Vad krävs det inför havskappsegling?

Hejsan alla seglare!

Jag står inför ett litet problem jag hoppas kunna lösa. Min iver att få segla havskappsegling, ex Gotland runt börjar få övertag men är jätteosäker på om jag har kompetens för detta?

Tidigare har jag familjeseglat till Gotland etc, och ganska mycket inomskärs. Jag inehar många timmars sjötid, förar- och kustskepparintyg samt VHF-cert!
Har också seglat Jolle en hel del och drivit två seglarskolor för barn och undgommar.

I sommar har jag tänkt att antingen genomföra Havskappseglingskurs hos ABC-Seglarskola eller direkt hoppa på som gast till Gotland runt. "De" rekomenderar en ålder av 25 och uppåtinför seglingen, jag fyller 20 i år! Navigation och teori har jag koll på, dock trimmning och spinakersegling en rejält bristande sida!

Det jag undrar då är om någon av er har genomfört gotland runt rekomenderar att vänta ett par år eller direkt kasta sig ut på havet och sammla erfarenhet?
Vad brukar besättningar kräva av en Gast i liknande race?
Hur mycket krävs det av en amatör att segla gotland runt?
Kan ni direkt rekomendera någon kurs inför detta, hos någon seglarskola eller likn.?

Skriv ner någon rad om ni vet något!
Tack på förhand /Kristofer S
 
Krav för Havskappsegling

Först och främst är det enda som krävs för att göra bra ifrån sig på en havskappsegling; baskunskaper, sjövett, något område där man kan bidraga med ngt extra samt en hel del sisu... Radio certifikat etc. är naturligtvis bra att ha, men inget krav. (en person måste ha och två bör ha radiocert ombord.)

Jag rekommenderar att du anmäler dig till X99 klubbens gastpool (www.x99.org). Det är en ingång som tar hand om personer som är intresserade av att segla. Det finns gastpooler lite varstans så håll ögonen öppna. Försök få en plats på en större båt att kappsegla med för att vidare komma ut på de större tävlingarna. Det enda som egentligen är viktigt är att du kommer ut på havet och seglar mycket.
 
Selga GR bara!

Hej,

Jag har 6 GR bakom mig varav 5 som "skeppare" och när jag läser ditt inlägg ser jag att du har mer kompetens än dom flesta jag seglat med.
Gotland Runt är nog en säkrare havssegling än en vanlig "familjesegling" till Visby. Alla båtar har livflotte och VHF radio. Du har också för det mesta andra båtar inom synhåll. Dessutom har du numera täckning för mobiltelefon större delen av vägen. Visst finns risken att ni råkar ut för hårt väder, men ni är nog bättre rustade som GR deltagare än privatseglare. Oftast är problemet dock det motsatta, lätta vindar och bleke.
Nu finns det olika sätt att närnma sig tävlingen. En del gör en elitsatsning och vinna är allt, andra (liksom jag) kör mer för upplevelsens skull. Ungefär som när en motionär åker vasaloppet kan man säga. Det finns säkert båtar som skulle välkomna en ung sjövan kille som är beredd att hugga i även om du inte är en fullfjädrad "trimmer".
Det finns inte heller några formella ålders eller kompetenskrav från tävlingsledningens sida.

Kör du bara om du hittar en vettig båt att vara med på!
 
Tips

Kontakta KSSS, de har en gastpool.
Att ha gastat några gånger under dessa förhållanden, är nog en förutsättning för att lyckas med en egen satsning.
Lycka till/Björn
 

Guest

Gäst
Segla mera.

Seglade du? Hur gick det?
Åldern är nog inga problem.
Själv har jag varit med i två år och jag fyllde tjugo nu i år. Våran yngsta besättningsman var 16. I och för sig så har vi tävlat ihop, hela besättningen, sedan -95. Så illa har det inte gått, 11:a i år och 7:a ifjol i ORC.

Det viktiga är att du vill och visar upp dig. Ta kontakt med många seglare osv.
Som jag ser det så har du mera på pappret än vad jag har. Du borde utan några som helst problem kunna få en platts på någon båt nästa år.

Ohoy! Så synns vi till sommaren i Sandhamn.

Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tantann Hyra en stor segelbåt inför V29 på Västkusten? Segelsporter 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.