Vadmalskläder.

Tjena!
Någon här som vet var man kan få tag på vadmals kläder?
Eller åtminstone materialet,för egna uppfinningar.

Gott nytt år på er alla!
 
Vadmals kläder.

Hej.

Jag har läst i jakt tidningar och även sett på TV om kläder gjorda av Vadmal. Det är ett klart underskattat material. Det är speciellt lämpligt för smyg jägare,eftersom det är ljudlöst. Jag är själv ett stort fan av ull,men jag har aldrig haft ett plagg av Vadmal själv,eftersom det inte säljs i vanliga affärer.Här har du en länk till en affär som säljer både färdiga Vadmals kläder samt metervara.
http://www.urda.se/
Dom säljer främst medeltida kläder,men som sagt även Vadmal på metervara.Vadmal var den första generationens Soft Shell kan man säga,för det skyddar även mot vind och väta.

Mvh/David
 
Varmt och skönt

Jag har ett par byxor i vadmal som jag köpt på Överskottsbolaget för en spottstyver. Det är kronans gamla M39. Kanske i varmaste laget om man ska företa sig hög aktivitet men kalla och torra vinterdagar är de oslagbara. Och ohörbara.
 
Harrys arbetskläder

Hej,
Fram till för några år sen åtminstone sålde Harrys arbetskläder både en del vadmalskläder och vadmal på metervara. Har för mig att jag hört nåt rykte om att så inte längre är fallet, men du kan ju alltid ringa och kolla. Tel 0320-440 60

Anders
 
Riktigt bra vadmalskläder kan vara svårt att få tag på... men som allt annat så beror det lite på när, var och hur de ska användas. De vadmalskläder man som regel hittar i en butik går oftast på design.

Mina tips är att besöka en sådan "marknad", som t.ex rørosmartnan. Där får man ibland tag på rejäla och även hutlöst billiga saker! :)

Jokkmokk har väl en liknande "marknad" de också, det är kanske närmare? I Norge har de också årligen en vadmals-festival i verdal (c:a trondheim).. "vømmøl festivalen". Där kan man hitta mycket intressant!

Annars är som tidigare sagt re-covers skjortor rätt bra, snygga också. Det enda man kanske ska klaga lite på där är kragen (om vintern) men hon specialsyr ju också. Priset är ju ganska högt också.. som exempel så kan man ibland hitta ett par nya byxor för 80 spänn! (Men de är långt ifrån lika snygga).

Annars är det ju "bara" sy själv.. :)
 
TACKAR SÅ MYCKET!

Kul o höra att de finns andra som inte glömt bort natur materialen.
Själv har jag insett att de nog kan vara bra att tänka på säkerhet oxå.
Dagens syntet kläder verkar inte klara höga temp. vilket vadmalen verkar göra .
Finns tester som försvaret gjort där de gamla vadmals kläderna varit mest brandtåliga,bland övrig uniforms klädsel.
Själv så kommer nog jag att jaga med vadmals kläder i kombination med syntet i framtiden.
Ryggsäck i vadmal,kan de bli tystare?
Tack än en gång för svaren/Janne
 
Re: TACKAR SÅ MYCKET!

opel01; sa:
Finns tester som försvaret gjort där de gamla vadmals kläderna varit mest brandtåliga,bland övrig uniforms klädsel.

Japp - jag är nog inte den enda som i lumpen fick testa att droppa brinnande napalm på olika uniformer. M 90 brann igenom bums, M 59 tog lite längre tid och M 39 brann inte genom ens när man gick och fikade.
 
Märkligt det där med vadmalskläder. I svea rike tänker man nog osökt på gamla tiders soldater och grova, tunga, illa skurna, gråaktiga kläder som luktar våt ull och krutrök. Men ta steget ner till kontinenten och byt namn till loden och plaggen signalerar genast överklass, jakt och stil. Är det inte konstigt?

/ G
 
Sån är människan.

Ja Gunnar du har rätt,vi har en förmåga att göra saker o ting svårt för oss,eller blir vi kanske påverkade av marknads krafterna?
/Janne
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.