Vad göra för att slippa se spår av motorburna renskötare ?

så det borde köras betydligt mindre,och ägas betydligt färre fordon,det borde kunna minska slitaget.
För det körs en hel del mil som inte alls har med renskötsel att göra.
 
Eftersom jag själv, som oinsatt, har svårt att hålla isär alla begrepp, dess orsak & konsekvens, berättigande, onödighet osv försökte jag efter bästa förmåga att få min okunskap i ämnet att tydligt framgå i trådstarten. Det ”enda” jag ville veta, vilket också bör framgå först i tråden, var vart man skulle kunna tänkas vända sig för att framföra önskemål kring omdragning av vandringsled bort från fyrhjulslederna.

Det stämmer säkert det du (Brigas) säger, att fler än renskötare sätter sig på ett sådant här motorfordon emellanåt, men ”i mitt aktuella fall” tror jag nog att det rör sig om just renskötare, eftersom trafikleden upphörde i linje med att man passerade den på kartan sist utmärkta renvaktarstugan. Därefter låg naturen vacker igen. Synd bara att det skulle ta typ 10 km i varierande omfattning gegga att komma så långt (med reservation för att jag inte har kartan tillgänglig framför mig här och nu).

Tobbe_LM, personligen tycker jag att dammar stör mig mindre än både motorfordonsvälling och nedskräpning, men det kanske beror på att det är svårare att föreställa sig hur landskapet hade sett ut utan dammen, medan det är ganska lätt att föreställa sig hur det hade sett ut utan alla hjulspår. Därmed inte sagt att en damm skulle utgöra mindre påverkan på naturen än lite skräp, naturligtvis inte! Men de dammar jag passerat, och dess enligt mitt tycke acceptabelt låga frekvens, har ändå kunnat accepteras. Elen måste ju produceras någonstans.

Då jag vandrar brukar jag ha med mig en separat hemmagjord dragskoförsedd packpåse (i hyfsat robust material), vilket upphängd i en karbinhake på ena bärremmen utgör en utmärkt skräpförvarare för sådant man plockar upp mellan stugorna och sedan dumpar av i nästa stugas källsortering. Ett sådant bidrag för ledens upplevelse känns lite lagom genomförbart kontra att på genomresande fot försöka återställa hjulspår och dammbyggen ;)
 
Då jag vandrar brukar jag ha med mig en separat hemmagjord dragskoförsedd packpåse (i hyfsat robust material), vilket upphängd i en karbinhake på ena bärremmen utgör en utmärkt skräpförvarare för sådant man plockar upp mellan stugorna och sedan dumpar av i nästa stugas källsortering. Ett sådant bidrag för ledens upplevelse känns lite lagom genomförbart kontra att på genomresande fot försöka återställa hjulspår och dammbyggen ;)

Mycket hedersamt av dig!

Angående körskadorna tycker åtminstone jag att det är bra att körningen (mellan "arbetsplatserna") sker i anslutning till lederna. Bättre att det är skador där det redan finns spår, än att man ska behöva se det ute i själva landskapet. Körning leden är mindre bra, men bredvid tycker jag är bra. Då kan man i allas fall lyfta blicken och ignorera skadorna sångott man kan =)
 
Det ”enda” jag ville veta, vilket också bör framgå först i tråden, var vart man skulle kunna tänkas vända sig för att framföra önskemål kring omdragning av vandringsled bort från fyrhjulslederna.

Jag antar att det är länsstyrelsen du bör kontakta om du vill dra om leden eller förbjuda terrängkörning på den.

Öster om Ritsem är det förresten lika illa och även jag blev tillräckligt upprörd över ödeläggelsen för att ta bilder... Det talas i debatten en hel del om sedvanerätt, men det kanske är dags att införa begreppet sedvaneskyldighet också?
 
nog skulle det se bättre ut om dom som kör ATV kunde köra en bit från leden.
har ett minne från min första fjälltur att jag gick vilse tack vare ett ATV spår några kilometer.
fast nog skulle man kunna förbjuda ATV körning i fjällen när marken är så känslig.
 
Estetiskt och upplevelse-mässigt är det absolut ingen höjdare att behöva se dessa markskador efter diverse fordon i fjällvärlden.
Vid ett tillfälle när jag vandrade norr om Ammarnäs, blev jag omkörd av två män som i full fart passerade mig på varsin Cross-motorcykel. De höll högsta fart, visade ingen tendens att sakta in, trots att de körde förbi helt nära mig. Det var en händelse som gjorde mig både beklämd och arg. Särskilt det att det inte visades ett dugg hänsyn!

LarsÖ
 
Mycket hedersamt av dig!

Det känns nästan konstigt att säga tack efter en sådan kommentar, men tack ändå. På något sätt borde det vara en självklarhet för alla i fjällen att gemensamt plocka med sig skräp ut (både sitt eget och andras). Handen på hjärtat är det ju, som du säkert själv inser, ett ganska enkelt sätt att samla pluspoäng i sitt samvete, eftersom i stort sett alla dagar, förutom vandringens första och sista, normalt sett är i stort sett skräpfria. Nedskräpning har en förmåga att koncentrera sig till de populära start- och slutställena samt möjligen utmed Kungsleden. Utifrån den mängd jag får med mig (inte speciellt jättemycket), så kan man tacksamt konstatera att man inte är ensam om att plocka med sig skräp. Jag tror vi är många som hjälper varandra med renhållningen. Däremot vore det trevligt om lite fler personer kunde hjälpa till med uppeldningen av toapappret från de personer som ”verkar ha tagit med sig för få tändstickor/cigarettändare…(?)” på turen.

Angående körskadorna tycker åtminstone jag att det är bra att körningen (mellan "arbetsplatserna") sker i anslutning till lederna. Bättre att det är skador där det redan finns spår, än att man ska behöva se det ute i själva landskapet. Körning leden är mindre bra, men bredvid tycker jag är bra. Då kan man i allas fall lyfta blicken och ignorera skadorna sångott man kan =)

Respekterar din åsikt. Har dock svårt att ”ignorera skadorna så gott man kan”.

A_Sitasjaure-snagit-foto.jpg

Jag antar att det är länsstyrelsen du bör kontakta om du vill dra om leden eller förbjuda terrängkörning på den.

Tackar. Då skickar jag in lite foton dit och ser om man får någon respons kring leddragningen. Hade ur egoistisk eget perspektiv gärna sett ett totalförbud (både i fjällen och skogarna häromkring), men anser nog att bättre insatta och drabbade personer får argumentera för och emot en sådan lösning.

Öster om Ritsem är det förresten lika illa och även jag blev tillräckligt upprörd över ödeläggelsen för att ta bilder...
Menar förstås öster om Sitasjaure och inte Ritsem.

Bullseye!!! Sträckningen jag avser är just den från Sitasjaure i riktning mot Hukejaure.
Nu har det gått nästan tre veckor sedan jag passerade där, men jag vill minnas att bifogade foton är tagna i rödmarkerat område.

A_Sitasjaure-snagit-karta.jpg

Det talas i debatten en hel del om sedvanerätt, men det kanske är dags att införa begreppet sedvaneskyldighet också?

Du får en brownie point för ”sedvaneskyldighet” :)

nog skulle det se bättre ut om dom som kör ATV kunde köra en bit från leden.
har ett minne från min första fjälltur att jag gick vilse tack vare ett ATV spår några kilometer.
fast nog skulle man kunna förbjuda ATV körning i fjällen när marken är så känslig.

Tror det blir svårt att flytta på ATV:arna. De har ju redan ”förstört” terrängen på befintliga ställen. Gissar att läkningsprocessen tar sina år. Är nog enklare att flytta på oss vandrare till en ny sträckning(?). Beträffande ”felnavigering”, så hände exakt samma sak mig på denna sträckning. Rätt som det var befann man sig på väg ner mot en renstuga och fick off-pist diagonala sig tillbaks till leden igen.
 
Det känns nästan konstigt att säga tack efter en sådan kommentar, men tack ändå. På något sätt borde det vara en självklarhet för alla i fjällen att gemensamt plocka med sig skräp ut (både sitt eget och andras). Handen på hjärtat är det ju, som du säkert själv inser, ett ganska enkelt sätt att samla pluspoäng i sitt samvete, eftersom i stort sett alla dagar, förutom vandringens första och sista, normalt sett är i stort sett skräpfria. Nedskräpning har en förmåga att koncentrera sig till de populära start- och slutställena samt möjligen utmed Kungsleden. Utifrån den mängd jag får med mig (inte speciellt jättemycket), så kan man tacksamt konstatera att man inte är ensam om att plocka med sig skräp. Jag tror vi är många som hjälper varandra med renhållningen. Däremot vore det trevligt om lite fler personer kunde hjälpa till med uppeldningen av toapappret från de personer som ”verkar ha tagit med sig för få tändstickor/cigarettändare…(?)” på turen.
Tyvärr är det inte självklart för alla =(
Jag avskyr när folk lämnar skräp i naturen. Hur jobbigt är det att bära på en plastpåse liksom?


Respekterar din åsikt. Har dock svårt att ”ignorera skadorna så gott man kan”.

Inte är det lätt, men man måste ju försöka. Precis som man försöker ignorera snitslar/elstolpar/etc. i skogen.
 
En fundering som slår mig: är det så att ATV-förarna kör via vissa "leder", eller har rennäringen rätt att röra sig fritt på fjället? (och isf, föredrar de vissa leder?). Om man särskiljer ATV-leder och vandringsleder borde man ju kunna hålla isär lervälling-stråken och upptrampade stigar.

Det kanske kan vara intressant att veta att markskador är ett område som diskuteras ganska mycket på hög nivå. Jag har själv främst stött på det främst inom forskningen kring terrängfordon. Markskador är egentligen inget långtgående miljöproblem i klass med t.ex. försurning eller klimatförändring, men ses ändå som viktigt ur estetiskt och ekonomiskt perspektiv. Inom Sverige har det forskats en del framför allt på skogsmaskiners markpåverkan, men även renskötares fordonsanvändning har utretts. Bla. har det experimenterats kring olika sorters förstärkning av ytskiktet, och även via organisatoriska förändringar av arbetet. T.ex SLU har publicerat en del intressanta rapporter på det temat. Det finns alltså hopp för de vandrare som irriteras!

Läs mer, till exempel här:

http://skogen.se/nyheter/markskador-snart-ett-minne-blott
http://www.sapmi.se/nar_4_0.html
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.