Vad tål min kanadensare?

Har just kommit tillbaka från en tur med kanadensare på Solgenån i Småland. Vi har använt oss av en kanadensare i glasfiber/plast. Den har hållt bra!

Ändå blir jag lite nyfiken! Hur rädd ska man vara för att knäcka kanoten på mitten när man till exempel drar upp den för en brant strandkant och så upp på en väg? Det blir ju ändå så att man får tippa kanoten så att allt tryck hamnar i mitten.

Hur rädd ska man vara för att få hål i botten av någon sten som man krockar eller slår i när det går lite fortare? Det kan ju ändå gå ganska fort utför nåt litet, litet fall där det är grund.

Det finns säkert en massa erfarenhet här i forumet. Vad har hänt er?
 
Rädslan att knäcka kanoter på mitten är från näverkanoternas tid! Moderna kanoter tål det, men tänk på att om förpaddlaren hoppar ur och drar upp kanoter på land så långt som det går, så blir det väldigt vingligt för akterpaddlaren som sitter kvar!

Om man går pang på något så är det ju risk att slå hål men oftast glider man över hinder med fula repor som följd. Jag har aldrig gjort hål men har inte heller smällt på så hårt.
 
En tom

kanadensare tål en hel del om man släpar den på land.

Men en vattenfylld kanadensare kan väga uppemot 400-500 kg och kan därmed vara lättare att knäcka i en fors om den hakas upp på en sten och forsen drar i ändskeppen.

Alukanadensare tål repor bättre men kan vara tyngre än glasfiberkanadensare.

Lättast att skada kanadensaren eller omgivningen är det om den gud förbjude skulle lossna från ett biltak eller släpkärra vid snabb transport.

Thure
 
Roliga svar Ni har! =)

Jag har paddlat mycket, mycket i åar och iland är det strömt och grunt. Fram tills nu har jag dock använt mig av en aluminiumkanot, lånad sådan. Det sägs ju att aluminium ska hålla bättre =) Därav min fråga..

Repor på utsidan stör mig inte alls. Det syns bara att kanoten är välanvänd och det tycker jag om. Det var som sagt mina funderingar om hur rädd jag skulle vara för att få hål.
 
Aluminium

Roliga svar Ni har! =)

Jag har paddlat mycket, mycket i åar och iland är det strömt och grunt. Fram tills nu har jag dock använt mig av en aluminiumkanot, lånad sådan. Det sägs ju att aluminium ska hålla bättre =) Därav min fråga..

Repor på utsidan stör mig inte alls. Det syns bara att kanoten är välanvänd och det tycker jag om. Det var som sagt mina funderingar om hur rädd jag skulle vara för att få hål.
Det är jättesvårt att svar på frågan "hur rädd jag skulle vara för att få hål?"
Jag kan dock påstå att glasfiberarmerade plastkanoter kan det gå hål i. Har en kompis som spräckte sin kanadensare i en relativ liten fors, då han gick emot en skarp sten.
Har själv en Grumman 17 fotare i aluminium som tål väldigt mycket stryk. Vid inköpet av den kanoten utlovades livstidsgaranti mot punktion! Inköpet gjordes från Kanotcentrum i Göteborg för nästan 30 år sedan! Ännu inga hål!
 
Har använt en Canadensare ute vid sommarstugan som ung, visserligen en sjö i mälardalen men släpat upp och ner på mer och mindre steniga stränder så överlevde den det.

Däremot genade vi med en liten segelbåt av glasfiber genom en vassrugge, det lärde oss hur man lagar sönderskurna båtsidor i glasfiber...
Där samspelade hastighet, tyngd, fyra tonåringar i en liten båt, otur, träffar på en vass sida av stenen.

Så det krävs nog mer än ett fel eller orsak för att skada en glasfiber kanot.
Tänk också på att det är farkoster de släpper ut turister i...
Dels vill inte äventyrs anordnarna att kunderna drunknar (dålig PR) eller
Att kanoterna sjunker, dålig ekonomi...
 
Gelcoaten

Djupa repor i en glasfiberarmerad kanot är absolut inte bra!
Det yttersta skiktet består av Gelcoat som skyddar det övriga laminatet i kanoten från att absorbera vatten,
Om vatten kommer in i laminatet så finns stor risk för att laminat-skikten kan separera, med betydligt försämrad styrka som följd. Kan dessutom vara mycket svårt att få bort vatten som redan trängt in.
Djupa repor i gelcoaten bör repareras med gelcoatfiller eller liknande så snart som möjligt.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.