Vad heter och äter denna insekt?

Hej!
Kanske inte vilda djur i första bemärkelsen men försöker ändå: Då jag burit in veden från trädgården in i värmen så kommer det fram insekter som ser ut som på bilden. Jag tror de ha bott i ek-veden men inte helt säker. De kan komma från annan löv-ved också.
Någon som bistå med vad den heter och kanske viktigast - vad äter den?

Äter den bara det mjuka trät precis i skarven mellan bark och stam eller kan den ge sig på även möbler och trägolv inomhus?
Jag har ännu inte sett några spår på möbler och golv men väl små ytliga gångar under barken i veden men inte som hål i veden.
Den är lite mer orange i färgen än vad bilden kanske visar.

Tacksam för tips!

/Patrik, lite nervös
 

Bilagor

  • DSC00013.jpg
    DSC00013.jpg
    36.7 KB · Visningar: 3,652
Ser ut som en orange röd blombock, inget som angriper dina möbler. Larverna lever under barkem på fa. barrträd. Har nog bara följt med veden in av misstag

MvH
J
 
Förra vårvintern gjorde vi samma slags upptäckt hemma. En insekt - OK, två - njae, men när den tredje lilla snubben kom krypande måste man ju börja kolla upp vad som är på G.
Första spaning i insektsboken:
ett dödsbud, gillar fukt... lagom mysigt namn också?
Bläddra bläddra, tills det visade sig vara ett simpelt litet blåhjon, som gillar att bo mellan bark och ved. Puh!
Skickade ut dem så de får smaska vidare på nåt utomhus. Eller ingå i nån näringskedja istället för att direkt kremeras.
 
Det enda irriterande med de där små djuren är om man lyckas bära in en famn med ved som blir liggande. Då kan man sitta och lyssna på deras gnagande genom veden.
 
Det enda irriterande med de där små djuren är om man lyckas bära in en famn med ved som blir liggande. Då kan man sitta och lyssna på deras gnagande genom veden.
Visst är det lite hemtrevligt med lite gnagljud här och där.....påminns om när jag tog hem en afrikansk trämask i jacarandaträ....kunde inte begripa varifrån det nattliga gnagljudet i min lilla studentlägenhet kom från...tills jag en natt vaknade med ett frustande efter att ha fått en "stor" hög med trämjöl som damp ner från masken på mitt ansikte....då åkte masken i -20 frysen i en vecka sen var problemet "borta"!

/J
 
Vi hade hyrt en kåk på Öland. På kvällen när man lagt sig gick det att ligga och lyssna till hur löven for omkring överallt. Tills jag kom på att det ju var sommar och inte fanns massa torra löv. Husbock, husmask. Kåken var så gott som urgröpt, ihålig mellan inner och yttervägg, som bara fanér.

Raskesven
 
Rödhjon

Japp, rödhjon Pyrrhidium sanguineum är det. Du behöver alls inte vara orolig, den lever på nyligen döda solexponerade grenar och stammar av (framförallt) ek, och absolut inte i hus.

Tvärt om skall du försöka släppa ut dom i det fria då arten är sällsynt och upptagen på rödlistan (NT) över hotade arter!

Mvh, Johnny Lindquist
ordförande Västsvenska Entomologklubben.
 
lokalt grönlistad...

Ja, lokalt i min vedtrave så är det ingen brist på Rödhjon i alla fall men jag ska försöka komma ihåg att inte bara ta kål på dem utan släppa ut dem istället, dock med risk för att de följer med nästa famn ved in igen. Dock är min ek-ved varken särskilt nyligen död eller solexponerad men träden stod kanske soligt i livet och nu kommer larverna fram inomhus i den för tidiga vårvärmen (jämfört med ute)
Kul att vi inte konkurerar om samma trä, de får gärna käka döda pinnar medan jag vill ha husväggar, möbler och trägolv för mig själv.

/Patrik, inte så nervös längre
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.