Vad tvättar ni kläderna med ?

flytande vs pulver & maskintvätt för ylleplagg

Använder Neutral för vanlig tvätt och Grumme fintvätt för ylle, skalplagg och andra lite känsligare textilier. Aldrig sköljmedel.
Diskuterade med en representant från Aclima på årets Köldknäppen. Enligt honom rekommenderas flytande tvättmedel, åtminstone för ulltvätt. Det beror på att vid feldosering /handtvätt så kanske allt tvättmedel inte löser sig utan tvättmedelskornen sätter sig i materialet. Detta ska då slita rejält på plaggen.
Sen fick jag en förklaring till varför en del yllekläder går att tvätta i maskin utan att de krymper. Om jag minns rätt beror krympningen på att de små hullingarna som sitter på varje hårstrå hakar i varandra när plagget dras runt-runt i maskinen. De som kan maskintvättas ska ha genomgått en behandling där hullingarna "slitits" bort. Tror att det var en tvätt med något mekaniskt slipmedel. Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Pulvertvättmedel...

går att lösa upp i vatten och sen hälla i maskinen... går att tappa på egen PET.,
Att köpa flyttande tvättmedel är bara dyrt då man betalar för vatten, även ur miljösynpunkt, då det kräver fler transporter att frakta vatten...


Mvh troswe
 
För miljöns och för att jag ska slippa handla tvättmedel så ofta kör jag på Ocean 9-kiloshink dubbeldryg oparfymerad. Räcker hur länge som helst. En matsked räcker till en normal tvättmaskin och tvättar lika rent som nån annan.

Måste erkänna att jag har kört flytande när jag kör i låga temperaturer där pulvertvättmedel riskerar att inte lösa upp sig men har nu börjat lösa upp tvättmedlet i varmt vatten och det funkar mycket bra.
 
Jag använder mig enbart utav nixwax när jag behöver tvätta mina kläder som jag använder när jag är ute i naturen.

Vet ni personer om som enbart använder sig av vanligt tvättmedel att ni förstör menbramet och kläderna som ska vara vattentäta?
 
Mycket av tvättresultatet enligt Tüv beror på vatten och maskin, mindre på tvättmedlet. Sköljer inte maskin och vatten tillräckigt kan smuts och tvättmedelsrester täppa till membramen.
Mjukt vatten och en Mile brukar gå att ordna till att börja med. Kör man G-texfritt slipper man det problemet oxså!
 
Före tvätt av dyra och känsliga kläder och inför en impregnering så kör jag tvättmaskinens 90grader-program (vittvätt med citronsyra i tvättmedelsfacket, det löser upp och rengör maskinen så gamla tvål och tvättmedelsrester försvinner, maskinen ska givetvis köras tom.

Själva tvättmedelfacket får åka med i diskmaskinen så det inte är nedkladdat med sköljmedel etc

Citronsyra (ej att förväxlas med askorbinsyra) hittar du i kryddhyllan i livsmedels-affären
 

Bilagor

  • 111024_Citronsyra.jpg
    111024_Citronsyra.jpg
    71.4 KB · Visningar: 2,249

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.