Vad i Kouper- och Alkavagge

Hur svår är Kuoperjåkkå (Guopherjåhkå) och Kalmmejåkkå (Gálmmejåhkå) att vada i Kuopervagges respektive Alkavagges östra del?

Jag tänker nämligen vandra in via Kuopervagge och sedan fortsätta vandringen in i Alkavagge. I Alkavagge är ambitionen att vandra söder om jåkken. I Kuopervagge kommer jag att komma in från Padjelanta norr om jåkken. Idealt vore att kunna hålla norr om Kouperjåkkå fram till Kouperskajde (Gouhperskájdde) för att därefter vada både Kuoperjåkkå och Kalmmejåkkå direkt efter varandra. Är detta möjligt?
 
Inga problem

Hej!

Kuoperjåkka kan vadas rätt enkelt just väster om Kalmejåkkås inflöde i Kuoperjåkka. Jokken breder ut sig och det är till och med möjligt att gå över i kängor, om jag inte minns fel.


Men varför vada Kalmejåkka?
//Bert
 
Stövelvad över Kuoperjåkka vid normlt vattenstånd och som sagt varför vada Kalmejåkkå när du ska in i Alkavagge.
 
Kalmejåkka

Ett litet PS till mitt ovanstående inlägg kan jag berätta att Kalmejåkkå åtminstone är vadbar i västra Alkavagge, precis i "korsningen" vid Neitarieppvagge. Där har jag gått flera gånger. Övergången till Sarvesvagge genom Neitarieppvagge är en höjdare i vackert väder.
/Bert
 
Tack för informativa svar!

Min idé är att vada Kuoperjåkkå en kilometer väster om Kalmmejåkkås inflöde. Därefter hade jag en tanke på att fortsätta in i Alkavagge på Kalmmejåkkås sydsida för att slå läger vid Akkajåkkås inflöde (utifrån vilket toppbestigning i Ålkatj-massivet är tänkt att göras). Om den planen ska fullföljas måste Kalmmejåkkå vadas.

Det går ju att vada Kuoperjåkkå efter Kalmmejåkkås inflöde, men det innebär en liten omväg jämfört med vad jag funderade på ovan. Kanske inte mycket att orda om, men jag var bara nyfiken på om det var möjligt att gena längs med 860-meters-höjdkurvan.

Men rekommenderar ni att gå på norrsidan av Kalmmejåkkå? Och i sådana fall, varför? (Om jag ska vandra på norrsidan, måste ändå Kalmmejåkkå vadas i samband med bestigningen av Skårvatjåhkkå)

Intressanta ord om Nietarieppvagge. Det blir nämligen att ta den dalen över till Sarvesvagge.
 
Södra sidan möjlig

Varför norra sidan. Jo, därför att den känns mest naturlig när man är där. På en äldre karta är det upptrampad stig markerad. Sydsluttningar är ofta mer gräsbevuxna och därmed mer lättvandrade. Kan inte säga att södra sidan är besvärlig. Jag minns inte, eftersom jag inte haft anledning att fundera över det, eller studera med något större intresse. Kanske är den, som många nordsluttningar mer blockbemängd.

Den är i alla fall mer snårig längre västerut i dalen.

/Bert
 
Ok, jag har funderat en del om vilken sida som är mest lämplig. Stigen du nämner är markerad även på 2006-utgåvan av Fjällkartan.

Men Grundsten beskriver en färd på södra sidan (utan att egentligen nämna varför).

Jag skulle dock fortfarande bli glad om någon kunde upplysa om hur strid Kalmmejåkkå är i allmänhet? Är den vadbar överhuvudtaget i den östra delen av Alkavagge? Om flera vadställen finns, behöver jag nämligen inte göra något strategiskt vägval redan i Koupervagge, utan har några frihetsgrader tillgodo.

Jag passar på att hänga på ytterligare en fråga, med anledning av att Sarvesvagge nämnts i tråden. Hur vadbar är Sarvesjåkkå vid vinkeln Neitarieppvagge och Sarvesvagge?
 
Jag kan tänka mig...

... att det inte är något större problem att korsa Kalmejåkkå nära utflödet i Kuopervagge. En renvaktarstuga ligger där också. Jokken breder ut sig i ett flertal armar, vilket brukar vara bra vadställen.

Dessutom är det en hel del vandrare som säkert går över där med tanke på att fortsätta upp i Akkavagge för att glaciärvandra över till Sarves.

Hur det är att vada Sarvesjåkka vid Neitarieppvagge har jag tyvärr ingen som helst kunskap om. Men rent logiskt vore det märkligt om det skulle vara svårt. Jokken rinner ju upp bara någon kilomenter västerut, vid vattendelaren (909 m), så den har väl inte samlat på sig så mycket vatten. Och är det omöjligt får man väl bekväma sig att gå till vattendelaren och välja sida där för den vidare färden på södra sidan. Den sidan är förresten ett h-vete längre ner mot öster. Usch! :)
 
Gå över Sarvesjokken när man kommer ner från Neiterippevagge är grunt,"kängvad" för två veckor sedan,och med den fortsatta torkan kan det bara bli ännu lättare.
Har nån bild t(ror jag) i min bloggberättelse från turen Stalo-Kvikkjokk
 
Tack, Bert!

Det blir nog att vandra västerut mot Padjelanta igen då jag väl kommit till Sarvesvagge, så jag kommer att passera vattendelaren, varför ett vad inte är nödvändigt.

Sitter f ö just och läser om sydöstra delen av Sarvesvagge i Grundsten. Den läsningen, plus de erfarenheter du just gav uttryck för, gör att jag bara måste dit och vandra någon gång... Sådan är fjällvandringens logik.
 
Gå över Sarvesjokken när man kommer ner från Neiterippevagge är grunt,"kängvad" för två veckor sedan,och med den fortsatta torkan kan det bara bli ännu lättare.
Har nån bild t(ror jag) i min bloggberättelse från turen Stalo-Kvikkjokk

Tack Britt!

Jag har ännu inte helt uteslutit idén att, istället för att vika västerut och mot Padjelanta då jag kommit till Sarvesvagge, vandra via Nåitevagge upp mot Louttolahko. Givet detta val, kommer din information väl till pass.
 
Nåitesvagge

Nere nära Sarvesvagge är väl Nåitesjokken rätt strid.
Men går man upp från Sarvesvagge en bra bit längsmed branten Lullihavagge,går den jokken i Lullihavagge lätt att gå över ,sen går man på kanten Lullihavagge södra sidan.Lite halkrisk,men ing aegentliga problem.Sen i Nåitesvagge på väg upp mot Luottolako är det åter lätt att gå över jokken så man är på Nåite-bergets sida.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.