Vaddjup och svårighetsgrad "databas" - någon som är...

interesserad av något sådant? finns det redan?

Hejsan, visserligen finns det en otroligt massa bra information här på forumet redan, men inför uppkommande Sarek turen funderade jag på en grej. Tänk om alla som har gått en led och gjort något svårare vad skulle kunna bidra med en lite strukturerad information och man sen sammlade ihop det hela så att andra kan delta av informationen på ett enkelt sätt.

Jag erbjuder gärna att pussla ihop det hela lite grann på en websida, fast innan jag gör det skulle jag villa utbyta lite åsikter om strukturen på det hela.

Första tanken:

1. Nationalpark (t.ex. Sarek, Padjellanta)
2. Led/Dalgång (t.ex. Padjelanta, Norra delen eller Ruottesvagge)

3. Bäck/Fors (t.ex. Tjågnårisjåkka, Mikajåkka)

4. Vadställe (t.ex. uppe/Snöbrygga, mitten/leden, nere/utflöde, annat:...)

5. Svårighetsgrad (det väl oklaraste hur man delar upp det? förslag? t.ex. 1=enkelt för alla, 2=antingen snabbt fast inte djupt eller stilla stående vatten fast knädjupt,3=grumligt och strömt, går för det mesta bra, 4=svårt i det flesta fall, lårdjupt/mycket strömt, 5=kräver säkerhetslina+assistent, 6=ofta omöjligt pga för mycket vatten)...?

6. Kommentar-fält: ....

7. Bild på vadstället (gärna med/utan person i kanske så att man får ett begrepp för djupet/vattnets fart)

Ja, då är det bara att hoppas på att andra är med på att dela med sig och att jag inte har klant-missat att det hela redan finns nån'stans :)

Jag turar Sarek mellan den 25/7 ca. 8 dagar framöver, tillbaka vid en dator ca. den 9. Augusti. Ska försöka plåta vartenda vad som kräver byte till Coverboots mellan Änonjalme ner genom Rapadalen! :)

Hälsningar,
Jonas
 
Bra!

Bra insativ! Tycker att det låter som en utmärkt idé. Jag och en vän ska nämligen upp till Sarek 22 aug till 5 setpember. Vi hade tänkt gå kvikkjokk-linnés väg-Alkavara kapell-mishkastugan och sedan ut till saltoluokta.
Mvh Hans
 
Det skulle vara bra att ha en uppgift på vid vilken tidpunkt på året vadet gjorts, kanske även tidpunkt på dygnet eftersom svårigheten varierar. Men det kanske blir för mycket info?
 
Ambitiös tanke...! Men jag skulle aldrig lita på en sån databas. Problemet är ju att jokkarna hela tiden förändras beroende på årstid, snöläge, temperatur och regn - ibland väldigt mycket. (Jag har gått över Kamajokk vid Kvikkjokk i bara stövlarna en höst - och det motsatta lär väl de stackare som är i Sarek just nu få erfara - prognosen säger uppemot 50 mm (!!) regn i fjälltrakterna imorgon - då kan ju den minsta bäck bli omöjlig för en tid.) Det är klart, om man visste vad som var en jokks genomsnitt och normalamplitud kunde det förstås vara av värde, men det kräver ju lite mer arbete... (Eller en webbkamera vid Tjågnårisjokken...!?) Nå, samernas tusenåriga flyttningar och 100 år av fjällturism har ju kartlagt var det *normalt* går att ta sig fram. Mer precis än så går det nog inte att bli.
Men det är alltid roligt ta del av andras erfarenheter, så jag ser ändå fram emot bilderna!
 
Nja, det kan ju aldrig skada. Ja menar, även om vattenflödet skiljer från tid till tid finns det ju alltid sämre eller bättre ställen på en sträcka.

Jag skall iallafall ta positionerna (waypoint) på alla vad vi väljer när vi går i Sarek i augusti tillsammas med information. Skall försöka fota också men om minneskortet tar slut så är de dom första bilderna som ryker ;)
 
vanskligt!

Andra har redan sagt det - en bild säger inte så mycket,
och förhållandena varierar. Jag kan nog inte bedöma
ett vad förrän jag ser det och stoppat stavarna i -
t ex om de skakar, vänd!

Något jag funderat på i sammanhanget är turböckernas
rekommendationer och bilder. I Grundstens bok
om Arjeplogsfjällen och Abrahamssons bok om
Sarek avbildas vad som jag från min egen erfarenhet skulle kalla livsfarliga. Enligt en fjällkunnig person
avbildar Abrahamsson ett vad som han i texten
kategoriskt avråder från! Verkar lite oansvarigt.

Det torde vara av ungefär samma svårighet som
detta:

http://www.mai.liu.se/~pehac/vad.html
 
Re: vanskligt!

marmotta; sa:
Något jag funderat på i sammanhanget är turböckernas
rekommendationer och bilder. I Grundstens bok
om Arjeplogsfjällen och Abrahamssons bok om
Sarek avbildas vad som jag från min egen erfarenhet skulle kalla livsfarliga. Enligt en fjällkunnig person
avbildar Abrahamsson ett vad som han i texten
kategoriskt avråder från! Verkar lite oansvarigt.

Jag har visserligen inte så stor erfarenhet av bokpublicering, men så mycket vet jag att det sällan är författaren som väljer illustrationer. Det görs av redaktören och ofta får författaren inte ens se resultatet förrän det gått i tryck.

Även om nu författaren skulle vara den som tagit bilden så kanske den inte var avsedd att illustrera ett lämpligt vad utan tvärtom att illustrera ett olämpligt? Och sen har redaktören valt att lägga bilden på fel plats i boken.
 
Re: "för mycket info"

Broder Bob; sa:
Det skulle vara bra att ha en uppgift på vid vilken tidpunkt på året vadet gjorts, kanske även tidpunkt på dygnet eftersom svårigheten varierar. Men det kanske blir för mycket info?

Hejsan Broder Bob,
"för mycket info" - i så fall bara för den som sammlar infon - jag hör själv inte till det som skriver en roman på fjälltur så jag förstår bra om det blir lite för mycket att fråga efter. Fast från "databas" (jag skriver det i " " för det ju knappast är nån databas, mera en info-sammling med lite sökmöjligheter) sidan vore det inget problem alls att ta med mera information, tvärtom en mycket bra ide!

Kul att den kom igång lite fart på diskussionen - tack till alla för synpunkterna!
Jonas
 
niben; sa:
Nja, det kan ju aldrig skada. Ja menar, även om vattenflödet skiljer från tid till tid finns det ju alltid sämre eller bättre ställen på en sträcka.

Jag skall iallafall ta positionerna (waypoint) på alla vad vi väljer när vi går i Sarek i augusti tillsammas med information. Skall försöka fota också men om minneskortet tar slut så är de dom första bilderna som ryker ;)

Hej Niclas!
"Waypoints" - GPS Koordinater är ju ochså en mycket bra idee så klart! Innan nån kommer med kommentaren att det är tok-dumt att ange GPS Koordinater eftersom det finns en 15-30m variation i det hela så säger vi väl direkt klart och tydligt att GPS-Informationen endast är till för att knappa in grova riktningen till nästa vad, INTE för att gå över en jåkk "exakt" på den positionen. (annars går man väl igenom Skarja-Hyttan istället med den ena eller andra GPS-datorn ;-) )

Jonas
 
Bra initiativ!

Visst är det lätt att vara fjällsäker pessimist och påpeka hur mycket vattenståndet varierar samt hur illa det kan gå om någon novis ger sig ut i vad som klassificerats som ett "säkert" vad, trots att verkligheten just då är annorlunda.

Men förnuftigt använd vore en vaddatabas guld.
Framförallt vore det ovärderligt att känna till "omöjliga" jokkar i förhand så man kan avstå från dumma vägval.

Att vattenståndet varierar gör ju inte iden sämre. Ser man att ett "lätt" vad är svårt kan man ju sluta sig till att andra "lätta" vad också kommer ge problem och att de "halvsvåra" bara är att glömma.

Vi var för övrigt på artfjället för tre veckor sedan. Turen fick läggas om flera gånger pga högt vatten. Bla långfjällsbäcken som enligt Grundsten vadas utan svårighet var omöjlig att passera på ett säkert sätt. Tvåhundra höjdmeter upp för att passera en liten skitbäck var inte ovanligt...
 
pfjell; sa:
Ambitiös tanke...! Men jag skulle aldrig lita på en sån databas. Problemet är ju att jokkarna hela tiden förändras beroende på årstid, snöläge, temperatur och regn - ibland väldigt mycket. (...) Det är klart, om man visste vad som var en jokks genomsnitt och normalamplitud kunde det förstås vara av värde, men det kräver ju lite mer arbete... (Eller en webbkamera vid Tjågnårisjokken...!?) Nå, samernas tusenåriga flyttningar och 100 år av fjällturism har ju kartlagt var det *normalt* går att ta sig fram. Mer precis än så går det nog inte att bli.
Men det är alltid roligt ta del av andras erfarenheter, så jag ser ändå fram emot bilderna!

hej Pär!
Du (och andra) har rätt i att det bara kan ge en viss syn på ett mycket temporärt läge. Jag ser fördelen över turbeskrivningar eller existerande böcker (som man naturligtvis bör läsa innan man ger sig in i Sarek) i och med att flera personer kan ladda upp bilder på samma vadställe eller jåkk, och att det därmed kan uppstå en lite bredare bild på vadet.

Om nån tar en bild i en bok blir det nog aldrig plats för 10 bilder av samma jåkk. Själv har jag hamnat på vadställen som var klurigare än vad boken beskrev (t.o.m. i Rapadalen) - man undrar då om man har otur (mycket vatten) eller inte hittar rätt/ett bättre ställe / vet om det lönar sig att gå runt och leta efter nåt annat. Fast om man tidigare hade möjlighet att se att alternativa vadställen än de turboken beskrev (vad nere vid utloppet, som nu kanske är för högt), kan en annan ha visat bild på mycket lättare vadställen längre upp (t.ex.).

En annan idee är att det är otroligt olika vilka vad en människa uppfattar som "svårt", och att bilderna i t.ex. Vandra Kungsleden 2 inte alltid ger en bild på hur pass omfattande vadet är. Jag vet att jag skulle ha det lättare (eller svårare, kan väl gå åt båda håll, haha) att övertyga flickvännen om att hon ochså klarar turen fint om jag kunde visa henne 3-4 bilder på det "svåraste" vadet under turen.

Men ni har rätt - det kanske viktigaste att utelämna är gradbetäckningen på svårigheten - bättre man tar sig en egen bild, eller att den som vill kan lägga till sin personliga beskrivning på hur det gick.

Som i många fall tror jag det är bättre att börja lite litet och sen bygga ut det allt eftersom. Om bara 5% kan ta kort/position/info om ett enda vad under turen sammlar det snart ihop sig. Då har vi snabbt och lätt ihop en hel del information som en del i alla fall kanske tycker är kul att ha. Jag ska sätta in en stor disclaimer som hänvisar till att vattenstånd etc. kan skilja sig enormt och att all info är subjektiv etc., klart att alla fortfarande måste tänka för sig. :)

/Jonas
 
flyktvägar

Kanske det viktigaste är att beskriva lämpliga omvägar
därest vattenståndet är högt. DNT:s turbok Til Fots
har en del sådant beträffande de förvisso fåtaliga
vad man kan möta på en T-stig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oskarlin Fjällboende - en gemensam databas Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.