Vägval Dalarna - Stockholm

Jag tänker cykla från södra Dalarna till Stockholm i sommar och lägger ut en fråga om rekommenderad vägval. Kanske har du gjort motsvarande tur själv och har erfarenheter som du vill dela med dig alternativt bra förslag på lämplig väg. Gärna landsväg men även mindre skog/grusvägar är av intresse.
 
Väg 272

Jag cyklade i sommras längs väg 272 Uppsala till Ånge, det var trevlig och vägen var modest trafikerad. Det går att ansluta till södra Dalarna på flera ställen. Från Uppsala mot Stockholm är det sedan bara att följa Sverigeleden, eller så tar man den hela vägen från nå'n lämplig anslutningspunkt i Dalarna.
 
Sverigeleden

Jag har cyklat Sveriegleden från Uppsala till dalarna i flera omgågar. Den är ganska trevlig, men mellan By kyrkby och Uppsala så går den då rakt inte den närmsta vägen precis. Denna bit är Sverigeleden ca 15-16 mil lång men den närmsta vägen är ca 9 mil lång. Sverige leden går bitvis längs grusvägar.

Det finns en del små skogsgrusvägar nordväst om Uppsala men jag kommer inte i håg hur de går. Bra kartor och gärna GPS rekommenderas.


Men det påstås ju att kurvor är det behagligaste avståndet mellan på punkter så...

/Niklas
[Ändrat av niking 2003-01-04 kl 02:53]
 
Det finns...

massor av fin grusväg att åka på. Skaffa blå och eller gröna kartor. Ett trevligt ställe att passera på vägen är skattmansöådalen strax söder om heby. Grusväg, lite backar, möjlighet att köra en bit på upplandsleden om man vill.
Undvik till varje pris riksvägen (är det 55an?) mellan Avesta och Heby. Mycket trafik, kurvigt och många onycktra bilister. Ta småvägarna intill istället.
 
Re: Det finns...

2727; sa:
Undvik till varje pris riksvägen (är det 55an?) mellan Avesta och Heby. Mycket trafik, kurvigt och många onycktra bilister. Ta småvägarna intill istället.

Nix det är 72an och 70ab (55an går till Enköping). Fast den vägen är nästan behaglig att cykla klockan 04.00....
 
Mera vägar

Avesta - Heby via Rosshyttan är bra, sen åker du till Enköping och via Litslena k:a till Bålsta, Bro och Stäket, Jakobsbereg till Sthlm.
Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.