Vad skall pulsen ligga på för bäst fettförbränning?

Jag är helt ny här på utsidan och har tränat nu i 6 månader. Var totalt otränad innan. Jag har enbart kört med pilates och stavgång. Nu till vintern har jag inte velat stavgånga och får nu snart hem en konditionsmaskin där man kör med elliptisk träningsrörelse. Det är alltså rätt likt stavgång.

Jag undrar nu vilken puls man skall ligga runt för att mest effektivt bränna fett? Det är största målet med all min träning. Har tappat 11 kilo nu men har några kvar. Konditionen är också rätt så bra nufortien, vilopulsen ligger på ca 64 och jag är 23 år gammal.

Så frågan är kort och gott, vilken puls skall jag ha? Det är väl lågintensivträning som är bäst för fettförbränning men i puls betyder det mer exakt? Någon som kan hjälpa?
 
Hej!

Jag förslår att du söker i forumet på t.ex. "fettförbränning", det har skrivits en hel del i ämnet. Måste dock varna dig för att detta är ett av de mer "lättinfekterade" ämnena, där folk kommer slåss blodiga för att övertyga dig om just deras tro/övertygelse. Min personliga erfarenhet av viktminskning är att riktigt långa promenader (t.ex. fjällvandring) är oerhört effektiva. Kombinera förstås med att gå till mer fettsnål kost. Självklart är även löpning bra, men löppassen är oftast för korta i tiden för att ge effekt i form av rejäl viktminskning.

Så vilken puls menar jag då? Tja, riktvärdet 60-70% av maxpuls som jag läst nånstans verkar enl. mig rimlig...

Lycka till!

/G
 
man brukar säger runt/max 130...allt över börja det mest bli musklar av alltihop och då bli man ju inte speciellt lättare
 
Tack!

Tack för era svar! Skall kika in på "fettförbränning" - visste inte att det fanns en sådan kategori här på forumet. Men som sagt, är ny här så har inte hunnit kika vidare noggrannt igenom den. Ska även försöka läsa med glasögonen på, dvs syna det som står där och lyssna på det som låter rimligt ;-)

Tack igen!
 
åj då

Missade lite. Ser att det inte finns en egen rubrik för fettförbränning på forumet. Så missförstod lite men fatta nu hur du alert menade :-D Söker och läser!
 
Tjipp..
det viktigaste är att ha roligt :)
11kg är tokbra!
Jag skulle sikta på att göra många olika saker och hålla på länge med dom (längre än 1h åt gången). Kanske börja gå på lite body pump eller lättare styrketräning också. (det gör ont som fan från början, men det är bra för kroppen.)
/nisse
 
I princip så gäller följande:

Ju högre intensitet, desto mer fett förbränns. Denna effekt förstärks sedan av den "efterförbränning" som man får efter träningspasset.
Det har f.ö. visats att den totala energiförbrukningen är högre vid högre intensitet på en viss löpsträcka än vid en lägre intensitet på samma sträcka.
 
Tack för inlägget :) Visst är 11 kilo jätte bra :-D Men än är det kvar runt 6 som skall bort. Body pump skulle vara jätte roligt att testa på, ja det finns massor som skulle vara roligt att testa på känner jag men min plånbok pratar mot det mesta. Det är så otroligt dyrt att gå på pass eller gym! Så jag får snällt hitta träningsformer jag kan fixa hemma.

Har dessutom två små barn (under 2 år båda två dock inte tvillingar) så jag skall hinna med både dem och träningen och sen ha lite andningspauser också däremellan för att orka med ;-)
 
haskell:

Är det på det viset? Jag har läst just tvärtom att det är vid lågintesiv träning som man bränner mest effektivt fett. Finns det länkar till tillförlitliga sidor eller artiklar där jag kan läsa om detta? Jag vill inte låta som att jag inte tror dig eller verka nonchalant. Jag är väldigt intresserad av ämnet och vill ju helt enkelt bara lyckas och göra det som är bäst för just mitt mål.

Tack för ditt svar!
 
DaCiss; sa:
haskell:

Är det på det viset? Jag har läst just tvärtom att det är vid lågintesiv träning som man bränner mest effektivt fett. Finns det länkar till tillförlitliga sidor eller artiklar där jag kan läsa om detta? Jag vill inte låta som att jag inte tror dig eller verka nonchalant. Jag är väldigt intresserad av ämnet och vill ju helt enkelt bara lyckas och göra det som är bäst för just mitt mål.

Tack för ditt svar!
Jag orkar inte leta länkar nu, men det brukar hållas som fakta att du UNDER passet bränner mer fett vid lågintensiv träning än högintensiv. Under den högintensiva träningen kommer kroppen främst att använda glykogen som energikälla. Efter träningen sker dock mycket liten förbränning om du tränat lågintensivt. Har du tränat högintensivt kommer din efterförbränning vara hög, och den totala fettförbränningen kommer att vara större vid högintensiv träning.

Högintensiv träning i form av exempelvis intervaller kommer troligtvis att leda till större konditionsökning än motsvarande lågintensiv träning.

I slutändan handlar det dock bara om att du rör dig. Är det någon form du gillar mer än andra så håll dig till den. Det viktigaste är att träningen blir av, inte att den är optimal när den blir det.
 
DaCiss; sa:
haskell:

Är det på det viset? Jag har läst just tvärtom att det är vid lågintesiv träning som man bränner mest effektivt fett. Finns det länkar till tillförlitliga sidor eller artiklar där jag kan läsa om detta? Jag vill inte låta som att jag inte tror dig eller verka nonchalant. Jag är väldigt intresserad av ämnet och vill ju helt enkelt bara lyckas och göra det som är bäst för just mitt mål.

Tack för ditt svar!

Jag tycker http://www.stumptuous.com/ är en bra och mycket personlig träningsida.
Läs den här artikeln speciellt.
http://www.stumptuous.com/cms/displayarticle.php?aid=37
Har du två ungar under 2 år så kan jag tänka mig att det utsöndras massa stresshormon i kroppen, vilket inte är bra för viktnedgång. Kanske prov yoga och meditation i kombination med jogging och styrketräning.
/nisse
 
DaCiss; sa:
Är det på det viset? Jag har läst just tvärtom att det är vid lågintesiv träning som man bränner mest effektivt fett. Finns det länkar till tillförlitliga sidor eller artiklar där jag kan läsa om detta? Jag vill inte låta som att jag inte tror dig eller verka nonchalant. Jag är väldigt intresserad av ämnet och vill ju helt enkelt bara lyckas och göra det som är bäst för just mitt mål.
Man brukar säga att den procentuella andelen fett är högre vid lägre intensitet men inte ens det stämmer till 100% om man ska vara riktigt petig.
Det är dock inte den procentuella andelen fett som är relevant utan den absoluta mängden och då är högintensiv träåning generellt sett bättre.
Jag har läst artiklar om detta. Dumt nog så har jag inte sparat någon referens lättillgängligt men jag ska se vad jag kan hitta.
En guldgruva utan dess like(?) för den som letar referenser finns annars i Timothy Noakes referenslista till "Lore of Running". Den f.n. 100-sidiga referenslistan finns på http://www.humankinetics.com/references/Noakes.pdf
Jag kan rekommendera boken för den vetgirige men den som söker enkla och snabba svar riskerar att bli besviken... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johka420 Problem med pulsen Träning och hälsa 8
Macke27 Pulsen! Träning och hälsa 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.