggi.
/Matserik
[Ändrat av matserik 2003-07-17 kl 17:55]
 
Nix. En snabb koll på lantmäteriets hemsida bekräftar att det var Latnjajåkka jag gick längs. (Tror jag iaf, svårt att se vilket namn som hänger ihop med vilken bäck. Det var den med tre småsjöar som rinner ned i dalen uppströms från sjön)
Backen upp är inte svår men den var jobbig att ta sig ned för. Resten av turen är bra om det inte är för mycket snö.
På min karta fanns det en led där jag gick och en längre västerut som verkar vara försvunnen på digitala kartan.

Det är värt att upprepa: Inre delen av Kårsavagge är fantastisk, kanske lite tidigt för tältplats om man går från Abisko men det är väl en smaksak.

/M
[Ändrat av granbom 2003-07-18 kl 08:38]
 
Glaciärer eller baracker

Kuoblavagge har den fördelen att man efter (den duktigt branta) uppstigningen kommer till en mycket fin "hylla" att tälta på med utsikt mot det innersta av dalen, inkl glaciären (i Grundstens Vandra kungsleden 1 finns en bild på s. 80 eller så). Latnjavagge gick jag i år 2000 och jag vill minnas att det då fanns ett antal hus vid sjöstranden för forskarna (och mystiska lådor och pinnar här och var i omgivningen); kan upplevas störande om man bara vill se fjäll.

Mitt förslag blir att som förstagångsval ta Kuoblavagge. På nästa tur: ta Latnjavagge.

Lars
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Vägval, Vállevágge -> Njoatsosvágge Fjällvandring 7
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
n1zz3 Vägval Låktatjåkkastugan till Kårsavaggestugan Fjällvandring 12
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
kjpil Vägval i Sarek? Fjällvandring 30
KimmyA Vägval Hallingskarvet Fjällvandring 2
vandrarman Vägval in i Sarek? Fjällvandring 13
Tagetes Sarek 2016, detaljfråga om vägval Fjällvandring 6
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
rubens Vägval Sarek Fjällvandring 3
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15
mekstr Sarek vägval - vad vid Rinim och båt på Sitojaure Fjällvandring 1
Tobbe C udda vägval i Sarek(?) Fjällvandring 11
shalin Vägval över Luottolahko? Fjällvandring 15
Schäferhunden Vägval i Skäckerfjällen Fjällvandring 1
pal2 Vägval i Sarek Fjällvandring 21
Gidenstam åsikter om vägval i bunnerfjäll Fjällvandring 4
eyck Vägval Sarek Fjällvandring 5
Ljung_dalen Vägval Fjällvandring 0
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
monkeyboy Helagstoppar, vägval och tips mottages tacksamt Fjällvandring 5
Bjoern Vägval i Sarek Fjällvandring 2
nickeB Vägval Basstavagge - Saltoluokta Fjällvandring 7
plaskdaja Vägval Mikkastugan - Pårtemassivet Fjällvandring 30
Staffan Andersson Vägval Lunndörren Fjällvandring 2
plaskdaja Vägval till Ahkka om man kommer norrifrån? Fjällvandring 8
Staffan Andersson Vägval sarek Fjällvandring 26
k_b vägval i padjelanta? Fjällvandring 7
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
mxsr Vägval Tjörn-Göteborg Fjällvandring 2
gismokvack Vägval Njåtjosvagge - Ruonas? Fjällvandring 5
emerson vägval i Sarek Fjällvandring 7
hemmet vägval nedalsjön? Fjällvandring 4
plp Hjälp med vägval Pårek - Mikkastugan önskas Fjällvandring 1
rognym Vägval Fjällvandring 1
cnygardh Alternativa vägval, Kukkesvagge - Saltoluokta. Fjällvandring 2
Vägval vid Niento, Sarek Fjällvandring 1
rolandsk Vandring i Abiskofjällen Fjällvandring 2
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
Strykarräven Vatten i Abiskofjällen i år? Fjällvandring 9
wolfen Abiskofjällen Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.